Ratchet & Clank 3
כותר המציע משחקיות מוכרת אך מהנה, גרפיקה מרשימה, עיצוב שלבים חכם, וחידוש אמיתי: מצב ריבוי משתתפים שעשוי מצוין, ומוסיף אתגר למשחק
Ratchet & Clank 3 נפתח כמה חודשים לאחר אירועי R&C2, בו סיכל הצמד בפעם השנייה ברציפות מזימה בין גלקטית. כעת הגלקסיה נמצאת תחת איום הכחדה בשלישית. האיום המדובר הוא גזע חוצני בשם טירנוידס, הכולל יצורים מרובי עיניים, ריריים, שמתקשרים עם העולם בנהמות.

כמובן שהם כלי במזימה גדולה הרבה יותר, שמאחוריה עומד ד"ר נפאריוס, רובוט שונא חיים, שמוחו האלקטרוני השוכן בכיפה אליפטית על ראשו, קולט מדי פעם שידורים של טלנובלות. אל הסלט הזה מצטרפים קפטן קווארק הבלתי נלאה, נשיא הקונפדרציה, הלגה, סקיד, אל ועוד דמויות, שילוו את הצמד לאורך ההרפתקה.
העלילה משעשעת ולא מחייבת, ואת רוב הצבע מכניסות הדמויות. הן מדובבות להפליא, מתאפיינות באנימציות משובבות נפש בסגנון דיסני, ומצוידות בדיאלוגים שנונים, משעשעים ולעיתים הזויים לחלוטין. גם הפעם ההומור מתבטא בסצינות המעבר העשויות היטב - קטעי סיפור, שמספקים זווית ראייה מיוחדת, שונה ומצחיקה על ההתרחשות.
בולט מכולם, כרגיל, הוא קפטן קווארק. אחרי אירועי הפרק הקודם הוא ירד למחתרת, וראצ`ט וקלאנק מוצאים אותו על כוכב ג`ונגלי פראי. קווארק הביס את נפאריוס בעבר, וכדי לגלות את הדרך להוציאו מכלל פעולה יש לחפש בגלקסיה גיליונות של ויד-קומיקס, המגוללים את האפיזודה ההיא בחייו של קווארק.
הקומיקסים הללו הם תוספת משמעותית למדי למשחק, ומהווים משחק בתוךמשחק. מהאקשן התלת מימדי של R&C3 עוברים למשחק פלטפורמות דו מדי מהדור הישן, עם גרפיקה משופרת. שלבי ה-Vid-Comics פשוטים, ואפילו קלים. השחקן מוביל את קווארק מקצה אחד של השלב אל השני, תוך הכאת אויבים, מעט ירי והרבה קפיצות מהירות. החלק הזה של המשחק מרגיש מפוספס, מאחר וישנם חמישה שלבים לא מאתגרים.
נוסחה מהנה לאין שיעור
האקשן ב-Ratchet & Clank 3 מוכר, ומהלך על הגבול שבין כותר פלטפורמות למשחק פעולה מגוף שלישי. הנוסחה ממשיכה להיות מוצלחת ומהנה לאין שיעור, והמפתחים ליטשו אותה אף יותר. האקשן סובב בעיקר סביב ארסנל כלי הנשק העשיר והמטורף של ראצ`ט. בין הפייבוריטים חוזרים אקדח הלבה, שפולט סילון סלע מותך, ששורף אויבים, וכפפת התותחונים, שיורה תותחים קטנים, הממטירים אש לכיוון האויבים.
כמובן שהמשחק לא היה מושלם ללא מגוון כלי נשק חדשים, והתוספות לארסנל ב-R&C3 בהחלט מספקות את הסחורה. אחד מכלי הנשק החביבים הוא שוט הפלזמה - חבל ארוך רוחש אנרגיה כתמתמה, שאפשר להצליף באמצעותו בהמוני אויבים בבת אחת. חוסר בכלי נשק ללחימה בטווח קרוב - מלבד מפתח הברגים - הורגש עוד מימי R&C הראשון, ושוט הפלזמה ממלא את הנישה.
יש עוד שלל כלי נשק חדשים ב-Ratchet & Clank 3, וכולם ניחנים בדמיון העשיר והמטורף שמאפיין את הסדרה. שחקנים וותיקים ייהנו מאוד לבדוק את היכולות של הארסנל המשופר, בעוד שחדשים יתרשמו מאוד מההמצאות הנהדרות.
כל כלי נשק ישודרג עד חמש פעמים, כשבכל פעם התוספת משתנה. מרבית רובי האנרגיה, לדוגמה, יקבלו עם השדרוגים יכולת נעילה או שיפור לפיזור הירי שלהם. אחרים יזכו לאפקט שוק לפגיעותיהם, או ייצרו גל אנרגיה בהתפוצצות. אחת הבעיות במשחקים הקודמים, היתה בזמן ההמתנה הארוך בין שדרוג לשדרוג. הפעם קל יותר לסיים את המשחק עם מספר רב של כלים משופרים לרמה המקסימלית.
לחימה מורכבת ומעניינת
האויבים ב-R&C3 חכמים וקשוחים מהרגיל. הם יתפסו מחסה מירי, יקפצו ויתעופפו באוויר, ובאופן כללי ימררו את חייו של ראצ`ט. טקטיקות של ירי תוך ריצה מטורפת וזינוקים לכל הצדדים לא ישרתו אתכם. תצטרכו לחשב את ההיתקלויות היטב, להחליט איזה נשק יועיל מול עשרות אויבים שיתקיפו מכל הצדדים בו זמנית, ולהרבות להיעזר במחסה.
המורכבות שבלחימה באה לידי ביטוי במיוחד במשימות על הפלנטות השונות. ראצ`ט יכול לקחת חלק במשימות הצלה והדיפה של הכובשים - חלקן רשות וחלקן חובה. המשימות מגוונות למדי, ומציבות את השחקן בפני תרחישים שונים. במשימה אחת על ראצ`ט להגן על מחלקה של צבא הקונפדרציה, באחרת יש להפעיל תחנות תותחים המגנות על הכוכב המותקף, בשלישית הוא נדרש להוציא מכלל פעולה את מערכות הנשק של צבא הטירנוידס, ובאחרונה עליו לחסל ארבעה גנרלי אויב שהוצנחו לכוכב.
ככל שמתקדמים, המשימות הופכות קשות, מורכבות ומאתגרות יותר. ראצ`ט נלחם בעשרות ומאות אויבים שאורבים בפינות, מתחבאים מאחורי מחסות, ואפילו מתמודד מול חלליות ורחפות שתוקפות מהאוויר. המשימות הן תוספת נהדרת ל-R&C3, שכן הן מציעות עוד סוג אתגר מספק למשחק ודרך נוספת להרוויח ברגים (המשמשים לקניית כלי-נשק). חבל רק שהשליטה בכלי הרכב לא לוטשה מספיק.
כלי הרכב - כמו הבאגי או רכב השטח המאובזר בתותח - מתנהגים כאילו נזרקו פנימה. השליטה בהם רעועה, והאנימציה נופלת באיכותה משאר הפרטים במשחק.
השוני הגרפי מורגש מאוד עם הכניסה לרכב, שכן שאר המנוע שודרג ושופר, והוא מציג אנימציות מפורטות וגרפיקה חדה.
גם במשימות הטיס מורגש ההבדל. חלק מהאתגרים דורשים להשתלט על הגאיה של החללית שלי, ולהפציץ חלליות אחרות או בסיסי אויב. השימוש בשתי הידיות האנאלוגיות לתנועה וכיוונון ובכפתורים להתרוממות/נחיתה וירי מאוד לא נוח. קל להתבלבל בין אמצעי השליטה השונים.
עיצוב שלבים משובח
כאשר חוזרים לאדמה, האקשן ממשיך להיות מהנה. בנוסף למשימות, ישנו האקשן הפלטפורמי הרגיל. קפיצות מדויקות, טיפוס על סולמות וזינוקים מעל תהומות וממשטח אחד למשנהו. אין חדש, אבל עיצוב השלבים נעשה על הצד הטוב ביותר. הם עשירים, צבעוניים, מצוירים בדמיון רב ושונים מאוד זה מזה.
