כמעט משפחתיות
קטגוריית הסופר מיני תופסת תאוצה בישראל בזכות כושר תמרון טוב לעיר, ביצועים משופרים וצריכת דלק עדיפה מהמשפחתיות • לקחנו למבחן ארבע מכוניות בפחות מ–100 אלף שקל: סיטרואן C3, סוזוקי סוויפט וקיה ריו החדשות, מול מלכת המכירות מהשנה שעברה, סיאט איביזה • מי ניצחה?
שוק מכוניות הסופר מיני הוא מהיציבים בענף הרכב שלנו. עבור רבים הקטנות הדי גדולות מהוות את פתרון התחבורה היעיל והנכון ביותר, עם ממדים קומפקטיים, כושר תמרון טוב לעיר, ביצועים טובים וצריכת דלק עדיפה מהמשפחתיות. בחודשים האחרונים נחתו בארץ סיטרואן C3, סוזוקי סוויפט וקיה ריו החדשות, שהוזלו לעומת קודמותיהן. כינסנו אותן למבחן השוואתי ראשון מול סיאט איביזה החדשה, מלכת המכירות של השוק בשנה שעברה, שדווקא התייקרה, אם כי עולה כמוהן סביב 90 אלף שקל לדגם אוטומטי בסיסי.
קיה ריו: לא ממהרת
הריו נראית הבוגרת, השמרנית והפחות מושכת בחבורה. גם עיצוב הפנים נטול שאר רוח בשל שימוש בשחור בעיקר היוצר תחושה קודרת, ואיכות החומרים סבירה בלבד. יש תאי אחסון רבים (כולל תא למשקפיים) ושדה ראייה טוב לפנים. המושבים מציעים נוחות ותמיכה סבירים בלבד. הודות לבסיס הגלגלים הגדול ביותר כאן (2.58 מטרים) מרחב המחיה לנוסעים מאחור הוא הטוב ביותר והם גם נהנים מתאורת פנים ושקע USB נפרדים. מפתח דלת תא המטען הוא הגדול ביותר, אך הנפח סביר בלבד (300 ליטר) למרות גלגל חלופי קטן. האבזור כולל מסך מגע בגודל 7 אינץ' עם Apple CarPlay ו־Android Auto ומצלמת נסיעה לאחור, בקרת שיוט, מראות מתקפלות חשמליות, חיישני תאורה עוקבת פנייה וחישוקי 15 אינץ' קלים. אבזור הבטיחות צנוע - 6 כריות אוויר ומערכת התראה של מובילאיי במקום מערכות בטיחות אקטיביות באירופה ובארה"ב. לזכותה גם האחריות הארוכה במבחן. מנוע בנזין 1,400 סמ"ק (100 כ"ס) משודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. הביצועים הם הנחותים במבחן והיא הייתה אחרונה במבחני תאוצה. גם צריכת הדלק הייתה הפחות טובה עם 11 קמ"ל בממוצע במבחן. המתלים מוצקים ומספקים ספיגת שיבושים טובה במהירות נמוכה, תוך שמירה על ריסון במהירות גבוהה. בידוד רעשי רוח ודרך טוב למדי. היכולת הדינמית גבוהה, בין היתר הודות למערכת הכוונת מומנט אלקטרונית. ההגה מהיר, מדויק ובעל משקל טבעי, אך נטול תחושה.
סוזוקי סוויפט: הכי מהנה
לסוויפט המראה הדינמי ביותר. תא הנוסעים, לעומת זאת, פחות מרשים בגלל איכות חומרים נמוכה ומסך מגע בהתקנה מקומית שתפעולו מסורבל. המושבים טובים אך שטחי החלונות קטנים יחסית ופוגעים בשדה הראייה. לסוויפט בסיס הגלגלים הקצר כאן (2.45 מטרים) ולכן המרווח לנוסעים מאחור הוא הצפוף ביותר. גם תא המטען הוא הקטן ביותר כאן (245 ליטר) ומכיל גלגל חלופי קטן. האבזור כולל מסך מגע בגודל 8 אינץ' עם מצלמת נסיעה לאחור, בקרת שיוט, מראות מתקפלות חשמליות, חיישני תאורה, מפתח חכם וחישוקי 16 אינץ'. אבזור הבטיחות צנוע עם 6 כריות אוויר ומערכת התראה של מובילאיי במקום מערכות בטיחות אקטיביות המוצעות באירופה. מנוע 1,200 סמ"ק (90 כ"ס) משודך לתיבה אוטומטית רציפה. הודות לגיר מהיר תגובה ומשקל עצמי נמוך במיוחד (בין 160 ל־240 ק"ג פחות מהאחרות) היא נמרצת וחלקה את המקום השני עם ה־C3. צריכת הדלק הייתה הטובה במבחן: 13.6 ק"מ לליטר. הסוויפט היא הפחות נוחה מהארבע ורועשת מדי. מנגד, היא הייתה המהנה ביותר לנהיגה, בעיקר הודות למשקל הנמוך והגה חד, מדויק ומהיר. רדיוס הסיבוב הוא הקטן ביותר ומקל על תמרונים עירוניים.
