האם כדאי להזמין מושב מראש?
זאת ועוד: לא תמיד המושב שתקבלו יהיה המושב שעבורו שילמתם, כי לעיתים חברות התעופה משנות את סוג המטוס, ובמטוס אחר תצורת המושבים, המעברים, השירותים וכו' שונה. מומלץ לבדוק 24 שעות לפני הטיסה את מצובת המושבים במטוס, לפעמים תצליחו לשנות.
אז איך תבחרו? אפשר להיכנס לאתר SEATGURU, ובו יש רשימה של כל חברות התעופה, כל צורות המטוסים שהן מפעילות, והסברים על כל מושב ומושב, הפלוסים והמינוסים. זה כולל את רוחב מושב והמרחק בין המושבים. מושבים ירוקים – יותר מקום ומיקום משובח, תכלת – סטנדרטיים, צהובים – קיימת לפחות בעיה אחת כמו קרבה לשירותים, פחות מקום לרגליים, אדומים – קיימות מספר בעיות. גם חברות התעופה עצמן נותנות לפעמים הסברים לגבי המושבים השונים. הנה כמה דוגמאות למושבים מועדפים ומועדפים פחות:
להתרווח מול תינוקות בוכים: אל על מפעילה מספר סוגי מטוסים. הצי הגדול ביותר שלה הוא מטוסי בואינג 737 משני דגמים: 800 ו־900. בדגם 800 יש שתי שורות שבהן המושבים המועדפים – שורות 21 ו־45. עבור המושבים האלה תשלמו 50 דולר לכל כיוון. המושבים בשורה 21 צמודים למחיצה המפרידה בין מחלקות העסקים והתיירים, ולכן יש יותר מקום לרגליים. אלא מה? שם גם מציבים את עריסות התינוקות – וכך אתם עלולים למצוא עצמכם עם מרווח רגליים נאה, אבל עם בכי תינוקות כל הטיסה.
הטוב בכל העולמות: המושבים בשורה 45 עולים גם הם 50 דולר לכיוון ונחשבים לטובים ביותר במטוס כי הם צמודים ליציאת חירום. יש יותר מקום לרגליים, לא מושיבים שם ילדים, ואת משענת המושבים בשורה שקדימה (44) אין אפשרות להטות לאחור, כך שאף אחד לא ממש מפריע לכם. לעומת זאת, מושבים פחות טובים במטוס זה (אין תוספת תשלום עליהם, אבל כדאי לדעת) הם בשורה 43 ו־44, משום שמשענת המושב אינה נוטה לאחור. גם המושבים בשורה האחרונה (כנ"ל) נחשבים לפחות טובים, שלא לדבר על כך שלידם משתרך התור לשירותים.
להתרווח ליד השירותים: במטוסי הבואינג 747 של אל על המושבים המועדפים הם בשורה 34, כיסאות B C H J; בשורה 35 כיסאות A K; וכן מספר מושבים בשורה 36 – כי הם בעלי מרווח גדול יותר לרגליים. הם עולים 50 דולר לכיוון בטיסות קצרות ובינוניות, ו־99 דולר לכיוון בטיסות ארוכות. נכון, יש בהם יותר מרווח לרגליים, אבל חלקם נמצאים מול עריסות תינוקות – וכולם נמצאים ממש בצמוד לחדרי השירותים.
קרוב לצלחת: גם במושבים בשורה 45 של ה־747 יש יותר מקום לרגליים, אבל הם צמודים למטבח. הווה אומר: ריחות, רעשי כלים, הכנות ודיבורים של אנשי הצוות.
חברות לואוקוסט: חברות הלואוקוסט שפועלות בישראל גובות תשלום עבור כל מושב שמזמינים מראש, לא משנה באיזה חלק של המטוס. היתרון של הזמנה מראש הוא בעיקר למשפחה, זוג או חברים שרוצים לשבת ביחד, או למי שלא רוצה מושב אמצעי למשל. באיזיג'ט המחיר הנמוך ביותר של הזמנה מראש הוא למושבים הסטנדרטיים – 4.99 יורו לכיוון. עבור המושבים בשורה הראשונה, עם מרווח רגליים גדול, תשלמו 29.99 יורו לכיוון, והמושבים ליד דלתות החירום, גם כן עם מרווח רגליים מכובד, עולים 18.49 יורו לכיוון. כדאי רק לדעת שגם בהם, כמו בכל המושבים במטוס – המשענת היא קבועה ולא ניתנת להטיה לאחור.
בריינאייר מושב בשורה הראשונה, שבה מרווח רגליים מכובד, עולה 15 יורו לכיוון. מושב בחמש השורות שלאחר מכן עולה 13 יורו לכיוון. היתרון: הן קרובות יותר ליציאה ונותנות עדיפות בעלייה ובירידה מהמטוס. מושב בשתי שורות יציאת החירום – 16 ו־17 – עולה 15 יורו. וגם כאן כל המשענות במטוס הן קבועות.
בקיצור, לפני שמשלמים כדאי להשקיע כמה דקות ולבדוק עבור מה, והאם זה כדאי לכם ספציפית. אם אתם טסים עם ילדים קטנים למשל, אולי תעדיפו דווקא לשבת סמוך לשירותים. מי שהדבר חשוב לו מאוד, מומלץ גם לבדוק לפני הרכישה אם ניתן להרים את ידיות מושבי המטוס, כך שהילד יכול לישון תוך הישענות על ההורה. מי שמתכנן לישון הרבה, אולי יעדיף מושב ליד החלון. אחרת, אולי עדיף מושב ליד המעבר כדי לקום מדי פעם. ההמלצה, אגב, היא לקום אחת לשעתיים־שלוש לסיבוב קצר.
אפשר להיכנס לאתר SEATGURU, ובו יש רשימה של כל חברות התעופה, כל צורות המטוסים שהן מפעילות, והסברים על כל מושב ומושב, הפלוסים והמינוסים