שתף קטע נבחר

"הציבור לא רוצה לשלם על בטיחות"

מיכה כרמון, מנכ"ל טויוטה-ישראל, מסביר ל-ynet מדוע החליט לייבא את הקורולה החדשה עם אבזור בטיחותי נמוך מהמקובל בקטגוריה. וגם, איך לדעתו יקבל הנהג הישראלי את התיבה הרובוטית החדשה

מיכה כרמון, מנכ"ל יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, עובד בחברה מאז יומה הראשון, ב-91'. כך שמבחינתו, השקת מכונית חדשה אמורה להיות אירוע שגרתי. בטח לא כזה שמפתיע. ובכל זאת, השקת הקורולה החדשה התגלתה כחוויה חריגה, אפילו עבור מנהל ותיק ומנוסה ככרמון. "אני מוכרח להודות שאפילו אני הופתעתי", הוא אומר, "פשוט מדהים לראות כמה אנשים הגיעו לראות את המכונית".

 

  • טויוטה קורולה החדשה: מבחן דרכים ראשון בישראל
תיבה רובוטית: מה זה אומר

 

ועל מה כל המהומה? טויוטה קורולה היא כנראה המכונית המסקרנת ביותר שתגיע השנה לישראל, ולחלק ניכר מהסקרנות הזו יש סיבה יחודית לשוק המקומי: את התיבה האוטומטית הרגילה של הדור הקודם, מחליפה כעת תיבה רובוטית. "ידנית-אוטומטית", אם תרצו. במדינה בה מרבית המכוניות מצוידות בתיבה אוטומטית, מדובר בלא פחות מהימור נועז שעשוי להתבטא בירידה משמעותית במכירות.

 

כך למשל ממהרים יבואנים מתחרים לדווח על חששם של לקוחות - פרטיים ומוסדיים כאחד - מפני התיבה החדשנית, גם מכך שפעולתה אינה חלקה כמו זו של תיבה אוטומטית, וגם מכך שאמינותה טרם הוכחה. אלא שכרמון שולף מייד מספרים, שאמורים להזים את השמועות: "בסוף השבוע האחרון השקנו את המכונית בכל הסוכנויות ברחבי הארץ. להערכתנו ביקרו אותנו במהלך השישי-שבת כ-18 אלף מבקרים, ובוצעו כ-3,000 נסיעות מבחן".

 

- ואיך ההתעניינות הזו מתורגמת לנתוני מכירות, איפה אתם עומדים מבחינת הזמנות?

 

"כרגע יש לנו כ-2,300 לקוחות פרטיים שהזמינו קורולה, ועוד כ-300 שהזמינו אוריס (גרסת חמש הדלתות, ש.ה). בציי רכב הצטברו כ-5,250 הזמנות".

 

- כמה מיריביך בתעשיה דווקא טוענים שציי רכב חוששים להזמין קורולה, ומחכים לראות כיצד תתקבל על ידי הלקוחות.

 

"אין לנו שום בעיה. אכן, בהתחלה היו קצת היסוסים וחששות שנבעו מתיבת ההילוכים השונה. אבל ברגע שנהגו במכונית, הם הבינו שאין כל בעיה למרות השוני".

 

- האם אתם מחייבים לנהוג במכונית לפני הזמנה, כדי "להרגיש" את תיבת ההילוכים?

 

"לא נכריח לקוח שאינו רוצה בכך, לעשות נסיעת מבחן. ובניגוד למה שפורסם בכמה כלי תקשורת, לא נחייב אותו לחתום על מסמכים כלשהם. הטופס היחיד הוא טופס סטנדרטי לכל מי שעושה נסיעת מבחן, והוא זהה לקורולה, לקאמרי ולכל מכונית אחרת".

 

- ומה עם לקוחות הליסינג, מה מדיניות נסיעות המבחן כלפיהם?

 

"אנחנו עובדים רק מול חברות הליסינג, ולא מול משתמשי קצה. אין לנו מושג איך כל חברה מטפלת בנושא. אנחנו רק ממליצים להם להסביר את פעולת תיבת ההילוכים".

 

- למה בעצם לא לצייד את הקורולה בתיבה אוטומטית רגילה, ולהימנע מכל ההמולה?

 

"תיבה אוטומטית רגילה כלל אינה אופציה למנוע הזה. להערכתי, כל המכוניות בגודל הזה, עם נפח מנוע כזה או קטן יותר, יצוידו בעתיד בתיבה רובוטית כלשהי. בעיקר בגלל צריכת דלק מופחתת, שמקטינה בדרכה את זיהום האוויר. צריך להבין שהשוני - התיבה הרובוטית - לא בא רק כדי לשנות, אלא מכיוון שטויוטה חרטה על דגלה את קידום איכות הסביבה".

 

- מצד שני אפשר גם לטעון שמדובר בחסכון עלויות, יותר מאשר דאגה לאיכות סביבה. תיבה רובוטית זולה הרי יותר לפיתוח וייצור מתיבה אוטומטית...