סיטרואן C3: הכי מעוצבת
ל־C3 העיצוב המקורי והמעניין בחבורה, בין השאר הודות לרפידות אוויר קשיחות בדלתות. עיצוב תא הנוסעים ייחודי עם פתחי אוורור מודגשים, ידיות אחיזה בדלתות דמויות חגורת עור, שילוב צבעים נאה ואיכות חומרים גבוהה. התפעול דרך מסך המגע מסורבל. המושבים הם הנוחים ביותר, אך נטולי תמיכה, שדה הראייה מוגבל ותאי האחסון מעטים. המרווח לנוסעים מאחור צנוע למדי (2.54 מטרים בסיס גלגלים) והיא עדיפה על הסוויפט רק ברוחב. תא המטען בעל נפח סביר (300 ליטר), אך המפתח קטן. לגרסת הבסיס הבסיסית מסך מגע בגודל 7 אינץ' עם Apple CarPlay ו־Android Auto, חיישני גשם וחניה אחוריים, בקרת שיוט וחישוקי 16 אינץ' קלים. אבזור הבטיחות כולל 6 כריות, התראה על סטייה מנתיב, עירנות נהג, תאורה אדפטיבית וקריאת תמרורים. רכב המבחן הוסיף מפתח חכם, מצלמת נסיעה לאחור, חישוקי 17 אינץ' קלים ומערכת לזיהוי עצמים בשטחים מתים. מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים בנפח 1,200 סמ"ק (110 כ"ס) משודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. המנוע מחוספס ורועש תחת עומס, ותיבת הילוכים איטית שולחת אותה למקום השני במבחני תאוצה. צריכת הדלק לא הרשימה עם 11.3 קמ"ל בממוצע. כיול מתלים רך יחסית תורם לנוחות הנסיעה הטובה במבחן. בשיוט רעשי רוח מוחשיים. הכיול הרך גורם ליכולת דינמית נמוכה עם זוויות גלגול מודגשות, הגורמות לאובדן אחיזה מוקדם מהמתחרות ופוגעות בביטחון הנהג.
סיאט איביזה: הכי שלמה
העיצוב החיצוני של האיביזה דור חמישי דומה מדי לדגם היוצא (המוצלח) ונראה יותר כמו מתיחת פנים מאשר דגם חדש. גם תא הנוסעים נטול שאר רוח וקודר עקב שימוש בגוונים כהים ופלסטיק קשיח ומחוספס בחלק מהמקומות והיא היחידה עם מזגן מכני. מסך המגע הגדול לעומת זאת נראה מצוין וכולל שני שקעי USB. המושב האחורי הוא המרווח ביותר ביחד עם הריו (2.56 מטרים בסיס גלגלים), אבל מאכזב לגלות שאין ידיות אחיזה בתקרה ולא תאי אחסון בגב המושבים הקדמיים. תא המטען הוא הגדול ביותר (355 ליטר) אך המפתח מעט צר. אבזור גרסת הבסיס כולל מסך מגע בגודל 5 אינץ', בקרת שיוט, 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום והתראה על עירנות נהג. רכב המבחן הוסיף מסך מגע בגודל 8 אינץ', מראות מתקפלות חשמליות, חיישני גשם ותאורה עוקבת פנייה, חישוקי 15 אינץ' קלים ובקרת שיוט אדפטיבית. מנגד אין התרעות התנגשות מלפנים או סטייה מנתיב. מנוע טורבו־בנזין 3 צילינדרים בנפח 1,000 סמ"ק (115 כ"ס) משודך לתיבת 7 הילוכים כפולת־מצמד. הביצועים היו הטובים במבחן הודות לגיר הזריז, אך צריכה הדלק הייתה רק סבירה - 12.6 ק"מ לליטר. רעש המנוע מורגש יחסית. מתלים נוקשים מקנים נוחות סבירה במהירות נמוכה, אבל מסייעים לריסון טוב במהירות גבוהה יותר. גם בידוד רעשי הרוח והדרך טוב למדי. היכולת הדינמית היא הטובה במבחן עם זוויות גלגול צנועות, אחיזת כביש ויציבות כיוונית גבוהות בין היתר תודות למערכת XDS המדמה פעולת דיפרנציאל מוגבל החלקה ומסייעת להורדת הכוח ביציאה מפניות. ההגה קל מדי ונטול תחושה.
