שתי ועדות חקירה יבחנו את נסיבות התאונה
ועדה של הרכבת כבר החלה לאסוף ממצאים ובמקביל תקום ועדת חקירה חיצונית של משרד התחבורה בראשות האלוף במיל' יוסי פלד. ל-ynet נודע כי שניות לפני התאונה התקבלה התרעה מפני פריצה של המחסום במפגש המסילה והכביש, אך נהג הקטר לא הספיק לבלום בזמן. גורמים ברכבת: לקחי התאונה לפני שנה ברבדים לא יושמו. נהגים ממשיכים לפרוץ את המחסומים במפגשי המסילות והכבישים
שתי ועדות חקירה יבחנו את נסיבות התאונה היום (שני) בבית יהושע. מנכ"ל רכבת ישראל, עופר לינצ'בסקי, הודיע על הקמת ועדת חקירה פנימית, שאנשיה כבר נמצאים בזירת התאונה לאסוף נתונים וממצאים.
במקביל הורה שר התחבורה שאול מופז להקים ועדת חקירה חיצונית שתבדוק את נסיבות התאונת. בראש הוועדה יעמוד האלוף במיל' יוסי פלד ובה ייקח חלק גם דני מהלל, מהנדס תנועה בכיר. ממשרד התחבורה נמסר ל-ynet שבוועדה יהיו חברים גם נציג המשטרה ומהנדס תנועה בכיר. הפעם האחרונה בה פעלה ועדת חקירה חיצונית בנושא דומה הייתה אחרי התאונה ברבדים לפני כשנה.
אחד הנושאים הבולטים שייבחנו בוועדות יהיה מפגשי המסילות והכבישים ברחבי הארץ. מנכ"ל הרכבת אמר כי מפגש המסילה בבית יהושע היה אחד מ-31 מפגשים שיש לבנות בהם הפרדה מפלסית, שתפריד את הצטלבות המסילה והכביש. עוד אמר המנכ"ל, כי במחלף בית יהושע הוחל לאחרונה בהקמת מודל ניסיוני של רדארים, אשר יתריעו במידה ורכב חצה את מחסום הרכבת, אך המכשור פעל במסגרת ניסוי בלבד.
ל-ynet נודע כי פחות מדקה לפני התאונת היום הזהירו אנשי חדר המבצעים של רכבת ישראל את נהגי הקטרים מפני פריצה של המחסום במפגש המסילה והכביש ליד בית יהושע. "אזרח התקשר למבצעים בטלפון חירום ואמר שמכונית נתקעה על הפסים בבית יהושע - וניתק", אמר ל-ynet קצין הביטחון של הרכבת, ישראל מרקו. "מיד העברנו את ההודעה לנהגים, אבל ההודעה הועברה 10-20 שניות לפני ההתנגשות ולא הצלחנו למנוע את התאונה", הוסיף מרקו.
אך ההתרעה הבהולה באה מאוחר מדי. נהג הקטר שהתקרב באותו רגע לאזור הבחין ברכב על המסילה אך לא הצליח לבלום בזמן ופגע בעוצמה רבה במכונית. עד כה נמנו בתאונה כ-35 פצועים; אחד מהם במצב קשה.
ברכבת ישראל אמרו שהתריעו מזה זמן על הסכנה הטמונה במפגשי המסילות והכבישים ברחבי המדינה. ברכבת אמרו שנהגים לא זהירים נוהגים לפרוץ את המחסומים ולחצות את המסילות חרף האיסור בחוק, ושרק בנס נמנעו עד היום אסונות כבדים.
התאונה היום התרחשה כשנה לאחר תאונת הרכבת הקטלנית באזור רבדים, בה נהרגו שבעה בני אדם ונפצעו כ-180. האשם העיקרי בתאונה ההיא היה התיכנון הלקוי של מפגש המסילה ודרך העפר, שלא כלל מחסום ורמזור אלא תמרור בלבד.
חברי ועדת החקירה שמינה שר התחבורה הטילו אז את עיקר האחריות לתאונה על נהג המשאית שלא ציית לתמרור ועלה על המסילה. כמו כן, חברי ועדת החקירה קובעים כי החברה האחראית לבניית כביש חוצה-ישראל הייתה מודעת לסיכונים במקום, ואף הנחתה את מנהל הפרויקט לנקוט בכל האמצעים במקום - אך בפועל הדבר לא נעשה.
אבל נהג המשאית לא היה האשם היחיד. מנתוני הקופסה השחורה של הרכבת עלה, כי נהג הרכבת נסע במהירות של 143 קילומטרים בשעה, ולא האט בהתאם להוראה. ההוראה להאט באזור ניתנה בשל העבודות המבוצעות במקום. עוד עולה מהממצאים כי הנהג אמנם צפר כשהיה במרחק של 650 מטרים מהאתר אולם עשה זאת כחלק מנהלי הרכבת, וככל הנראה לא כיוון שהבחין במשאית.
ממצא שגילו אנשי הצוות המשטרתי סיפק הסבר נוסף לחומרת הפגיעה בנוסעים: רכבת ישראל מניחה לצדי מסילות הרכבת אדני בטון, כדי להבטיח תיקון מסילות במהירות אפשרית. מתברר כי לאחר שהמשאית פגעה ברכבת הדוהרת והורידה אותה מהפסים, נזרקה המשאית לערימת אדנים כזאת, ושלד המשאית הועף בשנית אל הקרונות ההפוכים עמוסי הנוסעים. הפגיעה הנוספת בקרונות, כך מעריכים בצוות הבדיקה, הביאה לפגיעות קשות בקרב הנוסעים וייתכן אף שהגדילה את מספר ההרוגים.
לאחר התאונה המליצה ועדת החקירה להגביר את הטיפול ביישום הפרדה מפלסית בכל מפגשי המסילות והכבישים בארץ. כמו כן המליצה הוועדה על הקמת משטרת רכבות, שתאייש את המפגשים המסוכנים, תפקח על תנועת הרכבות ותמנע חציה בלתי מורשית של נהגים. נציגי הרכבת בוועדה הסתייגו מההמלצות לפיהן תחול על משטרת הרכבות האחריות על המפגשים.
עוד המליצה הוועדה שהרכבות החולפות במקום, ובמפגשים דומים, יאטו את מהירות נסיעתן כדי לאפשר לנהגים חוצים להבחין בהן מבעוד מועד. כמו כן המליצה הוועדה לטפל טיפול יסודי בנושא המפגשים בין המסילות לכבישים, ולהגדיר את הסמכויות של גוף שהוקם לנושא. בנוסף הוחלט לפנות את אדני הרכבת מצידי המסילות - הנחיה שלא בוצעה במלואה.