מקום טוב באמצע
אין לכם כסף למחלקת עסקים, אבל גם לא כוח לצפיפות של מחלקת תיירים? • קבלו את הבין לבין: מחלקות פרימיום • ממושב מרווח יותר עד אלכוהול חינם: כל מה שאפשר למצוא • מדריך
לא מעט חברות תעופה מתהדרות בשנים האחרונות במחלקת "פרימיום", שהיא משהו בין מחלקת תיירים למחלקת עסקים מבחינת רמתה. האם התוספת הנדרשת לכרטיס טיסה במחלקה כזו מצדיקה את הפינוקים שמקבלים בה? נראה שלפחות בטיסות ארוכות התשובה היא לא פעם חיובית, תלוי בפער המחירים.
מחלקות הפרימיום הלכו והשתדרגו. בחברות רבות הן ברמה מקבילה לרמה שהייתה פעם במחלקת עסקים, ובחלק מהן הן ברמה גבוהה יותר ממחלקת העסקים של כמה מהחברות שטסות מישראל. זאת ועוד: בחלק מהמטוסים החדשים מחלקות התיירים הפכו למחלקות של סרדינים, אחרי שחברות התעופה צימצמו עוד ועוד את מרחב המחיה של הנוסעים, עם מושבים צרים ומרווח רגליים שהתקצר. אם תוסיפו לכך את העובדה שנוסעי מחלקות הפרימיום יכולים לקחת שתי מזוודות במשקל עד 23 ק"ג כל אחת, יתברר שהמחיר אינו בשמיים.
בכל המחלקות יש לכל נוסע מסך מגע אישי עם תוכנית בידור הכוללת סרטים, סדרות משחקים ומוזיקה, וכן שקע חשמלי, שקע USB ונורת קריאה אישית. הארוחות משודרגות, לעתים זהות לאלה שבמחלקות עסקים, מוגשות לא פעם בכלים מהודרים, והנוסעים נהנים משתייה קלה וחריפה ולעתים גם חטיפים חינם במשך כל הטיסה. כל נוסע מקבל שמיכה איכותית, כרית גדולה, בקבוק מים וערכה אישית הכוללת אטמי אוזניים, מסכת עיניים, מברשת שיניים ומשחת שיניים וגרביים. לעתים גם אוזניות איכותיות שמונעות רעשים.
אז כמה זה עולה ומה עוד מציעות החברות השונות במחלקת הפרימיום (המחירים המופיעים נכונים לטיסות הספציפיות בתאריכים הספציפיים שבהם נבדקו, והם נועדו לקבל מושג בלבד):
אל על: תוסיפו 1,500 דולר
מחיר כרטיס לדוגמה: טיסה לניו־יורק לתאריכים 29.8־12.9 הוצעה השבוע ב־2,412 דולר בפרימיום, לעומת 999 דולר במחלקת תיירים.
הפער: כ־1,500 דולר.
המטוסים: מחלקת הפרימיום נמצאת במטוסי הבואינג 789 (דרימליינר), וכרגע זמינה רק בטיסות לניו־יורק. מאוקטובר תהיה זמינה גם ביעדים נוספים, בעיקר רחוקים.
מרווח הרגליים: 96.5 ס"מ (38 אינץ'), לעומת 78.7 ס"מ (31 אינץ') במחלקת תיירים.
רוחב המושב: 48.3 ס"מ (19 אינץ'), לעומת 43.2 ס"מ (17 אינץ') במחלקת תיירים. יש גם משענת לכפות הרגליים.
מסך מגע אישי: 13 אינץ', וכן אוזניות איכותית כמו במחלקת עסקים.
מזוודות: שתי מזוודות, 23 ק"ג כל אחת.
תיקים למטוס: שניים, 8 ק"ג כל אחד.
עדיפות בשדה: הבידוק לטיסה נעשה בדלפק ייעודי של מחלקת התיירים.
לופטהנזה: כניסה לטרקלין העסקים
מחיר כרטיס לדוגמה: טיסה לניו יורק בתאריכים 31.8־8.9, כשרק הקטע הטרנס־אטלנטי במחלקת פרימיום, הוצעה השבוע ב־1,608 דולר, לעומת 970 דולר במחלקת תיירים.
הפער: 638 דולר.
המטוסים: מחלקת הפרימיום אינה מצויה במטוסים שטסים מישראל לגרמניה אלא רק בטיסות ההמשך הארוכות.
מרווח הרגליים: 96.5 ס"מ, לעומת 78.7 ס"מ בתיירים.
רוחב המושב: 45.7 ס"מ, לעומת 43.2 ס"מ בתיירים.
מסך מגע אישי: 12-11 אינץ', לפי המטוס.
מזוודות: שתי מזוודות עד 23 ק"ג כל אחת.
תיקים למטוס: תיק אחד במשקל עד 8 ק"ג.
עדיפות בשדה: קדימות בעלייה ובירידה מהמטוס, ובעת ההמתנה בפרנקפורט או במינכן יכולים נוסעי המחלקה (בתוספת תשלום) להתרווח בטרקליני העסקים.
