שתף קטע נבחר
 

"ואיפה הייתם כשהיה פה רע?"

משרד התחבורה ומשטרת ישראל ביימו אתמול אורגזמה פומבית, תוך שאגות שביעות רצון ומחיאות כפיים מבוימות היטב. "הצלחנו להקטין את מספר תאונות הדרכים" היה המוטו. וכמה שזה עצוב

והנה זה שוב מגיע. חודש מאי היה הקטלני ביותר במי-יודע-כמה-שנים והופה, רק חצי שנה מאוחר יותר, וירידה זמנית בסטטיסטיקה מקפיצה מיד את דורשי הקרדיט הרגילים. דוברי המשטרה מחככים בהנאה ידיים ומשגרים לתקשורת טפיחה עצמית על השכם, דוברי התחבורה מתחרים בהם בעוצמת השאגה המלאה-שביעות רצון-עצמית. כמה צפוי, כמה עצוב, כמה חבל.

 

"תודות לאכיפה טובה יותר הצלחנו להקטין משמעותית את מספר התאונות" אומרים במשטרה. איזה יופי, רק דבר אחד לא מובן לי. עד היום שמענו את המשטרה צווחת כי אין בכוחה להגביר אכיפה עקב מחסור בכוח אדם, הנובע בתורו מתקציב מצומצם, המגיע יש לזכור משרים ומפכ"לים שהיו להם עניינים אחרים לעסוק בהם. רק לא תאונות דרכים. האם לפתע יש כסף עבור אכיפה מוגברת?

 

שטויות. לא קשור לכסף בכלל, לא קשור לתקנים ותתפלאו, אפילו לא קשור לאכיפה. אולי נדמה למישהו במשטרה שזיכרוננו בוגד בנו, אבל הם טועים. המשטרה ערכה בשנים האחרונות לא מעט "מבצעי אכיפה". חלקם קשורים לסופי שבוע, אחרים לחגים, פה ושם כבישים מסוימים, לעיתים קהל יעד מוגדר מראש. פעם זה עבד, פעם זה לא.

 

כי מגמה, ואת זה אמור היה לדעת השר שטרית ודוברו, אחרי כל כך הרבה שנות פוליטיקה ו"ספינים", אינה נמדדת בתקופה קצרה של חודש-חודשיים. מגמות בתאונות דרכים, לפחות במדינות מתורבתות ולדעת המומחים הטובים בעולם, נמדדת לאורך שנים ובתקופת זמן מצטברת. שוב, לא אנחנו העיתונאים רואי השחורות, הנחשבים בכל מקרה לכמעט-מוקצים במשרדים אלה. מומחים של ממש, כאלה המגיעים מחו"ל לנאום בכינוסים שונים. אנשי אקדמיה...

 

אז מה באמת קרה, ולמה נרשמה ירידה מסוימת במספר תאונות הדרכים וההרוגים אתם שואלים? האמת, לא ממש יודע. ברור לי שמשרד התחבורה לא עשה דבר ולא נקף שום אצבע כדי לשפר נתון כלשהו. המשטרה אולי? בדיוק, אולי. ואולי גם העובדה כי במהלך החגים נסעו השנה הרבה יותר אנשים לחו"ל. ואולי כי מזג האוויר היה נוח יותר, או שסתם שרתה רגיעה על האזרח המקומי. יכול להיות, ויכול שלא.

 

אתם לא יודעים, אנחנו לא יודעים ובטח שמשרד התחבורה לא יודע, כי הוא ממש לא מתעסק בזוטות שכאלה. מה שמדאיג קצת יותר הוא שהמשטרה לא יודעת. לא יודעת, אבל כן מזדרזת להודיע לכולם כי היא-היא האחראית, זו שעשתה את ההבדל, הגדולה מכולם והמקצועית מאי פעם. כאמור, מין תהליך כזה שמגיע בכל פרסום נתונים חיוביים.

 

אלא שאנחנו כאן כדי להזכיר להם, ובעיקר לכם, שהנתונים אינם ניתנים לכיפוף. המספרים יישארו כאן לעולם. ומספרים אלה, איך שלא הופכים בהם, מדווחים נכון לרגע זה על 416 הרוגים מאז תחילת השנה. בשנה הקודמת נהרגו על הכבישים בתקופה המקבילה 410.

 

אז רגע, על מה כל ההילולה? אני אספר לכם על מה. המגמה בתחילת השנה הייתה מזוויעה, עם כמות תאונות והרוגים גבוהה בהרבה מהמקובל. הפקידים תפסו את הראש, הדוברים חפרו לעצמם שוחות עמוקות במיוחד. והנה, איזה יופי, בחודשיים האחרונים "התיישרה הסטטיסטיקה". אפשר להרים ראש, צריך לצעוק "בזכותנו". אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק.

 

ושאלה אחת לסיום: מישהו מוכן להמר מה תהיה תגובת המשטרה ומשרד התחבורה, אם וכאשר תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים שליליים?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מהיכן תקציב לאכיפה המוגברת?
צילום: תומריקו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים