שתף קטע נבחר
 

חברות האופנה בישראל נדבקו בנגיף הקורונה

קבוצת קסטרו־הודיס הצטרפה למתחרותיה ודיווחה אתמול כי הספקים שלה בסין הודיעו לה כי לא ישובו לעבודה בימים הקרובים • ברוב החברות לא צפויה פגיעה במלאים בטווח הקרוב, אך התארכות המשבר תשפיע על אופנת החורף הבא • הפסקת הייצור בסין הביאה להסטת חלק מהפעילות למדינות אחרות, ובראשן טורקיה

הארכת חופשת ראש השנה בסין והפסקת הייצור במפעלים במדינה בשל מגפת הקורונה מתחילות לתת אותותיהן בישראל: תעשיית הטקסטיל הישראלית, כמו תעשיות אחרות בארץ ובעולם, העבירה כבר מזמן את מרכז הכובד שלה לסין, וחברות האופנה המקומיות שנסחרות בבורסה בתל־אביב מדווחות בימים האחרונים על חשיפתן למשבר המתהווה, כאשר לצד המשבר המתמשך נוכח התחרות מצד אתרי הסחר הבינלאומיים כעת מגיעות צרות גם מצד הייצור.

 

האחרונה, לפחות בינתיים, להצטרף לרשימה היא קבוצת קסטרו־הודיס, שכ־50% מהייצור שלה נעשה בסין. קסטרו הודיעה אתמול כי קיבלה הודעה מהספקים שלה במפעלי הייצור בסין שהם אינם חוזרים לעבודה סדירה בקרוב. צוותים של החברה הישראלית כבר נחתו במדינות שונות בעולם ומחפשים חלופות לייצור.

 

אתמול אמורים היו לשוב לעבודתם עובדי המשרדים של ספקי קסטרו בסין, ובשבוע הבא צפויים לשוב עובדי הייצור למפעלים. זאת לאחר שהממשל הסיני האריך את חופשת ראש השנה הסיני בשבוע מאז ה־3 בפברואר לאור התפשטות המגפה. אלא שהחופשה נמשכת בשלב זה, וקסטרו דיווחה כי קיימת אי־בהירות בסין בכל הנוגע להתפשטות נגיף הקורונה.

 

מרבית מוצרי קסטרו־הודיס מיוצרים על ידי ספקים וקבלני משנה בסין, ומוצרים נוספים מיוצרים בהיקפים קטנים יותר במדינות אחרות בדרום־מזרח אסיה. אמנם, בשלב המיידי קסטרו אינה חשופה להשפעה, אך המשך השבתת המפעלים בסין ישפיע על תוצאות החברה בטווח הבינוני והארוך. קסטרו, שנמצאת ממילא בטלטלה בשנה האחרונה, מתקשה להעריך כרגע את תוצאות השבתת מפעלי הייצור בסין.

גבי רוטר. צילום: אוראל כהן

 

לפי מקורבים לחברה, מרבית סחורת הקיץ של קסטרו והמלאי לחודשים הקרובים נמצאים כבר בארץ וחלק נוסף עושה את דרכו בים. בנוסף, חלק ניכר מהמוצרים של החברה, בעיקר בתחום הקוסמטיקה, אינו מיוצרים בסין. כך למשל, את מוצרי הקוסמטיקה של איב רושה מייבאת החברה מצרפת, ואת קיקו מילנו מאיטליה. אך חברות קבוצת הודיס, שכוללות את המותגים קרולינה למקה וטופטן ואת מותגי ההלבשה הודיס ואורבניקה, מייצרות את מרבית הפריטים שהן מוכרות בסין.

 

קסטרו וגם המתחרות שלה בשוק המקומי - בהן פוקס, גולף, דלתא, רנואר וגולברי - אמורות להתחיל לייצר את פריטי חורף 2021 במפעלים בסין בשבוע הבא. הייצור מתחיל לקראת סוף פברואר־תחילת מארס ונמשך לתוך החודשים אפריל, מאי ויוני. פריטי החורף שנשלחים לישראל אמורים להגיע עד אוגוסט, שכן בספטמבר כבר מתחילות הקמעונאיות לטפטף את קולקציית החורף למדפי החנויות.

