הטיסות לניו יורק: התחרות טובה לישראלים?
"הגדלת הביקוש עלולה רק להזיק לכיס הישראלי", אומר סמנכ"ל השיווק של "אופיר טורס" וטוען כי "למחירים אין לאן לרדת". דרור שטרום מעריך כי הצרכן ירוויח "כמו בכל מקרה ששוק נפתח לתחרות", וחברת ישראייר כבר מכריזה על מחירי מבצע לרגל השינוי במעמדה
שוק התעופה הישראלי סוער מאז נודע אתמול כי גם "ישראייר" תוכל להפעיל טיסות סדירות בקו הפופולרי לניו יורק. "השאלה האם מדובר בעניין טוב לצרכן הישראלי או לא היא נעלם גדול", אומר יהודה זעפרני, סמנכ"ל השיווק בחברת אופיר טורס. "כבר היום סובלת התעופה הישראלית ממספר גדול של מושבים ריקים, מה שהביא את חברת 'אל על' לצאת במבצעים מטורפים שמחיריהם נעו בין 400-700 דולר לכרטיס. גם אם התחרות הגדולה תוזיל את המחירים הם לא ירדו ביותר מעשרה אחוז, כי כבר אין לאן לרדת.
"על פי הצפי, יגדל הביקוש מצד התיירות הנכנסת לישראל וימלא את המטוסים, אלא שזה עלול רק להזיק לכיס הישראלי, כיוון שהגדלת הביקוש תביא באופן טבעי להעלאת המחירים. הן התיירים והן הישראלים ישלמו יותר. רק ימים יגידו האם אכן ממלאת התיירות הנכנסת את המטוסים, ורק בעוד שנה או שנתיים נדע האם מדובר בצעד נבון או בצעד שהפך את התחרות לבלתי אפשרית. חשוב לזכור כי גם חברת 'דלתא' שתציע החל מסוף מרץ טיסות ישירות
לאטלנטה תנגוס במספר הנוסעים לניו יורק ומספר המושבים הריקים עלול לגדול. לא אתפלא אם חברות מסוימות יעשו מה שעשו בעבר, ויפסיקו לטוס לארץ כיוון שהקו הזה יהפוך ללא כלכלי".
דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, מסכים כי הכדאיות הכלכלית תקבע מעתה את גורל הנתיב לניו יורק: "הנסיון הכלכלי מלמד שברגע ששוק נפתח לתחרות הצרכן מרוויח ואין כל סיבה שהדבר לא יקרה גם כאן. כמו בכל תחום אחר כוחות השוק הם שיפעלו: חברה שתצליח למלא מושבים במחירים כלכליים תשרוד וחברות אחרות פשוט יפסיקו לטוס.
"ההחלטה להוסיף מוביל נקוב היא החלטה טריוויאלית ומתבקשת בעבור מי שחשב שיש לפתוח קווים גם למקומות אחרים", מוסיף שטרום. "ההחלטה משמעותית מאוד לא רק מהפאן הכלכלי-צרכני, שהרי מדובר בקו עמוס ומבוקש מאוד, אלא בשל העובדה שהסתיימה התקופה בה ממשלת ישראל הייתה הגורם שהחליט מתי יש תחרות ומתי אין".
ישראייר: אין סיבה להעלות או להוריד מחירים
בישראייר, שם מחלקים היום שמפניה לנוסעים, בטוחים, כמובן, כי מדובר בצעד נבון ונערכים במרץ לקראת הפעלת הטיסות הסדירות. כבר בשבוע הקרוב תהפוכנה שלוש טיסות השכר בקו תל אביב-ניו יורק לטיסות סדירות. על פי הערכת בירן עד האביב (מרץ-אפריל) תפעיל החברה טיסה יומית ליעד המבוקש.
בכל הקשור למחירי הכרטיסים טוענת בירן כי גם היום מחירי ישראייר, הנעים בין 600-800 דולר במחלקת התיירים לכ-2,200 דולר במחלקת העסקים, נמוכים מאלה של המתחרים. "איני רואה כל סיבה להעלות או להוריד מחירים כרגע", אומרת בירן, "אבל ניתן להניח כי המבצעים יתרבו ואנו נתאים את עצמנו לדרישות
השוק". ובאמת, כבר היום הודיעה החברה על מבצע לרגל השינוי בסטטוס: זוג כרטיסי טיסה לניו יורק ב-999 דולר (כולל מסים). למבצע הוקצו 500 מקומות בטיסות נבחרות בין התאריכים 21 בינואר עד 22 בפברואר.
כדי להתאים עצמה לשוק המשתנה, תגדיל חברת ישראייר את צי המטוסים העומד לרשותה - עד סוף 2006 יצטרף לשלושת מטוסי החברה מטוס נוסף, והיעד הוא להחזיק בשבעה מטוסים בתוך חמש שנים. "בשלב ראשון נחכור אותם ובשלב הבא נקנה", אומרת מנכ"ל החברה סבינה בירן. בנושא הבטיחות אומרת בירן כי לא הייתה ולא תהייה התפשרות. "הטענות נגדנו הן קשקוש", אומרת המנכ"ל, "מעולם לא התפשרנו ולעולם לא נתפשר".
הוותיקות: אל על וקונטיננטל
מול השחקן החדש-ישן, עומדת "אל על" הוותיקה, שכבר הודיעה כי תפעל בכל אמצעי אפשרי כדי למנוע מהמתחרה החדש להיכנס לזירה. אל על מוציאה כיום לכיוון ניו יורק שלוש טיסות סדירות בכל יום מימי השבוע ועוד שתי טיסות בימי שישי. מחירי הטיסות נעים באזור ה-700 דולר לכרטיס בחלקת עסקים ונוסקים הרבה מעל לגובה של 2,000 דולר לכרטיס במחלקת עסקים. מטיסות אל על נהנים בשלב זה גם רוכשי הכרטיסים בחברת "דלתא איירליינס", שטסים בחברה הישראלית בהתאם להסכם בין החברות. כאמור, החל מסוף מרץ גם "דלתא" תנגוס בעוגת הנוסעים אל ומארה"ב.
אפשרות נוספת העומדת בפני הנוסע הישראלי חברת קונטיננטל האמריקנית המציעה שתי טיסות יומיות לנמל התעופה ניוארק. הטיסות יוצאות במהלך כל שבעת ימות השבוע, בבוקר ובערב. המחירים נעים בין 810 דולר במחלקת תיירים עד 2,200 במחלקת עסקים.