שתף קטע נבחר
 

המאבקים החברתיים ופריחת יועצי התקשורת

הפריחה במאבקים החברתיים והכלכליים הביאה גם לשגשוג בתחום הייעוץ התקשורתי והלובינג. הדובר לבדו כבר לא מספיק. מאיפה בא הכסף? על חשבון משלם המסים, כמובן

השימוש הגובר באמצעי התקשורת והנחת העבודה של אם אתה לא שם (בתקשורת) אתה לא קיים, הביא בשנים האחרונות לפריחה בתחום הייעוץ התקשורתי והלובינג. אבל נראה, כי המאבקים הקשים שהולידו התוכניות הכלכליות האחרונות והצעת התקציב - הביאו לשיא חדש את השימוש בלוביסטים, יועצי תקשורת ולעיתים גם פרסומאים.

 

משרד התחבורה, לדוגמה, שכר לאחרונה את שירותיו של משרד הפרסום אדלר-חומסקי-ורשבסקי לטיפול בנושא הפרטת רשות הנמלים. זאת, במקביל לפעולתו של יועץ התקשורת בוריס קרסני, מבעלי חברת הייעוץ פוליסי, המועסק זה כשלושה חודשים על ידי צוות בינמשרדי של משרד התחבורה, משרד האוצר ומשרד המשפטים בנושא הפרטת הנמלים. למשרד התחבורה יש גם דובר ותיק, אבנר עובדיה.

 

חשוב לזכור, כי בהרבה מהמקרים מדובר בהעסקה של יועצים למיניהם, כשהכסף בא בסופו של דבר על חשבון משלם המסים. בנוסף, כל אותן חברות ממשלתיות או גופים ממשלתיים מעסיקים דרך קבע דוברים ויועצי תקשורת פנימיים, האחראים על העבודה השוטפת. כאשר משרד ממשלתי, חברה ממשלתית או גוף ציבורי אחר יוצא למאבק ספציפי - הם לרוב אינם מסתפקים במה שיש להם בבית, ורוצים עוד.

 

ניסינו לבדוק את הנושא ולקשור את השמות המוכרים למאבקים הקיימים כיום במשק. הבדיקה אינה פשוטה: הדוברים הפנימיים של המשרדים והחברות הממשלתיים מעדיפים תמיד להגיד, כי הם עובדים עצמאית ונטל העבודה נופל על כתפיהם המיומנות. סיבה נוספת לקושי הקיים בבדיקה כזו היא, שאותם גופים מעדיפים לשמור על מיסתורין סביב נושא זה, בגלל העובדה כי עליהם לבצע מכרזים על פי חוק, כדי לשכור גופים חיצוניים. מתברר, כי במקרים רבים של שכירת יועצים ולוביסטים, ביצוע מכרז כזה אינו קורה בפועל.

 

פריחה בהסתדרות

 

נתחיל במי שנחשב לגולת הכותרת של התחום, שר האוצר בנימין נתניהו. במשרד האוצר יש דובר ותיק, המכהן בתפקיד זה שנים רבות, אלי יוסף. עם זאת, לנתניהו עצמו יש שני יועצים רשמיים נוספים: אורי גינוסר, המשמש כיועץ התקשורת שלו, ואביב בושינסקי, המשמש כראש המטה ויועצו הקרוב.

 

בנוסף ליועצים, מפעיל אדם פרטי אתר אינטרנט אישי של נתניהו. על פי הערכות שונות, לנתניהו יש יועצים מקצועיים חיצוניים נוספים, איתם הוא עובד דרך קבע זה שנים.

 

דוגמה חמה נוספת היא רשות הנמלים. משרד יחסי הציבור והייעוץ התקשורתי וובר-שנדוויק רימון-כהן מחזיק בתיק רשות הנמלים. המשרד מטפל ברשות ב-3 השנים האחרונות, אולם במקביל מעסיקה הרשות את אורנה גוברניק כדוברת במשרה מלאה. דרך אגב, וובר-שנדוויק רימון-כהן מטפל בשני גופים ציבוריים נוספים, הקשורים למאבק בתקציב: רכבת ישראל, עימה עובד המשרד זה כשנתיים, והמועצה להשכלה גבוהה.

