רשות המסים: מחדל במאבק בחשבוניות הפיקטיביות
המבקר מצא כי רשות המסים נכשלה בטיפולה בתופעת החשבונות הפקטיביים שהיקפה מוערך ב-5 מיליארד שקל בשנה. בין היתר נמצא שכאשר כבר הוטלו קנסות של כפל מס על מי שנמצא מפיץ חשבוניות פיקטיביות, הרי שברוב המקרים הקנס כלל לא נגבה
המחדל הגדול שחשף מבקר המדינה במשרד האוצר, קשור להתמודדות של רשות המסים עם תופעת החשבוניות הפיקטיביות. מדובר בחשבוניות מס שהוצאו שלא כדין, אשר היקף השימוש בהן נאמד ביותר מ-5 מיליארד שקל בכל שנה.
אגף המע"מ ברשות המסים הקים מאגר נתונים יעודי כדי להיאבק בתופעה, ובאמצעותו היתה הרשות אמורה לאתר את החשבוניות הפיקטיביות. אולם המבקר קובע כי "שיטת האיתור הזאת איננה אפקטיבית". הביקורת גילתה כי הנתונים שנאספו במאגר הקיפו פחות מ-10% של הפעילות הפיקטיבית במשק.
ועדות הגישו המלצות שמעולם לא יושמו
גם הטיפול בתופעה במישור המודיעיני היה כושל, או "דל" בלשון ההמעטה של המבקר. בשנת 2000, בשעה שאגף המכס והמע"מ התנהל בנפרד מאגף מס הכנסה, הוקמה שם ועדה שתכליתה לבנות "מערכת למיצוי מידע" שנועדה לטפל בעוסקים מורשים שהיו חשודים בנגיעה בחשבוניות פיקטיביות. הוועדה הגישה שורת המלצות. מאז חלפו 6 שנים ויישום ההמלצות טרם הושלם.
המבקר עקב אחר טיפולם של 3 משרדי מע"מ אזוריים בידיעות המודיעיניות שקיבלו ממטה האגף לגבי החשבוניות הפיקטיביות ובעיקר לעומדים מאחוריהן. על איכות הטיפול הזה העניק להם המבקר את הציון "דל". קל וחומר - גם יחידת המטה כשלה בכך שלא טרחה לקיים בדיקות מעקב ובקרה אחרי הטיפול במידע שנשלח על ידה למשרדים האזוריים. ועוד מחדל שחשפה הביקורת - אם כבר נתפסו עוסקים בקלקלתם על הוצאת חשבוניות פיקטיביות ונענשו בתשלום קנס של כפל המס - הרי "רוב רובם של חיובי כפל המס אינם נגבים".
חוסר תיאום בתוך הרשות
הקמת רשות המסים, מסתבר, לא תרמה להרמוניה בין האגפים. התיאום הנדרש בהצלבות המידע כדי לעלות על קצה החוט שיוביל ליצרני החשבוניות המפוברקות, היה רחוק מלהיות מושלם. למשל - אין תיאום בהליכי פתיחת תיקים של העוסק במס הכנסה ובמע"מ. זו פרצה הקוראת לגנב. "עוסק עלול לנצל מצב זה לרעה כדי לקבל החזרי מע"מ ובו זמנית להימנע מלשלם מקדמות מס הכנסה או להימנע מניכוי מס במקור מתשלומים שהוא משלם", כותב המבקר.
ואם בתוך הבית אין הרמוניה, אין פלא שגם בחוץ חסר התיאום הנדרש בין רשות המסים, המוסד לביטוח לאומי, המשטרה ורשם החברות, במאבק בתופעת החשבוניות הפיקטיביות. הפעילות של אגף מע"מ נגד התופעה התמקדה בהקמת ועדות לחיפוש תרופות לצמצום ממדיה. אלא שהוועדות ישבו, שתו ואכלו, וגם כתבו המלצות, אבל כלום לא קרה. רשות המסים לא הוציאה אותן לפועל.
אחת התרופות המוצעות קראה לבחון שימוש בחשבוניות מס מקודדות, מהסוג הנהוג לגבי העוסקים ברשת הפלסטינית. הן מודפסות ע"י הרשות בבתי דפוס מיוחדים, קשות לזיוף וקלות לאיתור משתמשים לרעה. הנהלת הרשות אפילו לא דנה ברעיון ולא בדקה אותו בתחשיבי עלות-תועלת. תרופה אחרת דיברה על הקמת מאגר נתונים מורחב. המבקר שאל למה לא הוקם המאגר ורשות המסים התחמקה בתירוצים של "חוסר משאבים וקושי רב ביישום".
המבקר סיכם: "הטענות אינן תואמות את העידן הטכנולוגי הנוכחי, מה גם שמדובר במניעת הפסדים בהיקף של מיליארדי שקלים". הוא הציע לבחון פתרונות טכנולוגיים נוספים כשהמחדל העולה מהביקורת הוא בכלל בתחום האנושי והארגוני.