מקלחת לפני ההמראה ומרצדס לכבש המטוס
אם חשבתם שאתם טסים הרבה, כדאי שתכירו את המועדון האקסקלוסיבי של נוסעי העסקים שמבלים חלק ניכר מזמנם האוויר. על הקרקע הם זוכים לליווי צמוד, אירוח בטרקלין דה לוקס, שירותי ספא ועוד - כך מחזרות אחריהם חברות התעופה
כשאיש העסקים יוסי מעוז מגיע לשדה התעופה, הוא לא עומד בתור לכירטוס וגם לא לזה המשתרך לפני עמדת בידוק הבטחוני. ברגע שהוא מגיע לדלפק חבררת התעופה שלו, לופטהנזה, ומציג את התעודה השחורה שלו, הכל עובר חלק. נציג של החברה מתלווה אליו בכל שלבי הבידוק. “כמעט בכל דלפק של לופטהנזה בעולם לא עומדים בתור והכל מסתיים תוך דקות", הוא מספר, “אבל יש מקומות כמו טוקיו, שבהם הטיפול המיוחד לא עוזר, כי היפנים לא עושים הנחות לאף אחד".
כאשר מעוז עוצר באחת מטיסותיו בשדה התעופה של פרנקפורט, הוא מתרארח בטרקלין המפואר של החברה, בו הוא יכול ליהנות מאלכוהול משובח ומאוכל מעולה, לעבור במקום ביקורת דרכונים שמתבצעת על-ידי שוטר מיוחד ולקבל שירותים נוספים שנועדו להקל על אנשי עסקים כמוהו, שמבלים לעתים יותר זמן במטוס מאשר על הקרקע.

עיסוי כנפיים? הטרקלין של אל על (צילום: סיון פרג')
כל חברת תעופה גדולה מפעילה כיום, לצד מועדון נוסע מתמיד למי שטס כמה פעמים בשנה, גם מועדון של נוסעי עסקים. אלה מטופלים בדלפקים מיוחדים בנמלי התעופה ומקבלים טיפול מיוחד גם במטוס, שם מושיבים אותם במושב אשר ברוב המקרים הופך למיטה או לכמעט מיטה, והם נהנים כמובן גם מארוחות מצוינות וממבחר יינות. עם זאת, יש כמה חברות תעופה המפעילות מועדון עוד יותר אקסקלוסיבי, שכדי להיכנס אליו צריך למעשה “לחיות במטוסים". מדובר בנוסעים שמקיפים את העולם לצורך עסקיהם ומכניסים לקופותיהן של חברות התעופה הרבה מאוד כסף.
הכניסה למועדונים האלה כרוכה בעיקר בטיסות רבות וארוכות. חברות התעופה שומרות בסודיות רבה את זהות חברי המועדונים. גם כדי שחברות אחרות לא “יגנבו“ להן את הלקוחות היקרים, וגם כדי לאפשר לאותם חברים פרטיות גם בעסקים וגם בטיסות.
מועדון ה-600 אלף
חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה היא אחת מאלה שמציעות שירות מיור חד לנוסעיה “הכבדים.“ מדובר באחד ממועדוני הנוסעים היוקרתיים ביותר, בשם .HON Circle תנאי הסף לכניסה למועדון הוא צבירה של טיסות שאורך נתיביהן המצטבר הוא 600 אלף מייל בשנתיים. במילים אחרות: הוא מיועד למי שטס המון, כמעט כל הזמן ובכל העולם. לקבלת קנה מידה: טיסה מתל-אביב דרך פרנקפורט להונג קונג ובחזרה במחלקת עסקים מזכה את הנוסע ב-35 אלף מייל.
במועדון זה חברים, על-פי שמועות בענף, רק כ-3,000 איש בכל העולם, כיאה למועדון יוקרתי של ממש. נתון מפתיע הוא שכ-100 מתוכם הם ישראלים, מספר בהחלט לא רגיל ביחס לגודל השוק המקומי.
