
פרק 10: בניית צלחות - בבית ובמסעדה
"פעמים רבות נתקלתי באוכל ביתי מצויין שהאופן בו הוא הוגש פגע בו מאוד. טבחים ביתיים רבים מסרבים לעבוד עוד חמש דקות קצרות בתום תהליך הבישול כדי ליפות את יצירתם, וחבל". נועם לוי מספר על האופן בו בונים מנות במסעדה ומסביר כיצד ניתן לבנות מנות גם בבית
פרק 1: חוצפה ישראלית
; פרק 2: טריילינג; פרק 3: לב המהומה; פרק 4: אפיית מחבתות; פרק 5: הלם קרב; פרק 6: הארוחה היקרה בניו-יורק; פרק 7: יום בחיי; פרק 8: סרוויס, שעת ה-ש'; פרק 9: קונפי שום והסוד של ארגנטינה.
סידור צלחות - גירסת המקצוענים
דמיינו את הסיטואציה הבאה: אתם נמצאים במסעדה, מאחוריכם מגיח מלצר חרישי ובתנועה זריזה מניח לפניכם צלחת. רטבים עזי צבע מקשטים בצורות גיאומטריות מורכבות נתח בשר שחום ומפתה שמדיף ריחות שחודרים לנשמתכם. הנתח יושב על איזה גרטן פריך שמסודר בשכבות כמו קלפים שאחוזים בידו הכבדה של מהמר. מעל כל הקונסטרוקציה הזו נח לו איזה ירק, שיד עלומה עשתה לו דברים מסתוריים, ועכשיו רק בקושי ניתן לזהותו כחציל או כסלק שהוא פעם היה.
סביר להניח שרבים יסכימו איתי אם אחזור על הקלישאה שאומרת שאוכל אוכלים קודם עם העיניים. מצד שני, אני בטוח שהרבה אנשים חשבו לעצמם שהתיאור שבפיסקה הקודמת הוא דוגמא מייצגת של השקעה מופרכת במשהו שאמור להיות פשוט וטוב. זה מה שעלול להפוך השקעה של אוהבי אוכל, לפלצנות מרגיזה בעיני הרבה אנשים. זו בדיוק נקודת המפגש של שני זרמים בעולם הבישול: השאיפה ליצור מנה מוצלחת ויזואלית מול התעסקות מיותרת בפרזנטציות שאין להן השפעה על בלוטות הטעם.
זכיתי מספר פעמים לראות את תהליך היצירה של שף גדול כאשר הוא ניגש לעצב צלחת. יש בזה המון קסם – זו אחת הפעמים הבודדות ששף זוכה להיות אומן, ולא מג"ד או מנהל מפעל. לרוב אני עומד בקרבת מקום וממלא את התפקיד עתיק היומין של שוליה לאיש מקצוע. רעיונות זורמים בשצף במוחו, ואני מנסה לבצע את כל מה שהוא אומר, כמו אחד שזורקים עליו יותר מידי כדורי סל בבת אחת. המטרה הכללית היא להיות זריז מספיק כדי לא להוות את צוואר הבקבוק בתהליך האקסטטי הזה.
סידור צלחות במטבח הביתי
אני רוצה להשליך את כל זה למטבח הביתי. פעמים רבות נתקלתי באוכל ביתי מצויין שהאופן בו הוא הוגש פגע בו מאוד. טבחים ביתיים רבים מסרבים לעבוד עוד חמש דקות קצרות בתום תהליך הבישול כדי ליפות את יצירתם, וחבל. אני תוהה אם כל הטכניקות שנועדו להוציא מנה עוצרת נשימה במסעדות העילית של העולם יכולות לשדרג גם את המראה של העוף של יום שישי.
אני לא רואה סיבה שלא. זה אומנם דורש עוד מחשבה, ומוסיף עבודה, ואולי עוד כלי או שניים במדיח, אבל היופי של האוכל הוא אחד הדברים הכי משובבי נפש שבחוויית האכילה. אני חושב שכל הטבחים, מקצועיין או חובבים, ירוויחו אם יפתחו את כישוריהם בתחום הזה. בסך הכול, מדובר בעקרונות פשוטים, אז קדימה, אחד-אחד:
- מנה אישית: כלים משפחתיים אמנם מקלים על ההגשה, אבל המחיר הוא אובדן הצלחת המעוצבת. בצלחת מעוצבת אתם חופשיים לבנות רעיון שלם, מבחינה אסתטית ומבחינת התאמת הטעמים. לרוב, עיצוב צלחת אורך כמה שניות, ולכן אני חושב שיש מקום לשקול הגשה אישית כאשר אתם מכוונים לאווירה קצת מיוחדת. כדאי לחמם מעט את הצלחות בתנור כמה דקות לפני שמרכיבים את המנה כדי שהאוכל יישאר חם, מנהג רווח בכל מסעדה שמכבדת את עצמה.
קוויאר וטפיוקה על מצע סלמון (צילום: נועם לוי)
- צבע: יותר מהכול, האימפקט הוויזואלי של מנה תלוי בצבעים שעל הצלחת. אנשים רוצים לראות ניגודיות באוכל שלהם, צבעים עזים ובולטים שמלהיבים את העין. נניח שאתם צולים עוף, ומגישים אותו עם ברוקולי בוויניגרט תפוז ואורגנו. התכנון הוא ליצור עוף שחום בגוון מעורר מיצים, ולהדגיש את האטרקטיביות החומה שלו עם ברוקולי ירוק ומלא חיים. אם העוף לא ייצלה כמו שצריך, הוא יצא אפור בהיר. אם הברוקולי יבושל למוות, וישחה בוויניגרט שלו, הוא יאבד את הירוק החי שלו לטובת ירוק דהוי –אפרפר. התוצאה תהיה אסון ויזואלי. לכן, הקפידו על: הדגשת הצבעים הנכונים בצלחת ועל בישול נכון שיביא את המרכיבים לשיא היופי שלהם.
- גובה: הגובה אליו מיתמר האוכל במסעדות יקרות כבר הפך לבדיחה. צלחות הופכות לעיתים לפרוייקט שלא היה מבייש סטודנט להנדסה אזרחית בטכניון: בסיס של ריזוטו דביק בשביל יציבות, עם קונסטרוקציות אבסטרקטיות מבשר וירקות שערומות בצורות מחוכמות כדי שיתנשאו לגובה. לכל הסיפור הזה מתווסף איזה טוויל (קישוט מבצק דק אפוי), או רצועות כרישה מטוגנות, או פרח קישוא פריך – הכול כדי לתת עוד גובה למנה. אני לא מבקש מכם לבנות קונסטרוקציות שכאלה כדי ליפות את המנות שלכם, אבל יש סיבה לכך שבונים צלחות לגובה - זה עובד! קחו לדוגמא סתם שניצל ופירה. בדמיון, מלאו את הפירה בכוס אספרסו, וצרו שלוש גבעות סימטריות במרכז הצלחת. חתכו את השניצל לשלוש רצועות והעמידו אותן בעדינות על הפירה. עכשיו דמיינו שניצל על צלחת וגוש פירה לידו.
- צורה: המשחק עם צורת חומרי הגלם חשוב בכל הגשה, אך חשוב לא להגזים ולשמור את המשחקים הפרועים למאורעות מיוחדים - כשאתם רוצים להראות שנתתם את כל הלב. קונדיטורים עושים את זה יפה מאוד - קינוחי שכבות בצורת פירמידה, שמוקפים בעיגולים אדומים של טפיוקה בגרנדין ויושבים בתוך יינג ויאנג של רוטב פיסטוק ירוק ותותים אדומים. זו לא מנה אמיתית, זה תרגיל בדמיון מודרך. אפשרלהשתמש בכל מיני כלים מיחודים כדי לעצב צורות מעניינות ממה שאתם מבשלים. טבעות ברזל פשוטות (רינגים) נמצאות בכל מטבח מקצועי ומאפשרות ליצור מנות שבנויות בשכבות. תנו לדמיונכם להשתולל – כל כלי בעל צורה מעניינת יכול ליצור צורה מיוחדת למזון.
- מרקם: מרקמם של המרכיבים השונים במנה יקבע גם מה ניתן לעשות מבחינה ויזואלית. חומוס טוב הוא מנה מפוארת ומלהיבה, אבל הוא לעולם יהווה בעיה ויזואלית: צבעו לא מלבב, ואי אפשר לעבד אותו בכלל לגובה או לצורה. במקרה הזה המרקם הוא השאיפה העליונה, והיכולת להציג את המנה פחות חשובה. אבל אם חשקה נפשכם במנה יפיפייה, אתם צריכים להתחשב במרקם של המרכיבים השונים ואיך הם יסתדרו בהגשה.
- רוטב: יש במטבח המערבי הקלאסי שילוש קדוש: חלבון, פחמימה ורוטב. המונחים היבשים האלה מתייחסים כביכול למנה שלמה: בשר או דג, תוספת פחמימתית כגון ירקות שורש, או אורז, ורוטב מלווה. נניח למשל שג'וש (הסו-שף הטקסני המהולל) אומר לי שהיום יש מנה מיוחדת של מונק פיש. אוטומטית אני שואל מה הפחמימה ואיזה רוטב מכינים. בבישול הצרפתי הקלאסי, רטבים הפכו לאובססיה קשה. לטבח שלוקה באובססיה בצורתה החמורה ביותר קוראים הסוסייה (saucier) ותפקידו הוא להכין רטבים. עבור חצי קילו דמי גלס (ציר בקר מצומצם מאוד) ממוצע אנחנו משקיעים עשרות קילוגרמים של חומר גלם, והמון בישול והשגחה. יש עשרות רטבי יסוד, ומאות 'תתי-רטבים' בבישול צרפתי קלאסי. מלבד הטעם שהוא מעניק, הרוטב מהווה כלי נהדר לייפוי המנה. קל יחסית להפיק רטבים בצבעים אטרקטיביים, ורוטב שמבריק היטב הוא מקור לגאווה אצל סוסייה. ריכוז הטעם הקיים ברוטב מאפשר לבשל בנפרד את חומרי הגלם, ואחר כך לצרף את כולם יחד. דמיינו עוף שבושל ברוטב עגבניות, ומוגש מעליו. כעת נסו לדמיין עוף שנצלה היטב במחבת, הושחם והפך פריך, שמוגש על רוטב עגבניות. הבדל של שמיים וארץ.
אני מקווה שהצלחתי לקשור מעט את דרך המחשבה של בישול מושקע ומקצועי עם זו של בישול ביתי. ברור שהיישום לא נועד לארוחת הצהריים הרגילה. תקוותי היא שפיתחתי אצלכם מעט סקרנות לאסתטיקה של אוכל, ומעתה תתחילו לשחק עם זה קצת ולנתח אוכל שאתם רואים במונחים האלה. מהר מאוד, אני מאמין שתוציאו מנות שילכו ויהיו יפות.
טבעות ברזל מאפשרות ליצור מנות שבנויות בשכבות (צילום: נועם לוי)
פרמזן פריך
הנה משהו מהיר ונחמד שהטבחים של הגארד-מנג'ה (קו הסלטים והמנות הראשונות הקרות) עושים אצלנו עם פרמזן. הרעיון במקרה הזה הוא לקחת חומר גלם שגרתי ולעשות ממנו משהו קצת יותר מעניין לצורך עיצוב הצלחת. האפייה שלו מאפשרת לנו לשחק עם עיצוב הגובה והצורה של ההגשה, בנוסף לתוספת המרקם.
אם תרצו לקחת את הקונספט הזה קצת יותר רחוק, אפשר בקלות להביא את זה לידי אומנות. העניין פה הוא שהפרמזן הופך רך וקל לעיבוד בעקבות האפייה. כשהוא מתקרר, הוא הופך פריך וקשיח. זה אומר שאתם יכולים ללפף, לעטוף, לסובב, לפסל ולעצב אותו כאוות נפשכם כל עוד הוא חם, לתת לו להתקרר, ואז לקבל את יצירתם – קשיחה, פריכה ויפה.
החומרים:
100 גרם גבינת פרמזן (לא מאלה שארוזות מגוררות מראש)
אופן ההכנה:
- מחממים מראש את התנור ל-170 מעלות.
- מגררים את הפרמזן בפומפייה עם הפתחים הקטנים.
- מרפדים תבנית אפייה בנייר אפייה, ועורכים את הגבינה המגוררת בכל צורה שתחפצו. חשוב להקפיד שמצד אחד הגבינה תפוזר בשכבה אחידה, שתהיה דקה עד כמה שניתן. יש לשים לב שאין רווחים גדולים שיצרו חורים גדולים אחרי האפייה.
- אופים 6-8 דקות. הגבינה אמורה להשחים מעט (פרמזן בגוון כהה משחום הופכת מרה), ולהפוך רכה מאוד. מוצאים מהתנור ומניחים להתקרר. הגבינה תתקשה ותהפוך לפריכה מאוד.
כיף לשבור אותה לחתיכות ולפזר אותה על סלט ירוק או פסטה כתוספת טעם ופריכות, אפשר להניח אותה על קישים או פשטידה שיצאו מהתנור, או על לזניה. היא בשיאה כשמעצבים אותה ככלי קיבול מיוחד. אתן לכם דוגמא אחת והשאר לדמיונכם. ניתן להוציא אותה מהתנור ולהניח בתוך קערת מרק. לאחר שהיא מתקררת, נשארת צורת הקערה והיא הופכת לכלי הגשה שמעורר חיוכים. רק שימו לב שהכלי שיתקבל לא אטום לנוזלים לגמרי - להגיש בו ריזוטו זה בסדר גמור, מרק אפונה קצת פחות מוצלח. זה באמת רק נשמע מסובך, אם תנסו את זה תתחילו לזרום בלי בעיות.



"שאוכל אוכלים קודם עם העיניים"
צילום: נועם לוי

"חשוב לא להגזים ולשמור את המשחקים הפרועים למאורעות מיוחדים"
צילום: נועם לוי

הגובה אליו מיתמר האוכל במסעדות יקרות כבר הפך לבדיחה"
צילום: נועם לוי

"יותר מהכול, האימפקט הוויזואלי של מנה תלוי בצבעים שעל הצלחת"
צילום: נועם לוי
מומלצים