 

"לא. יש מכסת פליטת CO2 ממוצעת שעל כל יצרניות הרכב לעמוד בהן, על-פי החלטה של האיחוד האירופי. טויוטה מתמודדת עם המצב בשלוש דרכים. אחת, היצרנית הצהירה שאם הדרישה לכל התעשייה היא להשיג ממוצע של 140 גרם CO2 לק"מ (הממוצע מחושב על פי פליטת ה-CO2 של כל המכוניות בהיצע של היצרניות, ש.ה), אז אנחנו נעמוד ב-125 גרם לק"מ. שתיים, יש לטויוטה פתרון היברידי, ועד 2012 לכל דגם בהיצע תהיה אופציה היברידית. זה כבר יאפשר לרדת באופן דרמטי בממוצע פליטת ה-CO2. הדרך השלישית היא התמסורות הרובוטיות, שמאפשרות צריכת דלק מופחתת, ולכן זיהום אוויר מופחת".

 

- האם אתה מצטער שאין לכם אפשרות לתיבה אוטומטית רגילה?

 

"זה לא עניין של צער. אני מבין את השיקולים האסטרטגיים. אם כבר, אז להפך. אני גאה לעבוד בחברה שאיכות הסביבה היא נר לרגליה. ואני חושב שהתרומה הקטנה שלנו, כיבואנים, היא להעביר את המסר ללקוחות. הרי יש היום המון מודעות למה שאנחנו אוכלים, וכמה פעילות גופנית אנחנו עושים - אבל אף אחד לא מתעניין באוויר שאנחנו נושמים. וכאן, יצרניות הרכב, כתוצאה מכל מיני החלטות בינלאומיות, החליטו שכולנו נתחיל לנשום טוב יותר. ושם, טויוטה, מאז ומתמיד, מרימה את הדגל והופכת להיות ראשונה".

 

- אם כבר נגענו בנושא נטילת הדגל וההובלה, למה הבטיחות אינה חרוטה על דגלכם כמו איכות הסביבה - מדוע הקורולה החדשה מגיעה עם ארבע כריות אוויר בלבד, וללא בקרת יציבות?

 

"הסיבה פשוטה, יש לנו בעיית מחיר קשה מאד. הרי מחיר גרסת ה-GLI ללקוחות פרטיים נגזר ממחיר גרסת ה-SUN לציי רכב, שנקבעת לפי קבוצות שווי השימוש ברכב צמוד, אותן מפרסם משרד האוצר. אי אפשר לשים גרסה אחת ב-114 אלף, ואת השנייה ב-134 אלף, שזה אולי המחיר המתאים ל-GLI. במילים פשוטות, אין אפשרות להציע לציי רכב יותר כריות אוויר ובקרת יציבות.

 

- אז למה אתם לא מציעים את המערכות החשובות האלה כאופציה לפחות?

 

"אפשר כמובן לטעון שהיינו יכולים לצייד את הקורולה ביותר כריות אוויר ובקרת יציבות, ולהעלות את המחיר. אבל יש לנו ניסיון עם מקרה דומה, טויוטה אוונסיס. זו הגיעה כסטנדרט עם תשע כריות אוויר, ובקרת יציבות. המחיר שלה כנגזרת היה גבוה - 185 אלף שקל. את הלקוח זה לא עניין. 'תורידו לי את כריות האוויר ובקרת היציבות, בשביל מה אני צריך את זה?'" אמרו לנו.

 

- אז מדוע אבזור נוי כמו חישוקים קלים וספוילרים, אין לכם בעיה להביא בתוספת מחיר של 7,000 שקל, שזו פחות או יותר התוספת שידרשו המערכות האלה לדבריכם?

 

"את תוספות הנוי אנחנו עושים בהתקנה מקומית. אם היה לי קיט של שתי כריות אוויר ובקרת יציבות, הייתי מציע גם אותו. מעבר לכך, לא תהיה לי בעיה עם מכוניות שמיועדות לקבל חישוקים קלים וספוילרים. בניגוד לאלה עם מערכות הבטיחות שעשויות למצוא עצמן ללא קונים, את האחרות אני יכול למכור גם כרגילות, ללא התוספות".

 

- מה שאתה אומר הוא שהקורולה מגיעה עם אבזור בטיחות חלקי, כי נושא הבטיחות עדיין לא בשל אצל הלקוח הישראלי?

 

"בהחלט, אבל לא רק אצל הלקוח. הציבור לא רוצה לשלם בעד בטיחות, וגם אצל השלטונות הנושא לא בשל. המדינה נותנת הרי תמריץ מס של 400 או 500 שקל על בקרת יציבות, שעולה לי כ-4,000 שקל.  מה זה נותן לי? זה בכלל לא תמריץ. שתי כריות אוויר נוספות ובקרת יציבות עולות כ-7,000 שקל, כולל מסים. אנשים פשוט לא מוכנים לשלם את זה".

 

- לסיום, השאלה הכי חשובה - האם אתה מאמין שתתגברו על החשדנות כלפי התיבה הרובוטית, ותצליחו כמו שהצלחתם עם הקורולה הקודמת?

 

"אין לי ספק. אנחנו נמכור כל כמות שנקבל. ב-2007 (במהלך שבעה חודשים, ש.ה) נמסור 12 אלף מכוניות מדגם קורולה, ועוד כ-1,800 מדגם אוריס (מספר כמעט זהה למספר המסירות של הקורולה הקודמת בכל 2006, ש.ה). ב-2008, היעד הוא יותר מ-15 אלף קורולות, ועוד כ-2,900 מדגם האוריס - בסך הכל 18,000 קורולות בשנה".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיכה כרמון - מנכ"ל טויוטה
מיכה כרמון - מנכ"ל טויוטה
מומלצים