מבחני טעימה: יש לי גלידה הכי טובה
רוח היציאה מהמיתון שעולה ממקררי הגלידה הקיץ מביאה עימה חידושים רבים. במבחני טעימה שערכנו בעזרת מכון חותם קיבלו שטראוס ונסטלה הגדולות ציונים גבוהים אבל בתחום אחד דווקא הפתיע דווקא מתחרה לא מוכר
הפתעות במבחן הטעימה של חידושי הגלידות של השנה. עם בוא הקיץ והתחממות שוק הגלידות בחנו באמצעות מכון חותם, בהנהלת עדה לבנון, 21 מוצרים חדשים בתחום הגלידות למבוגרים ולילדים. המוצרים נטעמו על ידי 510 טועמים, מבוגרים וילדים. ההפתעה הגדולה היתה בתחום הסורבה - מתחרה חדש וקטן בשם אנג'לו היכה את שתי היצרניות הגדולות והמובילות את הענף שטראוס ונסטלה.
באופן כללי בולט המשך השיפור באיכות הגלידות. אחרי מהפך האיכות שעברה נסטלה בקיץ הקודם, עושה זאת הפעם גם שטראוס. בכל הקטגוריות שנבדקו, למעט הסורבה, החידושים של שתי הגדולות זכו לציונים צמודים וגבוהים, שלמעשה אין ביניהם הבדל סטטיסטי.
השנה, על פי הערכות, נמצא במקררים קרוב ל-100 חידושים שונים, למרות שכדאי לקחת את ההודעות של מבול החידושים בערבון מוגבל. כל החידושים מופיעים בצילומי הכרומו של הקטלוגים ובהודעות לעתונות, אבל לא כולם נמצאים בפועל בשטח. הייצור עדיין לא התחיל, נאמר לנו. אגב, רק מיעוט מהחידושים גם שורד לעונה הבאה.
שחקן חדש ומעניין במקררי הגלידה הוא המותג אנג'לו שבבעלות רפי נוסבאום, עולה חדש-ישן מאיטליה, בן למשפחה שהפעילה גלידריה במילנו, עיר מולדתו. נוסבאום נכנס לרשתות רק עם גלידות סורבה, בהן הוא יכול, לטענתו, לפתח יתרון יחסי בגלל הייצור הלא המוני שלו.
הייצור התעשייתי של גלידות הסורבה מחייב תוספים שונים שבאים על חשבון הטעם, כדי שהעיסה 'תרוץ' בקו הייצור. זוהר טוען שבשטראוס לדוגמה, מוסיפים סוכר לסורבה, על פי דרישת הצרכנים.
במסגרת מבחן הטעימה של מכון חותם נבדקו מוצרים לכל הגילאים ולכל המשפחה. קרחונים, שלגונים, טילונים ואריזות משפחתיות. ביקשנו לכלול בכל אחת מהקבוצות מוצרים שייצגו גם את שתי החברות הגדולות עתירות החידושים וגם מוצר של יצרן קטן יחסית.
לא הצלחנו לעמוד במשימה רק בקבוצת הטילונים. למרות פניות חוזרות ונשנות של מכון חותם לחברת ריאו לא הצלחנו לקבל מידע על חידושי החברה לעונת הקיץ.
קרחונים לילדים
8.6: צ'ופ-צ'ופר, נסטלה. 3.90 שקל. קרחון שרבט שיצא לשוק ב-3 טעמים, אנחנו בדקנו את טעם הקולה לימון. מדובר במוצר שנחשב ללהיט. בחברה מדווחים כי עד כה מכרו ממנו כמיליון יחידות. היחודיות והחדשנות של המוצר היא משרוקית וסוכריה על מקל הטמונה בתוך המוצר. כל הבריכה בה נערכו מבחני הטעימה המתה משריקות המשרוקיות. לא היה ילד אחד מן הטועמים שלא שרק, מדווחת עדה לבנון.
תכולה: 112 קלוריות עם תכולת סוכרים גבוהה יחסית - 31% פחמימות, ללא שומן וחלבונים. חבל גם שהמוצר מכיל צבעי מאכל מלאכותיים. בנסטלה אומרים שהחברה מצויה בתהליך הדרגתי של מעבר לצבעים טבעיים.
8.7: צמר גפן מתוק, שטראוס. 3.90 שקל. שלגון שרבט חלבי בטעם סוכר שנולד כהברקה מקרית של מחלקת הפיתוח, אחד משלושת המוצרים הנמכרים ביותר של החברה בתחום מוצרי הילדים. גם מקל הגלידה הזאת הינו משרוקית.תכולה: 101 קלוריות, 29% פחמימות, 2.5% שומנים ו-1.8% חלבונים.
8.2: קפטן קוקרח, פלדמן. 1.80 שקל. למרות שמדובר במוצר ללא תחכום וגימיקים מיוחדים בייצור, למעט הצורה, ולמרות מחירו הנמוך מול המתחרים של היצרניות הגדולות טעם הלימון זכה בציון טעם גבוה יחסית. שימו לב לתכולת הקלוריות הנמוכה יחסית.
תכולה: 62 קלוריות. 19.5% פחמימות, ללא חלבונים ושומנים. גם תכולת הנתרן נמוכה מאד בהשוואה למוצרים האחרים שנבדקו.
טילונים
8.08: קורנטו טעם האהבה, שטראוס. 6.90 שקל. גלידת וניל בתוספת פצפוצי דגנים וסוכריות אדומות בצורת לבבות. גלידה יפה מאוד, אם כי רוב הטועמים העירו כי היצרן היה יכול להקטין את הכמות ולהוריד את המחיר והקלוריות. לא כולם הצליחו לסיים אותה. תכולה: 252 קלוריות, 17.5% שומנים (מתוכם 12.4% שומן רווי), 26% פחמימות, 4.4% חלבונים.
8: אקסטרים טירמיסו, נסטלה. 4.80 שקל. גלידה בטעם טירמיסו עם סירופ טירמיסו. הגלידה קושטה במה שנראה כאבקת קקאו שהתפזרה על בגדי טועמים רבים. תכולה: 199 קלוריות, 11.9% שומן (מתוכו 9.6% שומן רווי), 40.5% פחמימות, ו-3.6% חלבונים.שלגונים בציפוי שוקולד
8.45: מגנום טרפלס, שטראוס. 6.90 שקל. שלגון שמנת בטעם וניל בתוספת טרפלס בציפוי שוקולד. גלידה עשירה מאוד ועתירת קלוריות ושומנים. תכולה: 287 קלוריות, 24.5% שומן (מתוכם 15.5% שומן רווי), כ-30% פחמימות ו-4.5% חלבונים.
8.42: מגה קפה מקיאטו, נסטלה. 6.90 שקל. שלגון גלידת קפה עם סירופ קפה בציפוי שוקולד חלב ופירורי עוגיות.תכולה: 274 קלוריות, 17.6% שומן (מתוכם 12% שומן רווי), 37% פחמימות, ו-4% חלבונים.
סורבה משפחתי
7: סורבה תות שדה, אנג'לו (400 גרם). 22 שקל. האריזה מוצלחת יותר מאריזות המתחרים ונוחה לפתיחה. הגלידה עמידה באריזה עד שעתיים מחוץ למקרר. מדובר ביתרון עצום, כשמארחים במרפסת, בגן או בגינה ולא רוצים לרוץ שוב ושוב למקרר.
במכון חותם בדקו את ההצהרה ומסתבר שהיא עומדת במבחן המציאות. אחרי שעה וחצי הסורבה היה בדיוק כפי שיצא מהמקרר, אחרי שעתיים חלה התרככות קלה, אך לא משמעותית בשוליים, מדווחת עדה לבנון. אם כי מן הראוי לציין שהגלידה נבדקה השבוע, במזג אויר לא חם במיוחד. החיסרון: המוצר אמנם יקר יחסית מול המתחרים. אבל עולה עליהם. תכולה: כמות קטנה יחסית של קלוריות, 97 ל-100 גרם, 23% פחמימות, אבל לא שומן וחלבונים.
6.8: מנגו תות לה קרמריה, נסטלה (450 גרם). 18.50 שקל. תכולה: 116 קלוריות ל-100 גרם, 29% פחמימות, אין שומן וחלבון.
6.5: תות לימון קרמיסימו, שטראוס (650 גרם). 18.50 שקל. תכולה: 150 קלוריות ל-100 גרם. כמות גבוהה יחסית של סוכרים, כפי שמתבטא ב-39% של פחמימות. אין שומן וחלבון.