למעוז, אחד מ-100 החברים האלה, יש בחשבון של לופטהנזה 1.5 מיליון מייל, כבעליה
של חברת היי-טק המפתחת ומייצרת אנטנות תקשורת מיוחדות, הוא טס וחוזר כל הזמן, וכך נראה נתיב טיפוסי שלו: הוא ממריא מתל-אביב, עוצר בפרנקפורט, משם ממשיך לשנגחאי שבסין ולמחרת שב לפרנקפורט והביתה, או עוצר בעוד בירה אירופאית.
את נוסעי העילית הישראלים של לופטהנזה מאתר יצחק בניטה, איש מכירות בכיר של החברה בישראל. הוא עוקב אחרי הנסיעות של המרבים לטוס ואז פונה אליהם ומציע להם את החברות במועדון היוקרה. מרגע זה הקשר של החבר הוא עם בניטה, המטפל בכל בקשה. “אלה נוסעים שיודעים בדיוק מה הם רוצים. אנחנו משתדלים לעשות הכל כדי שכל חוויית הטיסה תהיה נעימה ככל האפשר.“ את התיק השחור המהודר ובו כרטיס החברות במועדון היוקרתי מעניק בניטה ללקוחות בפגישה אישית מיוחדת.
מגיעים למטוס בפרארי
לפני כ-3 שנים חנכה חברת לופטהנזה טרקלין אירוח מיוחד עבור חברי המועדון האקסקלוסיבי בנמל התעופה של פרנקפורט. יתר חברות התעופה הגדולות ייאלצו כפי הנראה ללכת בעקבותיה ולבנות מתקנים דומים בנמלים הגדולים. העיצוב של המקום משדר יוקרה: קווים חלקים, הרבה מרחב, צבעים מרגיעים, תאורה מיוחדת ומעל הכל שקט. כאן הכל מתנהל בשקט וביעילות.
הבידוק הביטחוני וביקורת הדרכונים הם הפעולות הפורמליות היחידות המתבצעות במקום, כאשר מעבר לדלת מצוי גן העדן. החל מהבר שלא היה מבייש מועדון לילה יוקרתי והמתגאה, בין היתר, בעשרות סוגים של וויסקי משובח, דרך קייטרינג מהרמה הגבוהה ביותר, ועד למכוניות היוקרה הממתינות מחוץ לטרקלין כדי להסיע את הנוסעים למטוסים.
זמן קצר לפני מועד הטיסה מלווה הצוות את הנוסע לכיוון דלת הזכוכית, שמעברה השני חונה צי של מכוניות שחורות ומבריקות. מרצדס מסדרה S ומכונית פרארי. הנוסע בוחר איזה רכב יזכה להסיע אותו עד כבש המטוס.
ספא לפני הטיסה
גם חברת אל על מחזרת אחרי נוסעיה שמרבים לטוס. בטרמינל הנוסעים החדש
בנתב“ג מפעילה החברה טרקלין, בנוסף לכך היא מפעילה טרקליני אירוח בנמלי תעופה מרכזיים אחרים בעולם. מי שזכאי להצטרף למועדון ולהפוך לנוסע פלטינום הם אלה הצוברים 5,000 נקודות בשנה. מי שיכול להתקבל למועדון הוא לדוגמה נוסע שטס 7 פעמים לניו יורק בשנה במחלקת עסקים, וכך צובר 5,600 נקודות (800 לטיסה).
נוסעי מחלקות היוקרה של חברות התעופה הזרות מסתפקים בנתב“ג בשני טרקליני אירוח חסרי ייחוד שאינם נוחים בשעות העומס, אותם מפעילה רשת מלונות דן.
