ניחוחות האביב: מבחני ריח לבשמים חדשים
בושם טוב הוא בלי ספק אחת המתנות המבוקשות לחג. בסיוע מכון חותם ערכנו על עיוור מבחני ריח ל-15 מהבשמים החדשים שהושקו באחרונה. מי הם הבשמים שנעמו ביותר לנסיינים ומהם מבצעי החג
ומה קורה ברשתות? אלה נכנסות בימי טרום החג להילוך גבוה. סופרפארם ואפריל מדווחות על עלייה משמעותית במכירות, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. סמנכ"ל סופרפארם, יאיר עשהאל, מדבר על עלייה של למעלה מ-30% במכירות, לעומת השנה שעברה. סמנכ"ל השיווק והסחר של רשת אפריל, נרקיס טסלר, מדברת על גידול של עשרות אחוזים במכירות הבשמים. לעומת זאת ברשתות אחרות, כמו בשופרסל, שייבאה שורה של מותגי יוקרה לחג במחירי עודפים, ובניו-פארם אומרים שעוד מוקדם מדי להעריך את היקפי המכירות. אין ספק שההתנקשות ביאסין עצרה את המכירות למספר ימים ומכירות הבשמים תתערבלנה במכירות המזון המגיעות לשיאן בימים הקרובים. עשהאל מסופרפארם לא מודאג. "מיתון ולחץ עושים טוב למכירות קוסמטיקה בכלל, ובשמים בפרט", הוא טוען.
גם טסלר מאפריל מרוצה. "הישראלים מכירים ומנצלים את המבצעים האינטנסיביים של הבשמים פעמיים בשנה והקניות של הבשמים במבצעים הפכו כבר למתוכננות".
רמי שביט, מנכ"ל המשביר החדש לצרכן, פחות נלהב. "הקולות מן השטח", הוא מודה, "גרמו לרשת להחליף את הטכניקה של המבצע עימו יצאה לשוק". את העונה החלה הרשת עם מבצע לחברי מועדון בסגנון אחד פלוס אחד, קונים בושם אחד מקבלים את השני חינם. אבל, המחירים הבסיסיים של הבשמים התייקרו השנה ב-15%-10%, ולטענתו התלוננו הלקוחות על שהם נדרשים להשקיע 500-300 שקל בבושם הראשון כדי לזכות בהנחה. המבצע הוחלף להנחות עומק רגילות בשיעורים שבין 50%-40%, כשלקוחות המועדון מקבלים 10% נוספים הנחה.
לא קונים בלי הנחה
קנייה מתוחכמת עשויה בהחלט לגרום לחיסכון משמעותי ברכישת בשמים. בכל מקרה כדאי לעשות זאת בזהירות ולא לשכוח להשוות מחירים. אותו בושם עשוי להימכר בפערי מחירים בין הרשתות, תלוי באיזו מסגרת הנחות הוא נופל ובאיזו צורה הוא נרכש. חשוב גם לזכור שמגוון הבשמים משתנה בנקודות המכירה של אותה רשת. אם אתם מתעניינים בהשקות חדשות או במותגים יוקרתיים כדאי שתדעו שהם שלא מצויים בכל נקודת מכירה. סניפים בתוך רשתות המזון, לדוגמה, דלים במיוחד בגלל חוסר הסכמת החברות למכור בתוכם את היוקרתיים באמת.
והשנה, גם הבשמים החדשים ביותר בשוק משתתפים בחגיגת המחירים של ערב פסח. "הספקים מודעים לכך שכל השוק בהנחות, ולא יכולים לעמוד עם הבשמים החדשים בלי הנחה. השוק מצפה לקנות בערב פסח רק בושם עם הנחה", מסבירה טסלר מאפריל. אם לא ימכרו בשמים בפסח מתי ימכרו?
"בברווזים יורים כשהם שוחים", אומר עשהאל מסופרפארם. "בסך הכל בערב פסח של השנה יש לנו מספר גדול יחסית של השקות, הוא מדגיש. סיפור הצלחה בולט אחד הוא הבושם אמור אמור של קשארל. מדובר בהשקה מושקעת ובריח מוצלח שזכה לציון גבוה ביותר במבחן ההתנסות שקיימנו בסיוע מכון חותם. הבושם החדש כבר טיפס לראש הרשימה של הבשמים הנמכרים ביותר ברשת סופרפארם והוא מצליח יפה גם בנקודות האחרות. בשוק הגברי עדיין משחק תפקיד מרכזי בושם כמו פאי, שנמצא כבר 6 שנים על המדפים וגם פולו-בלו של רלף לורן מצביע על כניסה יפה".
איך נערכה הבדיקה
וכרגיל לקראת החג ובסיוע מכון חותם, בהנהלת עדה לבנון, קיימנו את מבחן הבשמים החדשים. 250 נשים וגברים, צעירים ומבוגרים ניסו את הבשמים שהציגו להם סוקרי מכון חותם. לאחר שהתבשמו מהריח התבקשו להעריך את הבושם בציון יורד שבין 1 ל-10. כל נסיין ניסה שלושה סוגי בשמים, כדי לא להכהות על חוש הריח. רבים מהמשתתפים אמרו לפני תחילת הניסוי שהם רגילים לבושם שלהם, אבל יחד עם זאת היו מוכנים לנסות.
בשמי הגברים קיבלו באופן בולט ציונים נמוכים יותר. אבל גם בהרגלי הקניות של הבשמים, הגברים מצביעים על שמרנות ולא נחפזים להכתיר בושם חדש כמלך חדש. בסך הכל רמת הציונים של הבשמים נמוכה למדי, מציינת לבנון. אולי זאת תופעה של ריבוי יתר של השקות.
