שתף קטע נבחר

יו"ר הרשות לחשמל: הגדלת הייצור תייקר התעריפים

רבים לא יודעים, אבל מי שקובע את תעריפי החשמל הוא יו"ר הרשות לחשמל, דוד אסוס, ולא עובדי חברת החשמל. בשיחה עם ynet הוא מסביר מדוע חברת החשמל אינה צריכה להקים תחנות כוח חדשות ומדוע אסור לתת הנחות בחשמל לעניים, וגם מתלונן על פקידי משרד התשתיות שמעכבים, לטענתו, את הקמת תחנות הכוח הפרטיות. ראיון

הציבור הישראלי אוהב לשנוא את חברת החשמל. כל ידיעה הקשורה לחשמל המתפרסמת באתר זה, גוררת אחריה תגובות גולשים נזעמות נגד החברה, ש'דופקת מחירים', 'עושקת את הציבור', 'נותנת לעובדים חשמל בחינם', ו'מכבה את האור לעניים ולקשישים'.

 

אלא שמרבית הצרכנים אינם יודעים שלא חברת החשמל היא שקובעת את תעריפי החשמל, ואף אסור לה להתערב בהם. לא המונופול הממשלתי רב העוצמה קובע מי ישלם וכמה, אלא 20 פקידים שיושבים בבניין משרדים צפוף במרכז ירושלים, ומשתייכים לרשות ממשלתית עצמאית בשם "הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל".

 

הציבור גם נחשף מעט מאוד ליו"ר הרשות, דוד אסוס, המתרחק מזרקורי התקשורת. אסוס, מהנדס חשמל חרדי בן 53, הוא עוף חריג בנוף הפקידות הממשלתי בישראל. אסוס, נטול זיקה פוליטית, מנהל מלחמה יומיומית בלחצים המופעלים עליו מכל הכיוונים, ומאיימים שוב ושוב על תעריפי החשמל הנמוכים, יחסית, שהוא מצליח לקבוע. בשיחה עם ynet הוא חושף קצת מדאגותיו וממאבקיו של האיש שקובע לכם כמה תשלמו בסוף החודש.

 

"תוכנית הפיתוח תעלה מחירים"

 

אחד מדאגותיו של אסוס היא תוכנית שנדונה בימים אלה בחברת החשמל, להרחבת תחנות הכוח של החברה ולהגדלת ייצור החשמל ב-25% (ראה מסגרת). "תוכנית הפיתוח של חברת החשמל היא קטסטרופה למשק", אומר אסוס. "הגדלת הייצור תעלה את מחירי החשמל".

 

מדוע? גידול בהיצע אמור להוריד מחירים.

 

"לא במוצר כמו חשמל, שמכירתו מסובסדת ושהייצור שלו עולה הרבה כסף. מהיכן יילקח הכסף? מהצרכנים, שישלמו יותר".

 

בחברת החשמל טוענים שמחירי החשמל בארץ נמוכים ביחס לעולם.

 

"קשה לעשות השוואות כאלה. צריך להתייחס להרבה פרמטרים שמשתנים ממדינה למדינה, כמו יוקר המחיה ומזג האוויר. החשמל בארץ אינו יקר מאוד, אבל הוא מסובסד. חברת החשמל מחזיקה נדל"ן מבלי לשלם שכירות, ופטורה ממסים מסויימים. האזרח משלם על כך במסים.

 

"ונניח שהחשמל זול, אז מה? זאת סיבה לייקר אותו? מחיר גבוה יותר הוא תמיד יותר גרוע. גם כך אנחנו נאלצים להעלות תעריפים, בגלל העלייה במחירי הדלק. לפני כמה שנים לא התלוננו על התעריפים. היום אנשים מתקשים לשלם חשבונות, ויש משפחות שאינן יודעות איך יממנו את החשמל לחימום ביתן בחורף".

 

בחברת החשמל טוענים שהביקוש לחשמל עולה, רזרבת החשמל מתדלדלת, ויש חשש ממחסור.