 

בחברות האופנה מעריכים כי חלק מהמפעלים שבהם מייצרות החברות יחזרו לעבודה עד מארס ורק אז יידעו להעריך במדויק את גודל הנזקים. על פי ההערכות, הפדיונות בענף האופנה יצנחו במאי־יוני בכ־10% בממוצע בגלל בעיות מלאי.

 

פוקס לא התייחסה עד כה לנגיף הקורונה בדיווחים מטעמה. בדוחות הכספיים השוטפים מציינת החברה כי מרבית מוצרי הקבוצה מיוצרים על ידי ספקים וקבלני משנה בסין. ניתן להעריך כי עשרות אחוזים מהייצור של הקבוצה נעשה בסין, אך יחד עם זאת מותגי הקבוצה מיוצרים ב־15 מדינות שונות בעולם וביניהן טורקיה, מרוקו, מצרים, וייטנאם, פקיסטן, תאילנד, בנגלדש והודו.

 

ל"ממון" נודע שעדיקה, אשר דיווחה כבר בשבוע שעבר כי לנגיף צפויה השפעה מהותית על תוצאות החברה, החלה להסיט את הייצור בימים האחרונים לטורקיה ולמדינות נוספות. 85% מהייצור של עדיקה נעשה בסין עד להתפרצות הנגיף, ובשלושת השבועות מאז נסגרה סין לייצור הפסיקה עדיקה את הייצור במדינה ופנתה למדינות חלופיות.

 

הפסקת הפעילות בסין עשויה להשפיע בדרך שונה על כל חברה. כך, עדיקה חשופה יותר מחברות אחרות משום שהיא עובדת על מלאים קצרים ומייצרת לשישה שבועות בלבד. סחורת הקיץ של עדיקה עוד לא הגיעה לישראל, ולכן החברה הייתה הראשונה לדווח על פגיעה צפויה. יחד עם זאת, יכולת הייצור המהירה שלה תעזור לה להתאושש הכי מהר מהמשבר, בעוד חברות האופנה הגדולות ירגישו אותו רק בעוד מספר חודשים.

 

גם דלתא הודיעה על חשיפה לקורונה אך העריכה כי בשלב זה לא צפויה פגיעה בפעילות החברה. מפעלי הייצור של דלתא פזורים בעולם, וחלק גדול מהייצור שלה נעשה מחוץ לסין - בווייטנאם, מצרים, בולגריה, טורקיה, תאילנד, מיאנמר ומקסיקו. בשנים האחרונות מתמקדת החברה בייצור במצרים ובווייטנאם, ולכן החשיפה שלה לקורונה נמוכה יחסית.

 

"מי שמספר לך שהוא החליף ספק והתחיל לייצר במפעל אחר, לא מספר עד כמה זה מסובך. עד שרוקמים מערכת יחסים עם מפעל בסין ומגיעים למיומנות הנדרשת לוקח זמן רב. צריך להבין מאיפה הבד מגיע, לקבל דוגמאות, לבדוק את הכפתורים. זה סרט ארוך ומורכב. בעולם האופנה כל עונה מפתחים את הפריטים מהתחלה. לכן יכול להיות שבסוף התהליך החברה תקבל בכלל מוצרים אחרים מאלה שהזמינה כי החליפה ספק", הסביר אתמול מנכ"ל מענף הקמעונאות. "מי חוגג? הטורקים. וגם אם חברה מצאה מפעל חלופי, בסוף היא עלולה לקבל משהו אחר ממה שהזמינה, גם מהטורקים וגם מספקים אחרים. הבעיה היא שהחברות משלמות ברגע שהסחורה יצאה מהמפעל, אבל עד שהיא מגיעה לישראל אי אפשר לראות מה באמת קיבלת".

 

לדברי קמעונאי אחר, "באופנה אתה חייב להביא קולקציה. ברגע שהקולקציה מתחילה להיפגע זה בא לידי ביטוי במכירות. אם קלעת בקולקציה - אתה עובד, ואם לא - אתה חוטף. הבעיה היותר גדולה של החברות הישראליות היא שהן לא יכולות להעלות מחירים בגלל התחרות, כי אז הפדיונות ייפלו להן ב־20%".

פורסם לראשונה 10.02.20, 21:03

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים