שתף קטע נבחר
 

רשימת המבוקשות

בדיקת "ידיעות הרכב": נתוני רשתות הטרייד־אין חושפים מי מבין 60 דגמי מכוניות וג'יפונים פופולריים נמכרים הכי קרוב למחירון. היפניות והקוריאניות בצמרת, אבל גם סיאט וסקודה

מכונית הקטנות והג'יפונים לא פופולריים רק בשוק הרכב החדש. גם כמשומשים הם נמכרים במחיר הגבוה ביותר למחירון לוי יצחק. כך עולה מבדיקת "ידיעות הרכב" על פי נתוני רשתות הטרייד אין הגדולות, המתמחות במכירת מכוניות מידיים פרטיות.

לצורך הבדיקה אספנו מהרשתות את הנתונים של דגמים פופולריים – דגמי מיני, סופר מיני, משפחתיות וג'יפונים. לקחנו בחשבון נתוני עסקאות לרכבים בני שלוש שנים, שנעשו במהלך 2017, למכוניות עם נתונים מקובלים. התבססנו על נתוני רשת אוטודיל, רשת הטרייד־אין הרשמית של פולקסווגן, אאודי, סיאט וסקודה, פיאט, אלפא רומיאו, קרייזלר וג'יפ, רשת כלמוביל טרייד אין, של יבואנית מרצדס, יונדאי ומיצובישי, רשת קרסו טרייד אין, של יבואנית רנו, ניסאן, אינפיניטי ודאצ'יה, ועל נתוני שירות טויוטה סלקט. חוץ האחרון, כל הרשתות מציעות גם דגמים שלא משווקים היבואנים שמאחוריהן, להרחבת המגוון, וכדי להציע שירות טרייד אין גם למי שמגיע לרכוש רכב מהיבואן, עם רכב שנרכש בעבר מיבואן אחר.

 

והתוצאות? למרות הקלות של רכישת רכב חדש כיום, באשראי נדיב וזמין של בנקים וחברות מימון, יש עדיין לקוחות רבים שרוכשים רכב משומש צעיר. מבחינות רבות, זו הקניה הכלכלית העדיפה: רכב שספג כבר את ירידת הערך המשמעותית של השנים הראשונות, אך עדיין חדש יחסית ולעתים נמצא עדיין באחריות היבואן, כמו בחלק מדגמי קיה (שבע שנים) וסובארו (חמש שנים).

 

מיני: קיה ויונדאי

בימים אלה עולים לכבישים ראשוני דגמי הדור החדש של הפיקנטו, המיני הכי נמכרת בישראל בעשור האחרון, וכנראה שמעולם. גם בשוק היד שנייה פיקנטו זוכה לביקושים נאים, כמו תאומתה מבית יונדאי, i10. שתיהן נמכרות בממוצע בהפחתה של כחמישה אחוזים בלבד מהמחירון, הישג נראה עוד יותר במקרה של הפיקנטו, הנפוצה יותר, ושבעלי המכוניות הפרטיות מהדגם מתמודדים במכירה מול פיקנטו זולות ממכירות האפס ק"מ. אחת הסיבות לביקוש לפיקנטו המשומשות דווקא: אלה שנמכרו כיד ראשונה לחברות ליסינג, כולל למכירות האפס ק"מ, נמכרות רק עם 3 שנות אחריות שגרתיות, ולא 7 שנים כמו לאלה שנמכרות במקור לבעלים פרטיים.

 

 

גם מלכת המכירות הקודמת של השוק, סוזוקי אלטו, נמכרת בהפחתה זהה. מכונית פשוטה וקטנה יותר, אבל גם זולה יותר ובעלת רק 4 מושבים לעומת 5 בפיקנטו וב־i10. אומנם במכוניות המיני המושב השלישי די תיאורטי, החוק הפלילי עוד לא גיבש עמדה אם הושבת שלושת מבוגרים במושב האחורי של מכונית כזאת היא עבירה של הטרדה מינית, או סתם התעללות. אבל הן כן שימושיות להסעת 3 ילדים או נערים, עניין חשוב באיסוף מבית ספר וחוגים. שאר מכוניות המיני עם 4 מקומות נמכרות בהפחתות משמעותיות יותר.

