ים-תטיס צפויה להיקנס על כך שלא החלה בהזרמת הגז
ים-תטיס לא החלה בהזרמת גז טבעי, ובעקבות כך עלולה להיקנס ב-100 אלף דולר ליום; לפי ההסכם, היה אמור הגז לזרום מים-תטיס לחברת החשמל כבר בתחילת 2004
קבוצת ים-תטיס עדיין לא החלה בהזרמת הגז לתחנת הכוח אשכול של חברת החשמל, הממוקמת באשדוד. בשל כך, עלולה ים-תטיס לשלם קנסות של מאות אלפי דולרים.
ים-תטיס נשלטת על-ידי קבוצת דלק של יצחק תשובה וחברת הקידוחים האמריקנית סמידן. לפי ההסכם עם חברת החשמל, היה על הקבוצה להתחיל לספק את הגז למתקני החברה עד לתחילת 2004. כל יום איחור שווה 100 אלף דולר קנס, עד לרף מקסימלי של 20 מיליון דולר על 200 ימי איחור.
השאלה כעת היא מי אחראי לעיכוב. בעבר היה משרד התשתיות חלוק עם ים-תטיס באשר לתקינות מערכת ההולכה, שנבנתה לפי התקן האמריקני ולא על-פי התקן ההולנדי, הנחשב למחמיר יותר. משבר זה נפתר, ובמקומו צצה בעיה חדשה, בעקבות פרישתה של חברת הגז ההולנדית גזיוני, שהיתה אמורה לשמש כחברת התפעול של מערכת ההולכה.
עד כה לא נקבעה עדיין מחליפה לגזיוני בתור חברת תפעול. בקבוצת ים-תטיס טוענים שמשרד התשתיות אחראי לעיכוב ומקווים כי לנעלי גזיוני תיכנס נובל (הקשורה לסמידן, השותפה בקבוצה) כחברה זמנית. זאת, עד שחברת הגז הממשלתית, האחראית על פרויקט הגז, תבחר חברת תפעול קבועה. בים-תטיס מצפים, כי החלטה ברוח זו תאושר כבר בימים הקרובים, מה שיאפשר אולי להתחיל ולהזרים את הגז למתקני חברת החשמל באשדוד עוד השבוע.
דובר חברת החשמל מסר בתגובה: חברת החשמל ומתקניה היו ערוכים ומאושרים לקליטת הגז זה זמן רב על-ידי חברת גזיוני. התעורר ויכוח בין ים-תטיס למשרד התשתיות, שהחברה אינה צד לו. ההסכם המסחרי בין חברת החשמל לים-תטיס ייפתר בין הצדדים. החברה מקווה שנושא חברת התפעול ייפתר בימים הקרובים, וגז טבעי יזרום למתקנים באשדוד.
במסגרת החוזה שנחתם בין הצדדים ביוני 2002, אמורה ים-תטיס לספק לחברת החשמל גז טבעי ממאגריה שממערב לחופי אשקלון לתקופה של עד 11 שנה. היקף החוזה עומד על כמיליארד וחצי דולר. באחרונה דיווחה ים-תטיס על מזכר הבנות לאספקת גז טבעי גם לבתי הזיקוק באשדוד, בהיקף של 8-5 מיליון דולר נוספים.
100 אלף דולר ליום
צילום: רויטרס
מומלצים