מגבונים: נגב וזרוק
המגבונים השתלטו על כל תחומי החיים: יש מגבונים להסרת איפור, מגבונים להאטת הזדקנות עור הפנים וכאלו לטיפול בטחורים. גם את הבית ננקה השנה במגבונים להסרת אבנית, להברקת ריהוט ואפילו לניקוי השירותים
עד לא מזמן השתמשנו במגבונים לחים כמעט רק למטרה אחת: לנגב את ישבנו של התינוק לאחר החלפת חיתולים. פה ושם החזקנו קופסה במכונית, למקרה שנזדקק לטישו לח אחרי קילוף תפוז או זליגת הארטיק של הילדים.
היום זה כבר הפך לתופעה: המגבונים הלחים חודרים לכל תחום ועשרות יצרניות מנסות להתחרות על תשומת לבם של צרכנים חובבי ניגוב. אפשר למצוא לא רק מגבונים לתינוק, אלא גם מגבונים המיועדים לניקוי הפנים, מגבונים קוסמטיים, מגבונים לניקוי רהיטים וחלונות ואפילו מגבונים להגנה מפני קרינת השמש. בפורים כיכבו המגבונים להסרת איפור ולקראת פסח מכינים לנו סוגים רבים של מגבונים לניקוי הבית. ויש גם מגבונים אינטימיים לנשים, מגבונים למניעת פצעונים וכאלה שמיועדים לברז ולכיור.
גם האריזות השתנו. כבר לא מדובר רק בקופסה קשיחה, שתופסת הרבה מקום, אלא במארזים צבעוניים ונעימים למגע, חלקם עם סגירת מדבקה. אריזות מיוחדות מיועדות לאחזקה בתיק האישי, אחרות נשמרות בפינות שונות בבית. לחלקם יש אריזות מילוי, וכמעט כולם נשלפים מהאריזה בשיטת צץ-רץ.
סקר בנושא הרגלי הצריכה של המגבונים הלחים, שנערך על ידי חברת קוסמופרארם במיוחד לידיעות אחרונות, מצא כי 54.6% מהנשאלים משתמשים באופן קבוע במגבונים לחים. הסקר, שנערך בקרב 498 איש בגילאי 18 ומעלה על ידי מכון הגל החדש, מצא עוד, כי מבין המשתמשים גדול שיעור הנשים מזה של הגברים: 67.5% לעומת 41.4%.
מהסקר עלה גם, כי רוב המשתמשים (57.9%) מחזיקים את המגבונים במקומות רבים בבית וכן ברכב ובתיק האישי, כדי שיהיו תמיד בהישג יד. אשר לשימושים שעושים הצרכנים עם המגבונים: 32.9% משתמשים בהם לטיפול בתינוקות ובילדים; 29.9% משתמשים לצורך ניקיון כללי בבית; 28.9% משתמשים בהם לצורך היגיינה אישית והסרת איפור והשאר עושים בהם שימושים רבים נוספים, ביניהם ניקוי נעליים או ניקוי אריג. השימושים הנרחבים של המוצר הופכים את השוק הזה לדינמי ומתפתח במהירות. אפילו קטגוריית התינוקות הוותיקה לא שוקטת על מגבוניה, והצרכנים הקטנטנים כבר לא מסתפקים במגבון לח שהולך לפח - אלא רוכשים מגבון מועשר בווטמינים, מבושם ואפילו מאוייר, כאשר רובם מבטיחים למנוע תפרחת חיתולים.
מנהל השיווק של רשת סופר-פארם, יאיר עשהאל, מעריך כי היקף שוק המגבונים הלחים לתינוקות ולילדים בלבד נע סביב 70 מיליון שקל בשנה. מדובר באחד המוצרים הנרכשים ביותר על-ידי הורים, לתינוקות ולכל המשפחה. להערכתנו, כל משפחה רוכשת בין 8-7 אריזות לחודש.
המותג המוביל בשוק מגבוני התינוקות והילדים הוא האגיס של חוגלה-קימברלי (31.5% לפי נתוני נילסן), כאשר אחריהם מככבים גם המגבונים של ד"ר פישר, פרש-וואנס, טיטולים פרימיום של חוגלה, ג'ונסון את ג'ונסון, לייף של סופר-פארם ומפונקי.