FCUK פרנץ' קונקשן, ארה"ב. או-דה טואלט לאישה 50 מ"ל - 249 שקל. עיצוב עכשווי יפהפה ונקי. הריח בבקבוק המוארך עם החלון השקוף התחבב במיוחד על הצעירים. ציון 8.
אמור אמור, קשארל, צרפת. או-דה טואלט לאישה 50 מ"ל - 415 שקל. בקבוק אדום לוהט עם מכסה כסוף ואותיות תואמות. ריח נעים מאוד. לא כולם אהבו את המתיקות הקלה. ציון 8.
אסטריה, מרינה דה בורבון, צרפת. או-דה פרפיום לאישה 50 מ"ל - 340 שקל. בקבוק מושקע מאוד בעיצוב של כוכב סגלגל. מהבקבוקים שקונים בעיקר בגלל העיצוב. בדקנו בקבוק של 30 מ"ל שנראה הרבה יותר גדול מתכולתו. ציון 7.
קרולינה, קרולינה הררה, ספרד. או-דה טואלט לאישה 50 מ"ל - 359 שקל. בושם חדש של בית אופנה המוכר מסיפור ההצלחה של הבושם 212. עיצוב נקי, נעים והדור. ציון 7.
גוצ'י לגברים, צרפת. או דה טואלט לגבר 100 מ"ל - 449 שקל. עיצוב מרשים שגברים אהבו. את הריח אהבו יותר המבוגרים. הצעירים העניקו לו ציונים נמוכים יחסית.ציון 7.
בוגרט, ז'אק בוגרט, צרפת. או-דה טואלט לאישה 50 מ"ל - 240 שקל (100 מ"ל - 300 שקל). העיצוב עורר התפעלות - שילוב מעניין של זכוכית חומה מעושנת ומראה מתכתי בוהק. הריח פחות. ציון 7.6.
אינקנטו, סלואדור פרגמו, איטליה. או-דה פרפיום לאישה 50 מ"ל - 396 שקל. עיצוב נקי של בקבוק ומכסה שקופים. סביר אך לא מלהיב במיוחד. ציון 6.5.
בריט, ברברי, צרפת. או-דה פרפיום לאישה 50 מ"ל - 329 שקל. בקבוק המזכיר אריג ברברי משובץ בעיצוב מוקפד. הצעירים התלהבו מהעיצוב אך פחות מהריח. ציון 6.5.
סטיל, ג'ניפר לופז, צרפת. או-דה פרפיום לאישה 50 מ"ל - 385 שקל. עוד אחד מסדרות הבשמים שכוכבים נותנים להם את שמם. עיצוב לא מלהיב במיוחד. בקבוק עגלגל בורוד בהיר שטבעת מקיפה את צוארו. ציון 6.2.
מוס, ג'ופ, צרפת. או-דה פרפיום לאישה 50 מ"ל - 359 שקל. בקבוק ביצתי מתכתי עם חלון שקוף. העיצוב יפהפה, הריח פחות הרשים. ציון 6.1.
מוסקינו קוטור, מוסקינו, איטליה. או-דה פרפיום לאישה 75 מ"ל - 379 שקל. בקבוק מרשים מאוד עם נוכחות דרמטית. צבע זהב עז עם סרט אדום. לחלק זה נראה קיטשי מדי. ציון 6.1.
ביונד פרדייס, אסתי לאודר, ארה"ב. או-דה פרפיום לאישה 50 מ"ל - 350 שקל. בקבוק ביצתי סגלגל עם בושם תכלכל המשנה גוון ככל שהבקבוק מתרוקן. עיצוב יפה אך לא מלהיב. ציון 6.
רד דור ריבילד, אליזבת ארדן, ארה"ב. או-דה פרפיום לאישה 50 מ"ל - 450 שקל. מכסה הבקבוק בולט בצבעו הורוד והמתקתק. הבקבוק הזכיר לחלק מהמתבונניםבית ברבי. קיצי מאוד. ציון 6.
ויזיט, אזארו לגבר, צרפת. או-דה טואלט לגבר 100 מ"ל - 450 שקל. עיצוב יפה מאוד שמזכיר כריכת ספר. בקבוק שקוף, ששם המותג מוטבע עליו באותיות זכוכית בולטות. ציון 5.
ז'יוואגו, 24 קאראט, צרפת. או-דה טואלט לאישה 75 מ"ל - 565 שקל. עיצוב מרשים מאוד. לבושם יש כן אחיזה מיוחד מפלסטיק חלבי שנראה כמו סלע של זכוכית. עיצוב מרשים אבל את הריח לא אהבו.
הערה: מחירי הבשמים הם המחירים המלאים לפני ההנחות ברשתות השונות.
מבצעי החג
המשביר החדש לצרכן: הנחות בשיעורים שבין 50%-40%. לקוחות המועדון מקבלים הנחה נוספת של 10%.
סופרפארם: 16 בשמים שהוכתרו כלהיטי הרשת נמכרים ב-199 שקל. 48 בשמים נוספים נמכרים בהנחות של עד ל-50% והשאר בהנחות שונות.
ניופארם: מלבד המבצעים הרגילים, קנייה בשווי של 600 שקל ומעלה ברשת המזון ג'מבו מעניקה קופון הנחה של 50% על כל בושם במגוון. אין כפל מבצעים אך אין הגבלה על מספר הקופונים ללקוח.
אפריל: מבצע הנחות של 50%-40% על כל הבשמים ברשת, למעט בשמי טרי מוגלר ושאנל.
שופרסל: בשמים רבים נמכרים במחירים אטרקטיביים. לא כוללי מותגי יוקרה.
פארם-סטור: בושם שני חינם, הזול מביניהם. (ברשת רבוע-כחול)