 

"החשש אינו מוצדק. המשק מעולם לא נדרש לכמות חשמל גדולה ממה שיש היום. שיאי הביקוש לחשמל לא עלו בשנתיים האחרונות. הפסקות החשמל המעטות שאנחנו סובלים מהן הן בגלל תקלות בחלוקה ולא בגלל מחסור. המשק גדל ב-4% בשנה, כך שהביקוש לחשמל עולה, אבל במימדים נמוכים בהרבה ממה שאומרים בחברת החשמל".

   

אז לא צריך להגדיל את הייצור?

 

"צריך להגדיל, ואמרתי זאת כבר מזמן, אבל לא צריך ליצור עודף. צריך לאפשר לתחנות כוח פרטיות להתחיל לייצר חשמל. אם חברת החשמל תתרחב ותייצר יותר, יקרה בדיוק ההפך: ליצרנים הפרטיים יהיה שוק קטן יותר והם ייכשלו. תוכנית הפיתוח של חברת החשמל היא אחד האמצעים שלה לבלום את היצרנים הפרטיים".

 

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "טענותיו של אסוס אינן מובנות. מי שיודע כיצד בנויה תוכנית הפיתוח של חברת החשמל לא היה טוען שהיא נועדה לבלום את יצרני החשמל הפרטיים. תוכנית הפיתוח לוקחת בחשבון את כל היצרנים הפרטיים, האמורים להוות רזרבה חיונית לעתיד משק החשמל, יחד עם הרחבת הייצור בחברת החשמל עצמה".

 

"אי אפשר לפתור אף אחד מתשלום חשמל"

 

חלק מהלחצים שמופעלים על אסוס מגיעים מארגונים חברתיים וחברי כנסת בעלי גישה חברתית, התובעים הקלות ופטורים בתשלומי החשמל לעניים המתקשים לשלם אותם. הרשות לחשמל מתירה לחברת החשמל לפרוס את החשבונות לנזקקים, אך מסרבת לפטור נזקקים מתשלום, בטענה שפטור לצרכן אחד יבוא על חשבון צרכנים אחרים.

 

"אנחנו מנועים, לפי חוק, מלטפל בבעיות סוציאליות", אומר אסוס. "הפיתרון לבעיות סוציאליות הוא בגופי רווחה ולא במחירי החשמל. החוק בישראל קיצוני מאוד, ואינו מאפשר לסבסד חשמל ללקוחות בשל מצבם החברתי או העסקי. אנחנו חשופים גם ללחצים של ארגוני הסוחרים והתעשיינים למיניהם, שמבקשים הנחות לעסקים בקשיים. בתקופת האינתיפאדה, לדוגמה, היו לחצים עצומים של בתי המלון הריקים, שנפטור אותם מתשלום חשמל ונציל אותם.

 

"אני אומר למי שמתלונן, 'בבקשה, זאת מדינת חוק, ואם החוק לא נראה לכם, תבקשו מהכנסת לשנות אותו'. מדינות רבות בעולם מסבסדות את החשמל לצרכנים עניים, אפילו ארה"ב. באירופה המגזר הפרטי מסבסד את המגזר העסקי. ואולם, אנחנו חושבים שהחוק הנוקשה שלנו הוא טוב למשק החשמל, וצריך להשאיר אותו כמו שהוא".

 

מדוע?

 

"מפני שאין לזה סוף. היום תסבסד את העניים, מחר את העיוורים, מחרתיים את העסקים, ולבסוף, כל אזרח שני במדינה יחשוב שהוא מקופח בגלל שלא קיבל הנחה, ורוב הלקוחות ישלמו הרבה יותר".

 

כיצד אתה מתייחס לבתי המלון באילת, שרוצים להתנתק מחברת החשמל ולרכוש חשמל זול יותר מירדן?

 

"מצוין. אני בעד, אבל האם זה יכול לרקום עור וגידים? לירדן אין חשמל עודף. בנוסף, רשת החשמל שלה מחוברת לרשת החשמל של מדינות ערביות עוינות לישראל, וממשלת ירדן לא תמהר לחתום על הסכמים שיאשרו לחברת החשמל שלה למכור חשמל לישראל. ואולם, אני מאמין שיזם ישראלי יכול להקים תחנת כוח פרטית, מקומית, בעקבה, שתספק חשמל זול לאילת. כתבתי לשרים שאני תומך ביוזמה כזו. יש יזמים ישראלים שישמחו לעשות זאת, והירדנים רק ירוויחו מכך". 