אוסטריאן איירליינס: תמיכה לרגליים
מחיר כרטיס לדוגמה: טיסה לניו־יורק בתאריכים 31.8 עד 10.9, כשמחלקת הפרימיום קיימת רק בקטע הטאנס־אטלנטי, הוצעה השבוע ב־ 1,605 דולר, לעומת 1,189 דולר במחלקת תיירים.
הפער: 416 דולר.
המטוסים: החברה השיקה לפני מספר חודשים את מחלקת הפרימיום שלה בכל המטוסים רחבי הגוף. כלומר, הן אינן קיימות בקו בין ישראל לוינה, אלא בטיסות המשך לצפון אמריקה, למשל.
מרווח הרגליים: 96.5 ס"מ, לעומת 76.2 ס"מ במחלקת תיירים.
רוחב המושב: 47.7 ס"מ, לעומת 43.2 ס"מ בתיירים. יש תמיכה לכפות הרגליים.
מסך מגע אישי: 12 אינץ'.
מזוודות: שתי מזוודות עד 23 ק"ג כל אחת.
תיקים למטוס: תיק אחד עד 8 ק"ג.
עדיפות בשדה: אין.
בריטיש איירווייס: שני תיקים למטוס
מחיר כרטיס לדוגמה: טיסה לניו־יורק בתאריכים 31.8 עד 8.9 הוצעה השבוע ב־1,674 דולר במחלקת פרימיום, לעומת 1,024 דולר במחלקת תיירים.
הפער: 650 דולר.
המטוסים: מחלקת הפרימיום של החברה נקראת World Traveller Plus והיא נמצאת במטוסים רחבי הגוף שהחברה מפעילה וגם במטוס הבואינג 777 שטס בקו לישראל.
מרווח הרגליים: 96.5 ס"מ לעומת 78.7 ס"מ במחלקת תיירים.
רוחב המושב: 47 ס"מ, לעומת 46 ס"מ במחלקת תיירים.
מסך מגע אישי: 10.6 אינץ'.
מזוודות: שתי מזוודות עד 23 ק"ג כל אחת.
תיקים למטוס: שני תיקי נסיעה למטוס. לא יותר מ־20 ק"ג לתיק.
עדיפות בשדה: קדימות בעלייה לטוס.
אייר קנדה: קדימות בעלייה למטוס
מחיר כרטיס לדוגמה: טיסה ישירה לטורונטו לתאריכים 6.11-14.11 במחלקת פרימיום הוצעה השבוע ב־1,803 דולר, לעומת 943 דולר במחלקת תיירים.
הפער: 860 דולר.
המטוסים: מחלקת פרימיום קיימת במטוסים רחבי הגוף של החברה.
מרווח הרגליים: במטוס הדרימליינר, שטס בין תל־אביב לטורונטו, מרווח הרגליים הוא 96.5 ס"מ לעומת 78.7 ס"מ במחלקת תיירים.
רוחב המושב: 49.5 ס"מ, לעומת 43.9 ס"מ במחלקת תיירים.
מסך מגע אישי: 11 אינץ'.
מזוודות: שתי מזוודות עד 23 ק"ג כל אחת.
תיקים למטוס: תיק אחד במשקל עד 8 ק"ג.
עדיפות בשדה: קדימות בעלייה למטוס.
קתאי פסיפיק: צ'ק־אין של עסקים
מחיר כרטיס לדוגמה: טיסה לניו־יורק בתאריכים 30.8 עד 8.9 במחלקת פרימיום הוצעה השבוע ב־865 דולר, לעומת 650 דולר במחלקת תיירים.
הפער: 215 דולר.
המטוסים: החברה מציעה מחלקת פרימיום במטוס איירבוס A350 בקו לישראל.
מרווח הרגליים: 101.6 ס"מ, לעומת 81.3 ס"מ במחלקת תיירים.
רוחב המושב: 50.8 ס"מ, לעומת 45.7 ס"מ במחלקת תיירים.
מסך מגע אישי: 12 אינץ'.
מזוודות: כל נוסע יכול למסור כבודה במשקל כולל של עד 35 ק"ג.
תיקים למטוס: תיק אחד עד 7 ק"ג.
עדיפות בשדה: רישום לטיסה בדלפקי מחלקת העסקים וקדימות בעלייה למטוס.
דלתא איירליינס: בקרוב בכל בואינג
מחיר כרטיס לדוגמה: טיסה ישירה לניו־יורק בתאריכים 31.8 עד 8.9 במחלקת פרימיום הוצעה השבוע ב־1,238 דולר, לעומת 1,000 דולר במחלקת תיירים.
הפער: 238 דולר.
המטוסים: החברה הוציאה מהקו לישראל את מטוסי הבואינג 777, משום שהיא משדרגת את כל המחלקות בהם, ובכלל זה מכניסה לתוכם מחלקות פרימיום חדשות לגמרי. כיום היא מפעילה במטוסי איירבוס330 ו־300 מחלקת פרימיום בשם "דלתא קומפורט".
מרווח הרגליים: 88.9 ס"מ, לעומת 78.7 ס"מ במחלקת תיירים.
רוחב המושב: 45.7 ס"מ (כמו בתיירים).
מסך מגע אישי: 9 אינץ'.
מזוודות: מזוודה אחת עד 23 ק"ג.
תיקים למטוס: תיק אחד ללא הגבלת משקל.
עדיפות בשדה: קדימות בעלייה למטוס.
לוט: בעיקר בטיסות מוורשה
מחיר כרטיס לדוגמה: טיסה לניו־יורק בתאריכים 10.9 עד 19.9 – כשרק בחלק הטרנס־אטלנטי יש מחלקת פרימיום, ובחלק מתל־אביב נוסעי הפרימיום זוכים למחלקה מופרדת בווילון ולארוחה משודרגת – הוצעה השבוע ב־1,340 דולר, לעומת 1,060 דולר במחלקת תיירים.
הפער: 280 דולר.
המטוסים: יש מחלקת פרימיום במטוסי הדרימליינר, שלפעמים טסים מישראל, אבל לרוב בטיסות הארוכות מוורשה.
מרווח הרגליים: 96.5 ס"מ, לעומת 81.3 ס"מ במחלקת תיירים.
רוחב המושב: 49.5 ס"מ, לעומת 42.9 ס"מ במחלקת תיירים.
מסך מגע אישי: 10.6 אינץ'.
מזוודות: שתי מזוודות עד 23 ק"ג כל אחת.
תיקים למטוס: תיק אחד עד 8 ק"ג.
עדיפות בשדה: קדימות בצ'ק אין ובעלייה למטוס. בטיסות הארוכות הנוסעים יכולים להיכנס גם לטרקלין העסקים בנמל התעופה.
אירופלוט: כפכפים כמו במלון
מחיר כרטיס לדוגמה: טיסה לניו־יורק בתאריכים 31.8 עד 8.9 במחלקת פרימיום הוצעה השבוע ב־1,307 דולר, לעומת 797 דולר במחלקת תיירים.
הפער: 510 דולר.
המטוסים: מחלקת ה"קומפורט+" של אירופלוט קיימת במטוסי בואינג 777 המופעלים בטיסות ארוכות.
מרווח הרגליים: 96.5 ס"מ, לעומת 76.2 ס"מ במחלקת תיירים.
רוחב המושב: 50.8 ס"מ, לעומת 45.7 ס"מ במחלקת תיירים.
מסך מגע אישי: 10.6 אינץ'.
מזוודות: שתי מזוודות עד 23 ק"ג כל אחת.
תיקים למטוס: תיק אחד במשקל עד 10 ק"ג.
עדיפות בשדה: קדימות בעלייה למטוס.
אייר פראנס: קדימות בצ'ק–אין
מחיר כרטיס לדוגמה: טיסה מתל־אביב לניו־יורק לתאריכים 31.8 עד 8.9 – כאשר מחלקת פרימיום קיימת רק בחלק הטרנס־אטלנטי של הטיסה – הוצעה השבוע ב־1,306 דולר, לעומת 800 דולר במחלקת תיירים.
הפער: 506 דולר.
המטוסים: מחלקת פרימיום מופעלת במטוסים רחבי גוף.
מרווח הרגליים: 101.6 ס"מ, לעומת 78.7 ס"מ במחלקת תיירים.
רוחב המושב: 48.3 ס"מ, לעומת 43.1 ס"מ במחלקת תיירים.
מסך מגע אישי: 12.1 אינץ'.
מזוודות: שתי מזוודות עד 23 ק"ג כל אחת.
תיקים למטוס: שני תיקי יד במשקל כולל של 18 ק"ג.
עדיפות בשדה: קדימות בצ'ק אין ובעלייה למטוס.
מקום לרגליים, מרווח לישבן
רוחב המושב
קתאי פסיפיק: 50.8 ס"מ
אירופלוט: 50.8 ס"מ
אייר קנדה: 49.5 ס"מ
לוט: 49.5 ס"מ
אל־על: 48.3 ס"מ
אייר פראנס: 48.3 ס"מ
אוסטריאן איירליינס: 47.7 ס"מ
בריטיש איירווייס: 47 ס"מ
לופטהנזה: 45.7 ס"מ
דלתא איירליינס: 45.7 ס"מ
מרווח לרגליים
קתאי פסיפיק: 101.6 ס"מ
אייר פראנס: 101.6 ס"מ
אל־על: 96.5 ס"מ
לופטהנזה: 96.5 ס"מ
אוסטריאן איירליינס: 96.5 ס"מ
בריטיש איירווייס: 96.5 ס"מ
אייר קנדה: 96.5 ס"מ
לוט: 96.5 ס"מ
אירופלוט: 96.5 ס"מ
דלתא איירליינס: 88.9 ס"מ