ראצ`ט וקלאנק יעברו בין כוכבים פראיים וג`ונגלים, דרך ביובים ובסיסים צבאיים, ועד למדבריות צחיחות ומטריפוליטנים ענקיים. האויבים מגוונים גם הם: חייזרים ורובוטים ענקיים, גדולים או קטנים, ששונים במראה, בסוגי ההתקפות, בנזק וברמת התחכום.
גם מבחינה משחקית, עיצוב השלבים ראוי לשבח. תמיד ברור לאן ממשיכים, אך אף פעם התנועה אינה בקו ישר - יש פלטפורמה מסוימת להגיע אליה, שני קירות לקפוץ ביניהם, והרבה אויבים לחסל. השחקן צרך גם ללמוד להשתמש בגאדג`טים כמו אקדח-הוו, שבאמצעותו מרחפים בין גבישים המרחפים באוויר, או מגפי הכבידה, שיאפשרו לראצ'ט להלך על קירות או תקרות.
השלבים כוללים הרבה אתגרים ומלכודות כמו כיריים המעלים סילוני אש לסירוגין, לייזרים הנעים אנה-ואנה, תותחים המשגרים טילים מונחי חום, ושאר מכשולים שבוחנים את זריזות אצבעותיו של השחקן. עם זאת, השלבים אינם מתסכלים מדי, גם אם נדרשים כמה ניסיונות כדי לצלוח קטע מסוים.
בנוסף למשימות ושלבי הפלטפורמה הסטנדרטים, ישנם כל המשחקונים והאתגרים הייחודיים של הסדרה. ב"שלבי קלאנק" שונים ייקח השחקן את השליטה על חברו הקטן של ראצ`ט, וייתקל בשלל אתגרים חדשים: שליטה ברובוטים קטנטנים אחרים כדי להתגבר על מכשולים, הובלת קופיף חד עין באמצעות אקדח בננות כדי לנטרל אורות חיפוש ואזעקות, ועוד.
ריבוי משתתפים מהנה במיוחד
למרות שכל השלבים, המשחקונים ומשימות הצד מהנים כתמיד, אין מהפכה שמשנה לחלוטין את חוקי המשחק. כדי להצדיק את קיומו של Ratchet & Clank 3 כיותר ממחזור משופר של קודמו, היה צורך בתוספת רצינית לכותר: משחק רב משתתפים.
בפעם הראשונה מאז שהומצא, מציגה Insomniac את חוויית המולטיפלייר בז`אנר הפלטפורמות. נטיית Ratchet & Clank לאקשן מגוף שלישי מאפשרת זאת. R&C3 תומך במשחק תחרותי של עד שמונה שחקנים דרך האינטרנט, או עד ארבעה על קונסולה אחת.
על גבי מפות ייעודיות יכולים שחקנים להתחלק לקבוצות ולהתמודד במצבים מוכרים.
המשחק רב המשתתפים עובד היטב, והחברה הוסיפה "סקינים" רבים כדי ששחקנים יוכלו לבדל את דמותם. ישנם את ראצ`ט, איש שלג, נינג`ה, רובוטים, טירנוידים ועוד טיפוסים משעשעים. למרות ש-R&C3 ברשת הוא חוויה מהנה - ישנן כמה בעיות: כלי הרכב קשים לשליטה, והשליטה היבשתית בעייתית.
לא רק בזכות המולטיפלייר שווה Ratchet & Clank 3 קנייה. מדובר במשחק מהנה בצורה יוצאת דופן, אפילו יותר מקודמיו. הכיף נמשך לאורך עשרות שעות, וגם אם אין לכם חיבור רשת לקונסולה, תבלו הרבה זמן בחברתו. אומנם הוא דורש ליטושים פה ושם, אבל הוא בוודאי יילמד בבתי ספר לעיצוב משחקים.

