yed300250
הכי מטוקבקות
    אבי רוקח
    חדשות • 25.05.2017
    יש לה כימיה עם הדרום
    מעט מאוד תלמידים בוחרים לגשת לבחינת הבגרות בכימיה, ובמגזר הממלכתי־דתי - הנתונים עגומים עוד יותר • אך העובדה שאין מגמות כימיה בכמה בתי־ספר בדרום לא הכניעה את המורה שרית אוזן — שיזמה בעצמה את הקמתן של שתי מגמות, ועוד אחת בדרך
    תמר טרבלסי חדד

    בשעה שמחצית מזוכי הנובל הישראלים בכל הזמנים קיבלו את הפרס על הישגיהם בתחום הכימיה, שיעור הניגשים לבגרות במקצוע ברמה של חמש יחידות עומד על 7.5% בלבד.

     

    במשרד החינוך לא מתכחשים לבעיה ואף משקיעים מאמץ לחלץ את המקצוע מהמשבר. אבל נדמה שמה שמשרד החינוך צריך בעיקר זה מורות כמו שרית אוזן מנתיבות — שנטלה יוזמה והקימה בעצמה שתי מגמות כימיה בדרום הארץ. "אני רואה במה שעשיתי הישג ושליחות", הדגישה אוזן, "ומקווה שבעקבות כך בתי־ספר נוספים יפתחו מגמות כימיה".

     

    אוזן, מורה לביולוגיה בהכשרתה שמשלימה בימים אלה את לימודי ההסמכה להוראת כימיה במכון ויצמן, עברה להתגורר בדרום לפני כמה שנים. אז היא נחשפה לראשונה לכך שאומנם מעט מאוד תלמידים בוחרים להרחיב לימודי כימיה, במגזר הממלכתי־דתי הבעיה חמורה יותר: על פי נתוני משרד החינוך, פחות מ־3% מהם ניגשים לבגרות בכימיה. "תלמידים היו שואלים אותי כל הזמן למה הם לא לומדים כימיה, דבר שמלמד על הרצון שלהם ללמוד את המקצוע", היא מספרת. "אז החלטתי לקדם את הנושא ופניתי למפקחת על מקצוע הכימיה במשרד החינוך, דורית טייטלבאום, ולמנהלי בתי־הספר בדרום. יחד הצלחנו לפתוח מגמת כימיה בישיבה התיכונית בכפר־מימון ובישיבה התיכונית ברמת־גן, שם אני מלמדת, ובימים אלה אנחנו פועלות גם לפתיחת מגמת כימיה בתיכון בנתיבות".

     

    "זה מהלך יוצא דופן", הדגישה טייטלבאום, "ושרית היא מורה רצינית שמאוד מחויבת למקצוע וחשוב לה לפעול לקידומו". גם ראש מינהל החינוך הדתי במשרד החינוך, אברהם ליפשיץ, מרוצה. "עד כה נעשתה במגזר הממלכתי־דתי פעילות לקידום לימודי מתמטיקה ופיזיקה יותר מאשר לימודי כימיה, וטוב שפועלים גם בכיוון הזה". איריס בק קודנר, סמנכ"לית קבוצה, שיווק גלובלי ותקשורת התאגיד בחברת טבע, מכירה את הצורך בבוגרי כימיה מהצד של התעשייה. "השותפות של טבע עם משרד החינוך בתוכנית להרחבת ההסמכה של מורי ביולוגיה למקצוע הכימיה היא כלי משמעותי להשפעה חברתית", היא אומרת. "חייבים להשקיע ביתר שאת בקידום המדעים בכלל, והכימיה בפרט, ולחשוף את דור העתיד לתחום".

     

    הכתבה מתפרסמת במסגרת "המורה של המדינה" ובשיתוף פעולה עם חברת טבע

     

    yed660100