אחד המוצרים החדשים בתחום מיועד לאנשים מצוננים. כך, לדוגמה, הם האוטריבונים של נובארטיס, מגבוני אף מעושרים בלחות, מקלים על הנשימה ושומרים על עור הפנים, או מגבונאף של ד"ר פישר.
מוצר חדש נוסף הם מגבונים חד-פעמיים ללא צורך במים וסבון, עליהם כתבנו בין המוצרים שמיועדים לחדר האטום. איזי-ווש של ד"ר פישר, לדוגמה, מתאימים גם לחיילים בשטח, לרחיצת אנשים המרותקים למיטה, למטיילים במקומות בהם אין אפשרות למקלחת וסתם לאחזקה בתיק. המגבון נכנס לא רק לשוק הפרטי, אלא גם לבתי חולים ולמסעדות, אומר ד"ר אלי פישר, זו אפליקציה שהוכיחה עצמה כיעילה, נוחה לשימוש, קלה לנשיאה ומאוד אסתטית.
את מגבוני הטואלט הלחים, שמיועדים לשימוש בשירותים (עם או במקום נייר טואלט) כבר מכירים רבים, אבל חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון הוסיפה זה עתה מוצר נוסף, בלעדי בארץ: מגבונים אינטימיים לנשים (קרפרי). המגבונים מכילים תכשירים בעלי רמת חומציות מתונה, המונעת היווצרות דלקות ושומרת על תחושת ניקיון ורעננות לאורך כל היום, מסבירים בחברה. ואם עוסקים בתחומים אינטימיים, נציין גם את המגבונים לטיפול בטחורים, כמו דרמה סופט של ד"ר פישר או פרוקטו מגבונים של נובארטיס, שמכילים חומרים מרגיעים.
במחיר של קרם פנים
לתחום הקוסמטיקה חדרו המגבונים בעיקר בשנה האחרונה, מתוך מטרה להחליף מוצרים מסורתיים כמו חלב פנים, מי פנים וצמר-גפן. המוצר נוח מאוד, בעיקר לנשים ממהרות, והוא יכול לחסוך שימוש במוצרים אחרים, אומרת רונית פטל, מנהלת שיווק קוסמטיקה ברשת ניו-פארם, אבל צריך לזכור שיש איפורים עמידים במים שהמגבונים לא יוכלו להוריד אותם. חוץ מזה חשוב להמשיך לנקות ביסודיות את עור הפנים בתכשירים המיועדים לכך. אם משתמשים במגבונים, מציעה פטל להקפיד לבחור מגבונים שמתאימים לסוג העור.
מתברר שהמגבונים לפנים אינם מסתפקים רק בניקוי, וחלקם מוסיפים לחות או תחליב. השחקנים בקטגוריה הזו הם ד"ר פישר, פלניטוד, קרליין, ג'ונסון אנד ג'ונסון, ניוואה וניטרוג'ינה.
בניגוד למוצרים רבים בתחום הקוסמטיקה, מחירי המגבונים הלחים אינם גבוהים במיוחד, אך גם כאן גילינו מוצרים, שמחירם יכול להגיע לשמיים. כך, לדוגמה, הן המטליות החדשות של כריסטיאן דיור, המבטיחות חידוש מהפכני: צד אחד, מחוספס, של המטלית פועל כפיליג ומיועד לניקוי עומק, והצד השני של המטלית נעשה על העור הנקי. מטליות אלה עשירות במינרלים, מלחים ומי מעיין טהורים, לדברי החברה, והן עולות כמעט כמו קרם לפנים: 163 שקל למארז של 12 מטליות.
מוצרים נוספים שעולים בימים אלה על המדפים בתחום זה מיועדים לעור הפנים של נערות. קלין אנד קליר, לדוגמה, של ג'ונסון את ג'ונסון, אמור למנוע פצעונים ולתת תשובה לעור מתבגר. כמו-כן מצאנו על המדפים מגבוני איי קר של ד"ר פישר, שמיועדים לעיניים (נגד קרישות, הפרשות, קרומים ודלקות), ואפילו מגבונים בשם 9 months, המיועדים לתקופת ההריון ולאחר הלידה.