 

לגבי ההסתדרות המצב מורכב עוד יותר: הפרסומאי מורדי עמר ממשרד הפרסום מורדי אנד גורן מחזיק זה 3 שנים בתיק הפרסום של ההסתדרות. המשרד עסק בשנים האחרונות במספר מאבקים שניהלה ההסתדרות, בהם גם המאבק מול שרי אריסון והפיטורים בבנק הפועלים. בבחירות 2001 עבד עמר עם מטה שרון. למרות הטיפול בתיק ההסתדרות, בבחירות 2003 לא הועסק המשרד על-ידי עמיר פרץ, העומד בראש מפלגת עם אחד, בגלל חשש לניגוד עניינים.

 

בהסתדרות מעסיקים גם דובר פנימי, אבינועם מגן, המכהן בתפקיד זה כשנה וחצי. עם זאת, לאחרונה נשכר גם הדובר דרור ניסן, במטרה לסייע במאבק של רשות הנמלים ועובדי המדינה. ניסן משמש כפרילאנס ונשכר על-ידי ההסתדרות לעזרה במאבק זה או אחר.

 

אבל זה עוד לא הכול. ההסתדרות עובדת עם גופים נוספים, ובימים אלה החלה גם חברת ספין להעניק שירותי ייעוץ להסתדרות. ספין, הנמצאת בבעלות זיו ברנע ויובל פורת, עבדה בעבר עם ועד עובדי בנק הפועלים ועם ועד עובדי בנק ישראל. החברה מתמחה בניהול קמפיינים ציבוריים, עיסקיים ופוליטיים, ועבודתה מול ההסתדרות היא רק בראשית דרכה. נשכרנו כיועצים אסטרטגיים של ההסתדרות לצורך המאבק בתוכנית הכלכלית. עם זאת, לאור ההתפתחויות, אנו מטפלים גם בהיבטים אחרים שההסתדרות מצויה בהם במחלוקת עם הממשלה, אמר פורת.

 

בעבר העסיקה ההסתדרות לתקופה קצרה גם את חברת אקטיב, שבבעלות איל ארד וליאור חורב. כיום עובד ארד על בסיס קבוע עם התאחדות התעשיינים. לפני כשנה, שכרה ההסתדרות לתקופה קצרה גם את שירותיהם של רוני רימון ובני כהן. כהן עבד עם ההסתדרות בנושא המאבק על קרנות הפנסיה, אולם בגלל הבחירות הופסקה עבודתו. בתקופת הבחירות שימש כהן כיועץ התקשורת של מצנע.

 

חשבתם שזהו? טעיתם. עוזי ברעם - חבר הכנסת והשר לשעבר - משמש כיועץ אסטרטגי אישי של עמיר פרץ. לברעם יש חברה משותפת עם צבי (שישקו) פרידמן ואריה רוטנברג, ממקימי משרד הפרסום מקאן קשר בראל. החברה קרויה מאסטר פלאן. בשביתה הגדולה הקודמת עסק ברעם בייעוץ להסתדרות, ובשביתה הנוכחית הוא עסק במתן ייעוץ אישי לעמיר פרץ.

 

הסכומים משתנים

 

כמה מקבלים אותם יועצים? קשה להעריך. כל אחד נוקב בסכום שונה - החל מעשרות אלפי דולרים ועד מיליונים. האמת נמצאת, כמו תמיד, בנקודה מסוימת באמצע. יש הבדל בין סיטואציה שעובדים עם מישהו באופן קבוע על בסיס של תשלום קבוע לבין סיטואציה נקודתית, שבה יש הרבה יותר כסף, אומר יועץ תקשורת בכיר שלוקח חלק גם במאבק הנוכחי. לדבריו, על טיפול נקודתי לתקופת זמן מוגבלת מקבלים עשרות אלפי דולרים. בעבודה על בסיס קבוע מקבלים אלפי דולרים בודדים.

 

נושא התשלום משתנה גם במקרה שמדובר בייעוץ תקשורתי ואסטרטגי או בניהול של קמפיין, הכולל בתוכו גם הוצאות לפרסום ומדיה. במקרים כאלה הסכומים קופצים למעלה, ואז באמת אפשר להאשים חלק מהגופים בבזבוז כספי ציבור, אומר אותו יועץ.

 

למרות הפריחה בתחום, נראה כי המיתון הגיע לענף הזה. לא עפים פה מיליוני דולרים, כמו שהיה בעבר, מסכם היועץ, חלק גדול מהמאבקים זה לקוחות שמעדיפים לנהל את המאבקים בשקט, ולכן אין הוצאה על מדיה, שזו בעצם ההוצאה העיקרית.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנות נגד הקיצוצים (צילום ארכיון)
הפגנות נגד הקיצוצים (צילום ארכיון)
צילום: ידיעות אחרונות
מומלצים