ג'נרל מוטורס כבר לא מספר 1?
קונצרן הרכב הגדול בעולם, עשוי לאבד כבר בשנת 2006 את מעמדו כיצרן הרכב הגדול בעולם לטויוטה. הסיבה: שפל חסר תקדים במכירות, ומנגד החלטת היפנים להגביר את הייצור
מזה עשרות שנים, נהנה קונצרן GM מהתואר המכובד - "יצרן הרכב הגדול ביותר בעולם". אבל בשנים האחרונות, סובלים האמריקנים מאחד המשברים הכלכליים החריפים בהיסטוריה המוטורית, כתוצאה ישירה של ירידה חדה במכירות ומהסכמי שכר ופרישה הגובלים בשערורייה. תוסיפו לכך את פשיטת הרגל הגדולה בהיסטוריית תעשיית הרכב, עליה הכריזה ספקית החלפים והטכנולוגיה דלפי, והתמונה איננה ורודה.
וכעת, ההגמוניה של GM עומדת להסתיים, כשכבר בשנת 2006 צפוי הקונצרן לאבד את מקומו בצמרת. הטוען החדש לכתר הוא לא אחר מקונצרן טויוטה. זאת, בניגוד להערכות קודמות בתעשייה, שהאמינו כי חילופי המקומות יתקיימו רק בעוד מספר שנים, אולי אף לקראת סוף העשור.
שפל חסר תקדים
בג'נרל מוטורס סובלים בתקופה האחרונה משפל מכירות, נוכח היצע מכוניות פרטיות בעייתי שלא משכנע את האמריקנים להיכנס לאולמות התצוגה. ונתח המכירות העיקרי של הג'נרל, כלומר רכבי שטח גדולים וזללני דלק, סובל בתקופה האחרונה מנסיגה, בעיקר בשל עליית מחירי הדלק. המרוויחים הגדולים הם כמובן המתחרים, ובראשם המותגים היפנים, שנוגסים נתחים גודלים ממכירות GM ופורד, היצרנית מספר 2 באמריקה. התוצאה העיקרית של ירידת המכירות היא ירידה במספר המכוניות שמיוצרות, בשל הצטברות גדולה של מלאים בלתי-מכורים.
לפי דיווח סוכנות הידיעות רויטרס, המשך צניחת מכירות GM יניב החלטה לצמצם גם את הייצור. בטויוטה, לעומת זאת, צפויה הנהלת הקונצרן לאשר העלאת נפח הייצור בקרוב למיליון מכוניות. ובכך, צפויה טויוטה להגיע לרמת ייצור של 9.2 מיליון מכוניות בשנה, לעומת כ-9.11 מיליון בג'נרל מוטורס. מעבר למספרים, המשמעות ההיסטורית ברורה, ועבור GM זוהי מכה תדמיתית נוספת בעת מצוקה.
אגב, יש לציין כי מבחינת שווי נכסיה (השווי התיאורטי לו היתה מוצעת למכירה), עברה טויוטה זה מכבר את כל יצרניות הרכב האחרות, ובכלל זה את GM. ערכה מוערך ב-160 מיליארד דולר, כמעט פי 10 משווי השוק של GM.