מבוכים ודרקונים אונליין: עונה על הציפיות?
D&D Online הוא השני בתת-הז'אנר שהתחיל עם Guild Wars. הוא לומד מטעויות קודמו, מזקק את החוויה, ומציע משחקיות מתקדמת וכיפית יותר עבור תת-הז'אנר הזה
שחקני מבוכים ודרקונים ושחקני מחשב כאחד מחכים כבר מזה זמן מה לפרטים נוספים על המשחק המבטיח D&D Online, שינסה להעביר את חווית המשחק של מהדורה 3.5 העדכנית לצורת MMORPG מלא אקשן ופעילות בחבורה. היום, כאשר צעדתי אל תוך הביתן הקטן אך מלא המסכים של המפתחת Turbine, זכיתי לראות את החזון הזה קורם עור וגידים, אלקטרונים ופוטונים.
כל ההתחלות מובילות ל-Stormreach
המשחק מתרחש סביב מצודת Stormreach, אשר נבנתה באחד המקומות המסוכנים ביותר ביבשת זנדריק, בעולם החדש של מו"ד - Eberron. זהו עולם בו הקסם הפך כמעט לטכנולוגיה, בו ספינות מעופפות

מונעות בכוח יסודני אוויר ומכונות מלחמה רובוטיות זכו לתבונה בכוח קסם.
אבל הכי חשוב, זהו עולם שכמעט ועוד לא ביקרנו בו (Dragonshard, שיצא בחודש הבא, הוא המשחק היחיד הנוסף שמתרחש בו), והוא מלא מסתורין והרפתקאות.
קרב הרפתקני
אם יש משהו אחד ש-D&D Online מתכוון לספק בכמויות רציניות, אלו הן הרפתקאות. בבסיסו, D&D Online מאוד פשוט: כל השחקנים מתאספים במצודת Stormreach, בה הם מקבלים משימות מידי דמויות ממוחשבות, יוצרים חבורות, סוחרים אחד עם השני, וכן הלאה. מהמצודה הם יוצאים למשימות, שהן למעשה אזורים פרטיים הנוצרים במיוחד בשביל ההרפתקן וחבורתו, מה שנקרא אזורי Instance.
אלו מביניכם המכירים את Guild Wars עשויים להבין שמדובר ברעיון כמעט זהה, אבל פשוט אפילו יותר. העיר מהווה את המקום בו נפגשים כולם, מרכז הפעילות, והאקשן עצמו מתרחש באופן פרטי בלי ששחקנים אחרים יקפצו בראש וישדדו את כל האוצר מהמבוך עוד לפני שהספקת להגיע אליו.
אחרי, להתגנב!
מאחר והרפתקאות הן למעשה כל העניין במשחק, הושם עליהן דגש רב. ראשית, יש ממש הרבה מהן. אנשי החברה לא רצו לנקוב במספרים, ורק הבהירו שהם מודעים לחשיבות העניין, וכי באמת אין סיבה לדאגה מבחינת כמות נטו. אישית, מה שחשוב לי הוא בעיקר האיכות - אם יהיו 200 משימות שכולן דורשות תנאים כמעט זהים, הרי שזה לא ממש מעניין. למרבה השמחה, זה ככל הנראה לא יהיה המצב.
בהדגמה בתערוכה ראיתי מספר משימות שונות, המתרחשות באזורים שונים. באחת נתבקשתי לחקור מערה השוכנת מעבר לגיא השמור בידי ענקים, באחרת ראיתי קבוצת הרפתקנים חוקרת מבוך רדוף רוחות ושלדים. הנקודה החשובה ביותר בהרפתקאות היא שלא משנה כמה מפלצות תהרוג, את נקודות הניסיון היקרות
תקבל רק על השלמת יעדי המשימה.
אם צריך רק לחקור את המערה, לחימה בענקים היא סיכון מיותר. אפשר גם להתגנב סביבם, אם אתה גנב למשל. מכשפים יכולים להיעלם, או להקסים את הענקים כדי שיתנו להם לעבור. הלוחם יהרוג את הענקים כי זוהי דרכו לפתור את הבעיה, לא בגלל ה-XP.
הקרב יותר פיזי
כמובן, ייתכנו משימות שמטרתן היא הרג יצור כזה או אחר. ובוודאי יהיו הרבה כאלו, מאחר ומו"ד הוא משחק קרבי, ושחקנים די אוהבים להילחם. אך מאחר והקרבות ב-D&D Online מתרחשים בזמן אמת ומגיבים לסביבה, והם כיפיים ביותר, נראה שלא נשתעמם מהם במהירות.
הלוחם מצויד במגוון כישרונות ומהלכים שונים, אליהם יש לו גישה מתפריט ה-hotkey, ומקשי המספרים. באותו אופן מקבל המכשף גישה מהירה ללחשים שלו.
אך גם האויבים מצוידים היטב ביכולות שונות: כאשר הענק מרים את רגלו כדאי לברוח במהירות לאחור, כי בתוך רגע הוא ינחית אותה ויגרום לנזק לכל מי שבסביבה. זה מוזר, אבל במשחקי MMORPG רבים אם תזוז הצידה עדיין תושפע מהמכה: ב-WoW, למשל, אם ירו בך לחש, לא חשוב כמה רחוק ומהר תברח, הוא יכה בך בכל זאת. ב-D&D Online, אם תספיק לזוז הצידה, החץ שנשלח לעברך לא יפגע. הקרב יותר פיזי, ומורכב פחות מהשוואת מספרים סתמית יחסית.
הפאזלים - נקודת אור
נקודה נוספת לטובת המשימות היא הפאזלים. כן, חלק מהמשימות יכילו ממש פאזלים, כמו במבוכים קלאסיים של מו"ד. אחד הפאזלים שראינו דרש מההרפתקן לסדר משבצות על הרצפה כדי לגרום למים קסומים לזרום מנקודה אחת בחדר לנקודה שנייה, כדי לפתוח דלת להמשך המבוך. שוב, אם הפאזלים לא יחזרו על עצמם יותר מדי, הם עשויים להוות נקודת משיכה להמשיך ולצאת למשימות נוספות, לגמרי בפני עצמם. זהו רעיון שעדיין לא ראינו מבוצע בעומק שכזה באף MMORPG אחר (למשוך שני מנופים באותו הזמן בקושי נכנס להגדרה של פאזל במילון שלי).
משחק אפל
המשחק גם נראה מצויין. הוא אפל מעט, אך זהו חלק מאופיים של העולם והמשימות שהוצגו. הפרטים רבים וחדים, והמפלצות נראות טבעיות לסביבתן. בסך הכל המשחק מעוצב היטב ונראה יפה מאוד. אומנם נראה שהוא חסר מעט מהאווירה הקסומה של GW, אך בהחלט אי אפשר להגיד שהגרפיקה שלו מאכזבת או נכשלת בתחום כלשהו.
דברים רבים אודות D&D Online עדיין לא סגורים סופית. למשל, עדיין לא הוחלט מה בדיוק יקרה כאשר דמות מתה, האם היא חוזרת למצודה או שמא נשארת במשימה כדי שתוכל להמשיך לעזור לחבריה לחבורה, או מה יהיה העונש שתחטוף הדמות על כך שנפטרה. כמו כן, למרות שיש תוכנית להכניס בעתיד מיומנויות מלאכה (Craft), כרגע הן בגדר דיבורים בלבד, ועדיין לא מיושמות במשחק. אנשי החברה אמרו כי הם מעדיפים להתמקד במשחקיות הנוכחית ולשפר אותה עד כמה שאפשר לפני שיפנו לפתח תחומים שונים לגמרי של המשחק.
נראה כי D&D Online הוא השני בתת-הז`אנר שהתחיל עם Guild Wars. הוא לומד מטעויות קודמו, מזקק את החוויה, ומציע משחקיות מתקדמת וכיפית יותר עבור תת-הז`אנר הזה. או כך לפחות אנחנו מקווים. בינתיים, נראה שאלה שמגלים בימים אלו כי סגנון המשחק של GW מוצא חן בעיניהם, יאהבו מאוד גם את D&D Online.
תערוכת E3 היא אירוע הגיימינג הגדול בעולם, המתקיים גם השנה במרכז הכנסים בלוס-אנג`לס. התערוכה כבר הסתיימה אך החדשות ממשיכות לזרום: ynet, בשיתוף פעולה עם אתר המשחקים הישראלי המוביל Vgames , מפרסם ידיעות, הכרזות וחשיפות של כתבי Vgames.