 

"האיום בהפרטה גרם לחברת החשמל להשתפר"

 

למרות הביקורת שלו על חברת החשמל, אסוס אינו מביע דיעה נחרצת בעד הפרטה או רפורמה כוללת בחברה. "אני לא מסתכל על חברת החשמל כפי שמסתכלים באוצר, בגישה של הפרטה בכל מחיר", הוא אומר. "מבחינת הצרכנים, חברת החשמל היא לא חברה גרועה, היא לא נותנת תחושה שצריך לעשות בה מהפך.

 

"חברת החשמל התנהלה בעבר בצורה גרועה. הצרכן לא נחשב בעיניה. בשנות ה-90 התחיל איום בהפרטת החברה. מאז, החברה השתפרה פלאים. היא התייעלה ושינתה לגמרי את ההתייחסות לצרכנים. זאת תופעה שמוכרת בעולם: כשמאיימים על מונופולים בהפרטה, הם מתייעלים, כדי להדוף את האיום. היום, הם אומרים, בצדק, 'שיפרנו מה שצריך לשפר, בשביל מה להפריט אותנו? אבל צריך להיזהר ממצב שבו הם ירגישו שאין איום בהפרטה. ברגע שזה יקרה, ההישגים עלולים להיעלם. זאת אחת הסיבות שאני מקווה לייצור חשמל פרטי, כי התחרות תדרבן את חברת החשמל לשמור על הישגיה".

 

בניגוד לדבריך, בחברת החשמל מצהירים שוב ושוב שהם בעד תחנות כוח פרטיות. הם גם כועסים על המדינה, שמעכבת את הקמת הצינורות להובלת הגז הטבעי, ומונעת מהיצרנים הפרטיים להתחיל לעבוד.

 

"מבחינתם, הם צודקים. העיכובים בהקמת צנרת הגז הם מצערים, למרות שאני מאמין שהצנרת תוקם בשנים הקרובות. גם משרד התשתיות מעכב את היצרנים הפרטיים".

 

כיצד?

 

"כדי להתחיל לפעול, היצרנים הפרטיים צריכים רישיונות. אני כותב את הרשיונות, ושר התשתיות אמור לאשר. משרד התשתיות מעכב את האישור בטענות לא ענייניות. הגשנו לשר התשתיות, בנימין בן-אליעזר, טיוטות לרישיונות של 10 תחנות כוח פרטיות, אבל זה שבועות שהן מונחות על שולחנו, ופקידים במשרד מונעים ממנו לחתום עליהן. זה לא צריך להיות כך. השר צריך לקבוע אם הרישיונות מתאימים למדיניותו, ואם הם מתאימים, לחתום עליהם".

 

מדוע הוא אינו חותם?

 

"השר מבין את הנושא, אבל הפקידים מחזירים לנו את הטיוטות שוב ושוב ודורשים תיקונים כאלה ואחרים. אני לא מבין ולא אבין את דרישותיהם. הם מתערבים בנושא שאינו שלהם. הייתה לנו בעיה דומה גם עם התעריפים שפרסמנו לחשמל שייוצר בתחנות הכוח הפרטיות. פקידי משרד התשתיות עיכבו את התעריפים במשך חודשים. הם פנו ליועץ המשפטי לממשלה והתלוננו שאני לא יכול לקבוע. בסופו של דבר, פואד פתר את הבעיה ואישר את התעריפים". 

 

מדוע הפקידים עושים זאת? האם הם מנסים לסייע לחברת החשמל?

 

"לא. אני חושב שהמאבק הוא על מי יחליט ומי יאשר". 

 

"לא יודע כמה זמן נשרוד"

 

אסוס גדל מחוץ למערכת הממשלתית ומעולם לא עסק בפוליטיקה. בשנים 1995-1974 שירת בחיל המודיעין בצה"ל, והשתחרר בדרגת סגן אלוף. עם שחרורו השתתף בהקמת הרשות לחשמל, והתמנה ליו"ר אגף הנדסה ברשות, עד למינויו ליו"ר בשנת 2001. אין פלא, שאסוס קנאי למקצועיותה הטהורה של הרשות, ומלא זעם על מה שהוא רואה כהתערבויות לא מקצועיות של פקידים ופוליטיקאים בעבודתו.