חברת ד"ר פישר בכלל הרחיקה לכת, והיא מבטיחה גם מגבונים להאטת הזדקנות העור (אייג' קונטרול). מי יודע, אולי נמצא הפתרון להזדקנות בפיסת מגבון לח.
מנקים במגבונים
הפסח המתקרב האיץ את הוצאתם של המגבונים לניקוי משטחים ופריטים רבים בבית. לצד המגבונים 'הרגילים' לניקוי ולחיטוי כללי יוצאים מוצרים לניקיונות ספציפיים כמו ניקוי והברקת רהיטים, הסרת אבנית מברזים, כיורים וראשי מקלחת, ניקוי חלונות, מראות ומסך המחשב. כאן, אגב, מגדירים את המגבונים כמטליות לחות.
השימוש במגבונים לניקוי הבית יכול לחסוך חומרים, לחסוך זמן וגם את פעולת הניגוב, אבל נשאלת השאלה, האם באמת נחוצה מטלית לכל פריט, או שאפשר להשתמש במגבונים הלחים של התינוק גם למטרות נוספות. מנכ"ל תשלובת סנו, אלכס לנדסברג, טוען שלא. המטליות הלחות מבטיחות להשמיד חיידקים ולתת פתרון לכל סוגי הלכלוך, הוא אומר. הן מכילות דטרגנטים וחומרים מיוחדים מסיסי שומן, שמיועדים במיוחד למשטחים בבית.
סנו מוציאה ממש בימים אלה מטליות להסרת אבנית, מטליות לניגוב רהיטים שמונעות שכבת אבק, ומטליות שמיועדות לניקוי משטחי נירוסטה, חלונות ותריסים, אמבטיות וכיורים, מכשירי חשמל וטלפון, ריהוט גן, ידיות של דלתות, משקופים, כלי כסף ועוד. סיף (פנטסטיק), מצידה מציעה מגבונים דו-צדדיים: לניקוי כתמים קשים ובצד השני לניגוב. אג'קס יצאה עם מגבונים משלה, שכולם נושאים ריח פרחים. המגבונים שלה מיועדים לניקוי כללי, לניקוי אבנית ולניקוי חלונות, וכך גם חברת נקה שהוציאה את נקה טוטאל, המבטיחה מרכיבים חדשניים נטולי אקונומיקה. ניגוב נעים.
יותר מגבונים, יותר אשפה
המומחים לאיכות הסביבה עדיין לא יודעים כיצד להתמודד עם התופעה החדשה. בעולם המערבי מעודדים את הציבור כבר שנים לעבור לשימוש במוצרים רב-פעמיים או ממוחזרים, כדי להפחית את הרי הפסולת העצומים - והנה צובר מוצר חד-פעמי תאוצה בגלל הנוחות שהוא מציע.
הממונה על פסולת מוצקה במשרד לאיכות הסביבה, אילן נסים, מודה שהחוקרים עדיין לא בדקו את מידת ההתכלות של המוצר ועדיין אין מסקנות לגבי השפעת השימוש במגבונים על הסביבה. הכוונה היא לעשות ניתוח מחזור החיים של המוצר החל מחומר הגלם, דרך שלבי הייצור ועד היעלמותו הסופית בטבע. מגבוני הבד מתפוררים יותר לאט מאשר מגבוני הנייר, ואת שניהם אי אפשר למחזר בגלל שהם משמשים למטרות הגייניות.
ומה באשר להשלכת המגבונים? האם ניתן לזרוק אותם לאסלה ללא חשש לסתימות, או עדיף לזרוק אותם לפח? ברוך ובר, מנהל אגף מים ושפכי תעשייה במשרד לאיכות הסביבה, מרגיע: בכל מערכות הטיפול העירוניות בשפכים ישנן מערכות סינון, שמרחיקות אלמנטים שעלולים לסתום או לזהם את תהליך טיהור השפכים. ההמלצה: ניתן להשליך את מגבוני הנייר לאסלה, אך את מגבוני הבד עדיף להשליך לאשפה.

