העולם מאמין בבקרת יציבות
מערכות בטיחות מתקדמת הן הדבר החשוב ביותר בדרך להצלת חיים על הכביש. אחרי האמריקנים, גם האירופאים מכירים בכך
היום (ג') יושק ברומא, איטליה, קמפיין כלל-אירופי הקורא לנהגים לבחור מכוניות המצוידות במערכת בקרת יציבות אלקטרונית (ESP אצלנו, או ESC בתרגום אחר). את הקמפיין, תחת הכותרת "Choose ESC!", מובילה קרן ה-FIA (הפדרציה הבינלאומית למכוניות), ארגון מבחני הריסוק יורו-NCAP, והאיחוד האירופי.
אין ספק בתרומה
על יעילותה של בקרת יציבות אלקטרונית, ותרומתה להצלת חיים, איש אינו חולק. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות בכל העולם, מוכיחים כי מדובר במערכת היעילה ביותר כיום לשיפור הבטיחות האקטיבית, ומניעת תאונות דרכים. על-פי הערכות, בקרת היציבות יכולה להציל בין 25% ל-33% מההרוגי תאונות הדרכים מדי שנה.

כך למשל הכיר משרד התחבורה האמריקני בחשיבותה, והעביר חוק המחייב את יצרניות הרכב להתקין את המערכת בכל מכוניות הנוסעים, החל ב-2011. באירופה, שם הותקנה בקרת היציבות לראשונה במכונית (מרצדס S קלאס), עדיין אין חוק דומה, ומודעות האירופאים לחשיבותה של המערכת רחוקה מלהשביע רצון. אבל כל זה עומד כנראה להשתנות.
עשיר זה בטוח
מסקר שערך ארגון יורו-NCAP ותוצאותיו מתפרסמות היום, עולות תוצאות צפויות: מעט מדי מכוניות חדשות מצוידות כיום בבקרת יציבות סטנדרטית. בדנמרק, המדינה המובילה בתחום באירופה, 77% מכל המכוניות החדשות מגיעות עם בקרת יציבות סטנדרטית. עוד זוכות בציון לשבח שבדיה וגרמניה, עם 74% ו-71% בהתאמה.
לעומתן, אחוז המכוניות המצוידות בבקרת יציבות סטנדרטית באנגליה עומד על 57% בלבד. גם בהולנד (56%), יוון (56%) ומלטה (56%), בקרת היציבות אינה זוכה לאחוזי חדירה מרשימים. את הטבלה סוגרת אירלנד, שם 53% בלבד מהמכוניות החדשות מצוידות בבקרת יציבות סטנדרטית.
כצפוי, התוצאות מדאיגות במיוחד בקטגוריות הזולות יחסית: אחוז המכוניות הקטנות ("סופר-מיני") המצוידות בבקרת יציבות סטנדרטית, נע בין 43% בדנמרק לשבעה אחוזים בלבד בקפריסין וסלובניה. גם במדינות גדולות ועשירות, כמו אנגליה או צרפת, האחוז נמוך באופן מדאיג: רק 11% ממכוניות הסופר-מיני בשתי המדינות מצוידות בבקרת יציבות סטנדרטית. הממוצע האירופי עומד על 15% בלבד, ועל שבעה אחוזים בלבד בקרב המדינות החדשות באיחוד.
גם בקטגוריית המכוניות המשפחתיות הקטנות ("קומפקטיות"), הקטגוריה הגדולה והחשובה באירופה, אחוז החדירה של בקרת היציבות אינו מספק: בין 83% בדנמרק ל-35% באירלנד. הממוצע האירופי עומד על 56% בלבד. מהעבר השני של הארנק, בקטגוריית מכוניות הפאר, אחוז המכוניות המצוידות בבקרת יציבות אינו נופל מ-95% באף אחת ממדינות אירופה.
יוקרה זה עדיף
גם בחלוקה ליצרניות רכב, ניכר כי כסף הוא ערובה לחיים ארוכים יותר. יצרניות מכוניות פאר ויוקרה כמו בנטלי, ב.מ.וו, מרצדס ולקסוס, מציידות את כל המכוניות החדשות שלהן בבקרת יציבות סטנדרטית. האחוז בקרב יצרניות עממיות נמוך באופן דרמטי: רק שישה אחוזים בדייהטסו, 19% בסוזוקי,25% בסובארו וביונדאי, 26% בפיאט ו-27% בפורד. גם יצרניות המתגאות ברקורד הבטיחות שלהן אינן מרשימות במיוחד: רק 49% מהמכוניות החדשות של רנו ופיז'ו מצוידות בבקרת יציבות סטנדרטית.
חייבים לשפר
ומה יש ליורו-NCAP לומר על המצב? "אנחנו חייבים לעשות כל שביכולתנו כדי להגביר את המודעות לחשיבות בקרת היציבות," אומר אדריאן הובס, מזכ"ל יורו-NCAP. "יצרניות הרכב מגיבות לדרישות הלקוחות, אבל אלה מצדם יידרשו בקרת יציבות רק אם יידעו על יתרונותיה. כלי התקשורת וארגונים כמו ציי רכב יכולים לשחק תפקיד משמעותי בהגברת המודעות, ובכך להפעיל לחץ על יצרניות רכב לצייד את כל מכוניותיהן בבקרת יציבות סטנדרטית בכל המדינות".
על פי הערכות, האיחוד האירופי ינסה להעביר עוד השנה חוק המחייב התקנת בקרת יציבות סטנדרטית בכל המכוניות החדשות. גם לאחר שהחוק יעבור, המצב לא ישתנה בן-לילה, וסביר להניח כי יעברו מספר שנים עד שכל המכוניות החדשות אכן יצוידו בבקרת היציבות.
כשהדבר ייקרה באירופה, גם אנחנו בישראל נהנה מפירותיה של בקרת היציבות, מאחר שהתקינה האירופית מחייבת את השוק המקומי, והמכוניות המגיעות אלינו הן לרוב זהות לאלו הנמכרות באירופה.