פיאט אידאה
לאחר שהופיעה כבר בתערוכות רכב שונות, מגיעה ה-IDEA של פיאט לייצור. כל הפרטים על אחת המכוניות שמסוגלות - אולי - לשחרר את פיאט מהבוץ
לאחר שנחשפה בתערוכת ז'נבה האחרונה, ביקרה בברצלונה והגיעה גם לפרנקפורט, מפרסמת היום (ד') פיאט את התמונות והפרטים הרשמיים על האידאה (IDEA), מיני-מיניוואן אופנתי על בסיס הפונטו המוכרת. תחילת השיווק צפויה בשווקים השונים החל מהסתיו השנה ועד לראשית שנת 2004. האם זו תהיה המכונית שתאפשר לפיאט לנשום לרווחה?
ה-IDEA, ראשי תיבות של Intelligent, Design, Emotion, Architecture, (בתרגום חופשי - ארכיטקטורת עיצוב אינטיליגנטית ורגשית...), מיועדת לדברי פיאט להציע טכנולוגיה מתקדמת ופתרונות חכמים לציבור הרחב. וכעת, לאחר שחשפה אותה בתערוכות הרכב וממש לקראת הצגתה לסוכנים ברחבי העולם, מפרסמת פיאט את הפרטים המלאים.
Intelligent
מדובר במכונית אינטילגנטית, כך מספרים פיאט, ומתייחסים בעיקר ליחידות ההנעה המוכרות מהפונטו - 1.4 ליטר בנזין ו-1.3 ליטר דיזל (יחידת המולטיג'ט, מנוע הדיזל הזרקה ישירה - מסילה משותפת הקטן בעולם) בשידוך לתיבת הילוכים ידנית או אוטומטית-רובוטית. בעתיד יוצעו גם גרסאות 1.9 ליטר דיזל ו-1.2 ליטר, 16 שסתומים, בנזין. בכל המקרים מדובר כמובן בהנעה קדמית, כאשר על כיוון הגלגלים הקדמיים אמונה מערכת ההיגוי החשמלית בעלת שתי רמות הקושי המוכרת מהפונטו.
Design
תחום העיצוב הוא כזה "המשלב אלמנטים ממכוניות קטנות ובינוניות גם יחד" כותבים פיאט, אך שוכחים לציין כי בכורה של ממש לרעיון המיני-מיניוואן כבר ראינו במכוניות כמו האופל מריבה ופורד פיוז'ן. עם זאת, ראוי לציין שהעיצוב - כאמור, בו חזינו ללא שינוי של ממש בעבר בתערוכות הרכב השונות - נראה נקי וזורם, ובעיקר לא מגושם יתר על המידה.
ולמרות שמדובר בעיצוב הרמוני מבפונטו המחודשת, ספק גדול אם האידאה תזכה בפרסים רבים על עיצוב מרכב. תא הנוסעים ממשיך את אחד מיתרונות הפונטו הגדולים ביותר - מרחב מחייה, עם תקרה גבוהה למדי. סביבת הנהג שונה בתכלית מזו שבפונטו, ומציעה מבנה לוח-מחוונים-מרכזי המזכיר מאד את הטויוטה יאריס וורסו.
Emotive
לטובת הרגש, תציע הפיאט הקטנה מאפיינים של מכוניות גדולות ממנה, כך מבטיחים לנו. כך הם מדברים על בידוד רעשים אופטימלי, מערכת פליטה שתוכננה לייצר כמה שפחות רעש, ונוחות נסיעה ברמה גבוהה. את כל אלה נצטרך לוודא בעצמנו, כמובן.
Architecture
לסיום, מתייחסים בפיאט לארכיטקטורה, תהליך התכנון, שהביא לשילוב בין מכונית סופר-מיני למיניוואן. כך למשל ישב הנהג גבוה יחסית, באופן המעניק "שליטה" עדיפה על הנעשה סביבו. שטח חלונות גדול מבטיח בנוסף לפרספקטיבה רחבה ובטוחה, גם כמות אור נדיבה לתא הנוסעים. נפח ההטענה מרשים, עם נתון נאה של עד 1,420 ליטר, כאשר המושבים מקופלים כמובן.
בכל הנוגע לאבזור בטיחות שומרת פיאט על הנורמה הגבוהה. עם שש כריות אוויר, ABS ו-EBD. מערכת בקרת משיכה תוצע בשילוב עם מערכת נגד גלישה לאחור בעליה, דומה במקצת לזה שהותקן לפני למעלה מעשור בסובארו ליאונה הפופולרית במקומותינו, בגרסתה הידנית כמובן.
בארץ?
לכאורה נראה כי האידאה יכולה לשרת היטב גם את היבואן המקומי, סמל"ת, אשר מרכז כמובן מאמץ בקטגוריית המכוניות הקטנות. אלא שזו בדיוק עלולה להיות הבעיה שתמנע מהמכונית המעניינת הזו להגיע אלינו. פשוט מכיוון שיש (ויהיו) לה יותר מדי מתחרות מבית. מלבד זאת, לפחות כרגע נראה תג המחיר של פיאט גבוה מדי. לכן לא מפתיע היה לשמוע כי כרגע לפחות, לא מעניינת האידאה את אנשי פיאט-ישראל, וספק אם תגיע לכאן בשנה-שנתיים הקרובות.