חברת בריטיש איירווייס מציעה לנוסעי מחלקות היוקרה שירותי ספא, מקלחת לפני טיסה או אחריה וארוחת ערב במסעדה לפני העלייה למטוס. כל אלה עומדים לרשות הנוסעים בנמל התעופה היתרו בלונדון, ומהווים חלק מחבילת שירותי פינוק ההולכת וגדלה. הוסיפו לכך את המיטות באורך מלא שהותקנו בשנים האחרונות במחלקות היוקרה בבריטיש (ובחברות תעופה רבות אחרות) והרי לכם חבילת פינוק שלא מביישת מלונות דה לוקס.

מי פנוי בשדה התעופה של פרנקפורט? (צילום: גבי גרסטר)
לקוחות היוקרה של בריטיש איירווייס הינם לקוחות נבחרים במועדון הנוסע המתמיד של החברה, ,Executive Club בדרגה “הנמוכה“ ביותר נמצאים לקוחות הכסף, שצוברים לפחות 800 נקודות סטטוס בשנה, השוות למעשה ל-4 טיסות הלוך ושוב במחלקת עסקים מתל-אביב ללונדון. בדרגה גבוהה יותר נמצאים לקוחות הזהב, אלו שצוברים 2,000 נקודות סטטוס בשנה, ובמילים אחרות: 9 טיסות הלוך ושוב במחלקת עסקים בקו תל-אביב-לונדון או 5 טיסות הלוך ושוב במחלקת עסקים בקו תל-אביב-ניו יורק. אחת מהפריבילגיות של נוסעים אלה היא שדרוג של עצמם ושל נוסע נוסף למחלקה יוקרתית יותר. בדרגה גבוהה עוד יותר נמצאים חברי מועדון הפלטינום, הצוברים 4,500 נקודות מדי שנה (19 טיסות הלוך ושוב במחלקת העסקים בקו תל-אביב לונדון). אלה זכאים לקבל כרטיס מועדון כסף לנוסע נוסף.
גם המטען נחשב
לבריטיש יש הגדרת לקוח נוספת שאינה חלק מצבירת הנקודות הרגילה במועדון הנוסע המתמיד. מדובר בלקוח “פרמייר,“ שפעילותו העסקית עם החברה מסתכמת בלפחות 2 מיליון פאונד בשנה. לקוחות פרמייר הם בעיקר בעלי חברות גדולות שעובדיהן טסים בחברה או מטיסים בה מטענים.
את החברות במועדון מעניקה מועצת המנהלים של בריטיש איירווייס באישורו המיוחד של מנכ"ל החברה.
בישראל יש אלפים בודדים החברים במועדון האקסקלוסיבי של בריטיש, מתוכם כמה מאות בעלי 2,000 נקודות, עשרות בעלי 4,500 נקודות ואחדים בעלי כרטיס פרמייר.
גם חברת התעופה האמריקאית קונטיננטל איירליינס, הטסה לישראל, מפעילה מועדון לקוחות יוקרה. לקבלת כרטיס Elite כסף יש צורך ב-25 אלף מייל בשנה קלנדרית.
לקבלת כרטיס Elite זהב יש צורך ב-50 אלף מייל בשנה, וההטבה הבולטת בו היא קבלת מספר נקודות כפול על כל טיסה. לקבלת כרטיס Elite פלטינום יש צורך ב-75 אלף מייל בשנה, ואז גם מקבלים מספר נקודות כפול + רבע (כלומר: עוד 125% נקודות). חברי שני המועדונים האחרונים מקבלים שדרוגים אוטומטיים בטיסות פנים בארה“ב. אז כמה צריך לטוס בשנה קלנדרית כדי ליהנות מכל ההטבות האלו? נוסע הטס עם קונטיננטל במחלקת התיירים מתל-אביב לניו-יורק ובחזרה מזוכה בכ-12 אלף מייל. כלומר: כדי לקבל את הדירוג הגבוה, צריך לטוס הרבה. לחברה טרקליני אירוח בנמלי התעופה השונים בארה“ב אליהם היא טסה.