 

"אם המדינה החליטה שאנחנו כותבים מסמך מסוים, כמו רישיונות ליצרני חשמל או תעריפים, שיתנו לנו לעבוד", הוא אומר. "אם הם חושבים שאנחנו לא יודעים, חבל על המשכורות שלנו. יש מספיק פקידים שיכולים לכתוב במקומנו.

 

"הפוליטיקאים נוטים לראות ברשויות מקצועיות כמו שלנו מעין מתחרים שלהם, בעיה שמפריעה להם לתפקד. במקום להישען על הרשויות, הן מנסים למנוע את קיומן. אני מקווה שהרשות לחשמל תשרוד בטלטלות ובלחצים הפוליטיים כמערכת מקצועית נטו בלי פוליטיקה. לא כל הרשויות הצליחו: המערכת הפוליטית כבר הצליחה לקלקל אחדות מהן, ואני לא יודע כמה זמן אנחנו נשרוד".

 

כיצד שרדתם עד עכשיו?

 

"כדי לשרוד כמקצוען, אתה צריך להיות מקצוען מאוד-מאוד. אתה צריך להכיר היטב את השוק לפרטי-פרטיו, ולא לטעות. בנוסף, אתה צריך לגדל דור של עובדים שחושבים כמו אנשי היי-טק ולא כמו עובדי מדינה. לקח לי 10 שנים לגדל כאן דור כזה, והצלחתי בכך".  

 

כשמעלים טענות כאלה בפני שרים ופוליטיקאים, הם אומרים שאנשים כמוך הם טכנוקרטים, שמפריעים לשרים לבצע את מדיניותם. 

  

"זאת טענה מטופשת. פוליטיקאים מדברים כך כשהם רואים רשות שעושה מה שצריך מבחינה מקצועית ומרגישים שאינה סרה למרותם, במקום לשמוח שהרשות מסייעת להם לתפקד כגוף מקצועי". 

 

   

משרד התשתיות: עמדותינו נטולות לחצים פוליטיים

 

בתגובה לדברי אסוס אומרים במשרד התשתיות: "עמדותיו המקצועית של משרד התשתיות נטולות לחצים פוליטיים, ונובעות מהבנה והכרה שמשק החשמל של ישראל מורכב ומסובך, ומעטים הבקיאים ברזיו".

 

בתגובה לטענת אסוס, לפיה משרד התשתיות מעכב אישורים לתחנות כוח פרטיות, נמסר: "כניסת יצרנים פרטיים למשק מתעכבת מאז 2002, משום שהרשות לחשמל והעומד בראשה (אסוס, ת.ג.) מטרפדים אותה. משרד התשתיות פרסם לפני שנה תקנות להקמת התחנות, ואסוס עיכב אותן, והן אושרו רק לאחר דיונים ארוכים וממושכים.

 

"טיוטות האישורים שהרשות לחשמל העבירה לחתימת השר בן-אליעזר, אינן מקצועיות, סותרות את החוק ואת התקנות, ומצביעות על ליקויים בהבנת החומר. מיד לאחר שהטיוטות הגיעו לבן-אליעזר, הוא שלח לרשות הערות לתיקונן. זאת, מתוך אחריות מיניסטריאלית למצוקת היזמים. ואולם, הרשות בחרה להתעלם מההערות ולא תיקנה את הטיוטות. נראה שאסוס חושב ששר התשתיות הוא חותמת גומי, אך השר פועל לפי סמכות המוקנה לו בחוק. במקום להתהדר במקצועיותו, אנו מציעים לאסוס לתקן את האישורים שהגיש".

 

בתגובה לטענת אסוס, לפיה בן-אליעזר אישר את התעריפים שהגיש לו אסוס בניגוד לעמדת פקידי משרד התשתיות, נמסר: "לא מיני ולא מקצתי. לשר התשתיות אין סמכות לאשר תעריפי חשמל".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אסוס: "לא יודע כמה זמן נשרוד"
אסוס: "לא יודע כמה זמן נשרוד"
צילום: יוסי וייס
"התעריפים עלולים לעלות"
"התעריפים עלולים לעלות"
צילום: שיה אגוזי
תחנת הכוח בחדרה
תחנת הכוח בחדרה
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים