ממון

איפה תוכלו להטעין את הרכב החשמלי

משרד האנרגיה חשף את רשימת הרשויות המקומיות שיקבלו סבסוד להקמת 2,500 עמדות טעינה ברחבי הארץ בתוך שנה • תל–אביב לא ניגשה למכרז ותקים עמדות על חשבונה

מאת ליאור גוטמן
12.06.19

משרד האנרגיה קבע אתמול את הרשימה הסופית במכרז להקמת 2,500 עמדות טעינה מסובסדות למכוניות חשמליות, ואת הייישובים שבהם יוקמו העמדות. מדובר בארבעה "קולות קוראים" שמשרד האנרגיה פירסם בשנה שעברה, עם מטרה מוצהרת להקים עד אמצע 2020 לפחות 2,500 עמדות טעינה לרכב חשמלי שיהיו פרוסות מדן ועד אילת.

 

 

|

 

הרעיון לצאת למכרזים נבע מכך שכל עוד אין איך לטעון רכב חשמלי, יבואנים לא ירצו למכור מכוניות חשמליות. נתוני המשרד לסוף 2018 מעלים שמספר כלי הרכב החשמליים בכבישי ישראל נמוך מכאלף, בזמן שיש כמאה אלף כלי רכב היברידיים. לפי תוכניות משרד האנרגיה, ב־2025 אמורים כרבע מכלי הרכב שיימכרו בישראל להיות מונעים בחשמל, וההערכה הממשלתית היא שכדי לספק את הביקוש יידרשו כ־150 אלף עמדות טעינה פרטיות ו־13 אלף עמדות ציבוריות.

 

מרשימת הזוכים, שהגיעה לידי "ממון", עולה כי כ־30 רשויות מקומיות זכו לסבסוד של כ־12 מיליון שקל להקמת עמדות הטעינה. זהו הקול הקורא הראשון שביקש להעניק סבסוד ממשלתי לעיריות ומועצות מקומיות שרוצות לקדם הנעה אלטרנטיבית ונקייה. סך הסבסוד, בהיקף של עד 50% מעלות ההקמה, יאפשר הצבת עמדות בהספק של כ־22 קילוואט, כשהזמן שיידרש לטעינה מלאה עשוי להגיע לשמונה שעות. כל עמדה תצויד בשני שקעים שמאפשרים להטעין שתי מכוניות בו־זמנית, ומשרד האנרגיה בחלק הזה יממן יותר מ־800 עמדות.

 

הסבסוד הגבוה ביותר יינתן לעיריית ירושלים עם 100 עמדות טעינה במימון ממשלתי. במקום השני בסבסודים חולון עם 60 עמדות, ואחריה אשדוד וביתר־עילית עם 36 עמדות. כל עירייה שתרצה להקים בשטחה עוד עמדות טעינה רשאית לעשות זאת כמעט ללא הגבלה, אבל על חשבונה. זו גם הסיבה שעיריית ת"א החליטה שלא לגשת למכרז: מצבה הפיננסי מאפשר לה להציב עמדות טעינה ללא הגבלה, וכך היא גם לא מחויבת ללוחות הזמנים של משרד האנרגיה, כלומר הפיכת עמדות הטעינה לאופרטיביות עד אמצע 2020.

 

יובל שטייניץ | צילום: עמית שעל

 

במכרז לתמיכה בהקמת עמדות טעינה רגילות/איטיות (AC) במרחב הציבורי למחצה (חניוני קניונים, מרכזי קניות ובילויים וכו') זכו 9 חברות, שיקימו 812 שקעי טעינה ב־148 אתרים שונים, ויקבלו מהמשרד מענקים בסכום כולל של 3.2 מיליון שקל. בין האתרים: קניוני עזריאלי, מרכזי BIG, סניפי איקאה, מרכז שרונה, בילו סנטר ומתחמי הגרנד קניון והסינמה סיטי. הצפי להקמה: עד אמצע 2020.

 

החברות המתקינות שזכו במימון ממשלתי הן אפקון (88 עמדות או שקעים), סינרג'י (24), יוניון מוטורס (150), סנטרל פארק (130), אי־וי־איי אלקטריק קארס ׁׁׁׁׁׁׁׁׁׁׁׁׁׁׁׁ(118), משקי הקיבוצים ׁ(36), אי־טי־אי (40), ג'ינרג'י (128) ואמות השקעות (98). מדובר ב־940 שקעי טעינה, עבורן יעביר המשרד מענקים של 2 מיליון שקל.

 

במכרז הזה משרד האנרגיה יעניק סבסוד של עד 50% מעלות ההקמה של השקעים, כאשר המענק מותנה בכך שהמעסיקים ירכשו כלי רכב חשמלי. אלה שיעשו כן יוכלו לפנות לאחת החברות הזוכות בבקשה להתקנת שקע טעינה במחיר מסובסד. הצפי להקמת שקעים אלה: עד סוף 2020. פרסום הזוכים במכרז להקמת עמדות טעינה מהירות (DC, חצי שעת טעינה לכ־80% מהסוללה) נמצא בהליך שיפוט במשרד האנרגיה וצפוי להתפרסם בשבועות הקרובים. הפרויקט בשיתוף מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה.

 

שר האנרגיה יובל שטייניץ בירך על "המהלך המקיף והחשוב שעולה בקנה אחד עם החזון שלי לגמילת ישראל מאנרגיה מזהמת עד 2030".