סיכום
קיה ריו, שמסיימת אחרונה, מרווחת ונוחה אך המנוע המיושן והיעדר מערכות בטיחות מתקדמות מכשילים אותה כאן. גם סוזוקי סוויפט אינה מצוידת במערכות בטיחות מתקדמות וצפופה מאחרות, אבל היא הכי חסכונית ומהנה - דבר שמביא אותה למקום שלישי. סיטרואן C3 היא המכונית המיוחדת והנוחה בקטגוריה, אבל תא הנוסעים שלה צפוף, הביצועים פושרים ואין לה מערכות בטיחות אקטיביות (שישדרגו בדגמי 2018). סיאט איביזה היא המנצחת הברורה בהשוואה. גם בתחומים בהם היא לא מצטיינת, כמו עיצוב ונוחות נסיעה, היא לא נכשלת, אם כי הגיע הזמן שגם היא תציע 3 שנות אחריות כמקובל. היא עדיפה במובהק בתא הנוסעים המרווח, תא המטען הגדול, הביצועים, התנהגות ובעיקר במערכות הבטיחות האקטיביות המתקדמות. האיביזה לא רק מנצחת את המבחן, אלא גם קובעת רף חדש בקטגוריה.
תנו צ'אנס לסופר מיני | נועה לביא
בישראל אוהבים הכל בגדול – ועדיף במבצע. זה הסיפור של הרכבים המשפחתיים שתראו על הכביש, לרוב עם נהג פלוס אדם אחד בפנים. ואני שואלת – למה? הרי משפחתיות תופסות הרבה מקום, הרבה חניה, וגם יקרות יותר.
קטגוריית הסופר מיני מהווה פתרון מעולה למי שמחפש רכב עד 100 אלף שקל וגם למשפחה לא גדולה. היצרנים הבינו שכדאי להשקיע קצת בעיצוב, לשדרג בטיחות וביצועים ולהציע דגמים אטרקטיביים ביותר. אז לאיזו סופרית שווה לתת צ'אנס?
ראשונה סיאט איביזה החדשה, שהכי רחוקה מלהיות סופר מיני בגודלה. נכון שהיא הרבה יותר מרווחת בפנים ויש לה יתרונות גדולים מבחינת הביצועים ומערכות בטיחות, אך היא גם יותר רחבה, ארוכה ודומה ללאון. פגיעה משמעותית בבטנם הרכה של תל־אביביים וכל הסובלים ממצוקת החניה. תוסיפו את עיצוב הדשבורד הגבוה עם פתחי אוויר מלבניים וכמות גדושה של פלסטיק שחור, ותקבלו רכב שמפספס את הפוטנציאל לכבוש את ליבי ממבט ראשון. אך בנסיעה הוא הטוב בין הנבדקים. שנייה סוזוקי סוויפט, שמרגישה קצת כמו בקרטינג – הכל קטן, ההגה, החלונות וגם הרכב עצמו. על הכביש היא מרגישה קלילה ומהירה, בסיבובים אפילו קלילה מדי. המינוסים: מערכת מולטימדיה לא אינטואיטיבית ותחושת צפיפות בתא הנוסעים. שלישית סיטרואן C3: לאוהבי נסיעה רכה והגה חסר תחושה. הצד החזק: השקעה בעיצוב, מושבים נוחים, מערכת מולטימדיה. רכב מדליק, אבל לא מספיק למי שרוצים להרגיש את הדרך. אחרונה קיה ריו שהפתיעה בזכות אחיזה טובה בכביש. היא מייצבת את עצמה באלגנטיות, אבל מאכזבת במראה המיושן ובגישה מינימליסטית כלפי פנים: רק מה שנדרש כדי לנהוג. גם המנוע ישאיר אתכם אחרונים ברמזור כי הוא מתאמץ כל הזמן. תתאים לאנשים רגועים מאוד, אם יש כאלה במדינתנו.