החריגות היחידות הן פיאט פנדה (שנמכרה גם גרסאות 4 מקומות וגם של 5 מקומות) ושברולט ספארק (5 מקומות בכל הדגמים), שנמכרות בהפחתה כפולה משל שתי הקוריאניות הבכירות, הרבה בגלל שהן מוצעות רק עם גיר ידני – בניתוח עדיין נכלל הדור הקודם של השברולט הקטנה, לחדש מ־2016 והלאה כבר יש אופציה אוטומטית.

מעניין לראות את ההבדלים בין דגמים זהים. טויוטה אייגו ופיג'ו 107 נמכרים בהפחתה של 10%, לעומת 12% לסיטרואן C1 הזהה, מה שאומר שאצלה בעצם תשלמו פחות על אותה מכונית. סיאט מי נמכרת בהפחתה של 10%, לעומת 12% לסקודה סיטיגו ופולקסווגן אפ הזהות גם כן.

 

סופר־מיני: טויוטה יאריס וכל השאר

בישראל כדי להשיג שמירת ערך גבוהה צריך בדרך כלל להיות אחד הדגמים הנמכרים ביותר בשוק. טויוטה יאריס שוברת את המוסכמה הזו, והיא הסופר-מיני שנמכרת הכי קרוב למחיר המחירון, עם הפחתה ממוצעת של 4% בלבד.

 

סופר־מיני: סיאט איביזה (מימין) ופיג'ו 208

 

גם הונדה ג'אז וסוזוקי סוויפט נמכרות היטב, בהפחתה של 5% בלבד, שיפור מבחינת ההונדה שלא תמיד זכתה להערכה הראויה שלה בשוק המשומשות.

מי שמפתיעות לטובה על רקע החולשה של רוב האירופיות במכירה, הן שלוש הסופר־מיני של קבוצת פולקסווגן, שנמכרות בשיעורי הפחתה קרובים לאלה של היפניות, פולקסווגן פולו, סיאט איביזה וסקודה פאביה. איביזה, למרות שנמכרת במספרים גדולים בהרבה משתי האחרות, נמכרת בהפחתה ממוצעת של 6% בלבד, כמו פאביה, ובנתונים טובים משל הפולו (7%־), למרות שמדובר בשלוש מכוניות זהות מכאנית.

המספרים האלה בולטים לעומת כמה אירופיות אחרות שסוגרות את הטבלה: פורד פיאסטה (הפחתה של 14%), רנו קליאו (כנ"ל) ואופל קורסה (20%־).

 

 

משפחתיות: עליית ההיברידיות

השנה צפוי זינוק גדול במכירת משפחתיות היברידיות, עם הגעת יונדאי איוניק וקיה נירו. אבל גם שוק המשומשות מקבל את המשפחתיות החסכוניות והידידותיות לסביבה בפחות חשדנות מבעבר. טויוטה אוריס ההיברידית נמכרת בשיעור הפחתה זהה לזה של טויוטה קורולה, להיט משומשות ותיק. שתיהן מובילות את קבוצת המשפחתיות, עם מכירה בהפחתה ממוצעת של 5%.

גם כאן מתבלטות שתי נציגות של קונצרן פולקסווגן, סיאט לאון וסקודה אוקטביה, עם הפחתה בשיעור זהה. מעניין לראות כאן את הפערים בין מכוניות זהות: פולקסווגן גולף המקבילה ללאון נמכרת בהפחתה ממוצעת של 7%, ופולקסווגן ג'טה המקבילה לאוקטביה נמכרת בהפחתה של 10%, וכל הארבע כמעט זהות מכאנית.

 

משפחתית (מימין לשמאל() טויוטה אוריס, קיה סיד וסקודה אוקטביה

 

פערים דומים מתגלים בהשוואה בין שני דגמים אחרים של הקונצרן. סקודה ראפיד נמכרת בהפחתה ממוצעת של 7% מהמחירון, ואילו סיאט טולדו בהפחתה של 11%. מדובר בשתי מכוניות זהות מכאנית שאף מיוצרות זו לצד זו במפעל סקודה במלדה בולסלב שליד פראג, בצ'כיה.

מאזדה 3, לפני כמה שנים המכונית הלאומית, נמכרת בהפחתה של 8%, כמעט כמו סובארו אימפרזה (9%־). ואילו רנו פלואנס דיזל נמכרת בהפחתה קטנה יותר משל דגמי הבנזין, 10% לעומת 13%.

 

 

ג'יפונים: אאוטלנדר ו-CX5

קבוצת השוק הלוהטת ביותר במכירות רכב חדש ממשיכה להתחזק גם בשוק היד השנייה. אם לפני שנה ושנתיים נשמעו ההערכות ששמירת הערך הגבוהה שמפגינים רכבי הכביש-שטח והקרוסאוברים הקטנים נשענת על היצע קטן יחסית של כלי רכב, ותפגע ככל שיגיעו יותר כלים כאלה לשוק המשומשות – הן מתבדות בינתיים.

אומנם כאן מדובר על עסקאות למכירת כלי רכב בני שלוש שנים, וב־2014 ג'יפונים עדיין לא היו כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל כמו השנה ובשנה שעברה, אבל חלקם בשוק היה כבר משמעותי בהרבה משהיה חמש שנים לפני כן. אז נכון, טויוטה לנד־קרוזר שאת נתוניו בדקנו רק כדי לוודא שתופעת הטבע אכן נמשכת – אחד הדגמים האחרונים בשוק הרכב שלנו שעדיין נמכר במחיר גבוה מהמחירון שלו, בשיעור של 5% ויתכן שאף יותר. זאת משום שהביקוש הגבוה לכביש שטח המוצלח הזה מביא לכך שעסקאות רבות עדיין נעשות ישירות בין בעלי הרכב לרוכשים, ושלרשתות הטרייד אין מגיעים הכלים הפחות טובים בנתונים שלהם.

 

ג'יפונים (מימין לשמאל): סובארו ,XV סוזוקי קרוסאובר, סקודה יטי וקיה ספורטאז

 

אבל בבדיקה העיקרית, לג'יפונים קטנים ובינוניים, התבלטו מאזדה CX5, מיצובישי אאוטלנדר וסוזוקי ג'ימני, עם הפחתה של 4% בממוצע. CX5 שומר על ביקוש חזק למרות שאאוטלנדר מציע 7 מקומות ישיבה שימושיים והוא רק חמישה, ולמרות שקיה ספורטאז' ויונדאי ix35 זולים ממנו משמעותית.

ספורטאז' קרוב אליהם, עם הפחתה של 5% בממוצע, כמו טויוטה ראב4 וסקודה יטי, מהג'יפונים האירופים הבודדים בשוק. סוזוקי קרוסאובר משיג הפחתה של 6% בלבד.

יונדאי ix35 מאבד 7% יחסית למחיר המחירון שלו, כמו צמד הניסאנים, ג'וק וקשקאי ופולקסווגן טיגואן. ג'וק, מייסד ז'אנר הג'יפונים כבר לא נמכר במספרים גדולים כבעבר, אבל עדיין נהנה מקהל נאמן וממחיריו הזולים יחסית.

 

 

בשוק הג'יפונים קשה למצוא כלי רכב שנמכרים בהפחתה דו־ספרתית, בניגוד לקבוצות שוק אחרות. אבל גם כאן יש דגמים שנמכרים בהפחתות משמעותיות יותר. סובארו XV, רכב ה־4x4 הנמכר בארץ, נמכר בממוצע בהפחתה של 8%, כמו רנו קפצ'ור, וסובארו פורסטר, ג'יפון ה־4x4 הבינוני הנמכר ביותר, מפחית בממוצע 9%, כמו פיג'ו 2008. לשני הסובארואים קהל נאמן, אבל רוב רוכשי הכלים האלה עושים זאת מטעמי אופנה ולא מחפשים הנעה כפולה ויכולת שטח.

שברולט טראקס נמכר בממוצע בכ-10% ממחיר המחירון שלו. הפחתה גבוה יחסית לכלים אחרים בממדים וברמות המחיר שלו, אבל נמוכה משל דגמי שברולט אחרים.

פורסם לראשונה 29.03.17, 14:30

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים