מדריך לעובד: מה לעשות כדי לקבל העלאה בשכר
מרגישים שהגיע הזמן לעדכן את התלוש אבל לא יודעים כיצד לגשת אל הבוס? קבלו 5 כללי "עשה" ו-5 כללי "אל תעשה" שיסללו את דרככם למשכורת משודרגת
כל מי שעובד כשכיר בארגון כזה או אחר מרגיש אחת לתקופה שהגיע הזמן ללכת אל הבוס ולבקש העלאה בשכר. סיבות רבות לכך: אתם מרגישים שהעבודה שאתם עושים טובה, שהארגון מצליח, ושהמשכורות בחוץ במקצוע שלכם הרבה יותר טובות. ובכלל - אתם מרגישים שמזמן לא קיבלתם העלאה ושהגיע הזמן שזה יקרה.
אבל לפני שאתם רצים למנהל כדי לבקש את ההעלאה המיוחלת, בחטיבת הייעוץ של דלויט בריטמן אלמגור מציעים 5 כללי "עשה" ו-5 כללי "אל תעשה" שיסללו את דרככם לכך ביתר קלות. כל הטיפים מופיעים בלשון זכר, אבל הם מיועדים כמובן גם לנשים.
עשו
1. לימדו היטב מה מדיניות העלאות השכר בארגון. בין היתר כדאי לברר האם קיים בארגון מנגנון מוסדר להערכת ביצועים והעלאה בשכר, האם האחראי הישיר עליך הוא גם האיש שמוסמך להעלות את שכרך או שהגורם המחליט הוא מנהל משאבי אנוש או מנהל בכיר אחר. על-פי מידע זה, יש לקבוע את תזמון השיחה ולבצע את עבודת ההכנה לקראת השיחה. אם יש בארגון תהליך מוסדר של הערכת ביצועים ודיוני שכר, עדיף לחכות למועד קיומו. אם מנהלך הישיר אינו מוסמך להעלות את שכרך אלא גורם אחר בארגון, מומלץ לגייס אותו לפעול לטובתך אצל המנהל המוסמך לקבלת ההחלטה. גיבוי שלו ישפר את סיכוייך להיענות בחיוב.2. ברר כמה מרוויחים מקבילים לך בשוק. ברר כמה אנשים בתחום שלך, בתפקיד דומה ובעלי ניסיון כשלך משתכרים בחברות אחרות. חשוב שבקשת ההעלאה תהיה ריאלית ולא מוגזמת, תוך ציון העובדה כי אתה מתבסס על מידע שאספת לגבי תפקידים מקבילים בשוק. אם תבקש העלאה מוגזמת, תשדר חוסר רצינות וחמדנות ותיצור תחושה לא טובה.
3. למד לשווק את עצמך. כדי לבקש העלאת שכר, צריך לבוא מעמדת כוח, וזה מתחיל בהכנה הפסיכולוגית. העלה את המודעות העצמית שלך להישגיך בתקופה האחרונה וליתרונות שלך בביצוע התפקיד שאותו אתה ממלא, חשוב על פעולות שביצעת שיצרו שינוי חיובי או שתרמו לרווחיות החברה, הישגים או פעולות שתוצאתם היתה מעבר למצופה. אם ישנם הישגים הניתנים לכימות, הצג את המידע המדויק (למשל: מכירות, רווחים, מספר פרויקטים שהסתיימו בהצלחה, לקוחות מרוצים וכו').
4. תכנן היטב את השיחה, כולל התזמון, המקום והטיעונים למשא ומתן. בשיחת בקשת העלאה אין מקום לאלתר, השיחה צריכה להיות מתוזמנת ומנוהלת כך שתשיג את המטרה. רצוי לתזמן את השיחה כך שתתקיים לאחר שרשמת הישג או הצלחה משמעותיים, או לאחר שינוי בהגדרת תפקידך או בהיקפו. לעומת זאת, אם מדובר בקידום מובהק, יש מקום להעלות את נושא ההעלאה כבר בשיחת הקידום, ולנסות לדחות את הכניסה לפרטים עד לאחר שתדע מה משמעות היקף התפקיד החדש.
לפני הפגישה ערוך רשימה של התנגדויות צפויות מצד המנהל והכן תשובות אפשריות לכל התנגדות. תאם את הפגישה מראש מול מנהלך ויידע אותו לגבי נושא השיחה (מנהלים לא אוהבים הפתעות מסוג זה). קבע מועד ומקום שיהיה נוח לדבר בו. תאם את השיחה לשעה ביום שבו יהיו הפרעות מינימליות (תחילת או סוף היום) ובה תוכל להציג את בקשתך וטיעוניך מא' ועד ת' ולקבל את מלוא תשומת הלב של מנהלך.
תכנן את המו"מ - עליך להחליט מראש מהו גובה ההעלאה שאתה רוצה ומה המינימום שאתה מוכן להסתפק בו. לאחר הצגת ההישגים ומחקר השוק, כדאי לשאול את המנהל מה הוא היה מציע, ייתכן שביכולתו להציע יותר ממה שחשבת ולא כדאי לירות לעצמך ברגל עם בקשה נמוכה.
תכנן מראש ובאופן יצירתי אלטרנטיבות למקרה שהעלאה אינה אפשרית. לדוגמה, תוספת ימי חופש, רכב, קורס או כל הטבה אחרת המוצעת בארגונך.
תכנן את השיחה גם בהתאם להיכרותך את מנהלך. אם, למשל, מנהלך הוא אדם ממוקד האוהב לקבל החלטות, תכנן את השיחה כך שתגיע לעצם הבקשה מהר, ומקד את הטיעונים והנתונים שאתה מציג.
5. היה גמיש וקשוב למנהל. כשאנשים מתכוננים לאירוע מסוים בצורה יסודית, מתכננים מה יאמרו ואפילו רושמים לעצמם נקודות להדגשה, יש להם נטייה להיצמד ל"טקסט" שהוכן מראש. אבל שיחת בקשת העלאה היא דיאלוג שבו שותפים שניים: אתה והמנהל. חשוב להקשיב לטיעוניו (גם אם לא מסכימים איתם), לשמור על טון ענייני ולהפגין גמישות ביחס לאלטרנטיבות שיציע.
אל תעשו
1. אל תבקש העלאה לעתים קרובות מדי. המנהל לא יתייחס ברצינות לבקשות תכופות מדי, מה גם שיחשוב כי אתה משקיע את מירב האנרגיות שלך בהתעסקות בשכר במקום בתפקידך. מומלץ לא לבקש העלאה יותר מפעם בשנה. אם קיבלת תשובה שלילית רצוי שתמתין לפחות חצי שנה לפני שתעלה שוב את הנושא, וגם אז עליך לוודא שהשתנה משהו ביחסים בינך לבין הארגון, שעשוי לשמש עילה לבקשה חוזרת – כגון שינוי במהות התפקיד או בשעות העבודה.
2. אל תתחנן ואל תשתף את המנהל בסיבות לכך שאתה זקוק להעלאה. אתה עלול להצטייר כמתבכיין. הרי לכל אחד יש סיבות שבגינן הוא זקוק להעלאה דווקא עכשיו.
3. אל תאיים בעזיבה. אין הרבה מצבים שבהם תוכל להרוויח מהשמעת איום כזה. אף אחד לא אוהב שמאיימים עליו. גם אם האיום ישפיע ותקבל את ההעלאה, אתה עלול למצוא את עצמך עובד בסביבה עוינת, תחת מנהל שחש שהאמון שלו בך התערער. אם עזיבה היא אופציה, עדיף תמיד לעזוב ברוח טובה ולא בדרך זו.
4. אל תשווה את עצמך לעובדים אחרים בארגון. אל תזכיר שמות של עובדים או בעלי תפקידים אחרים בארגון. משפטים כמו "אני יודע שהשכר שלו גבוה משלי, למרות שהמשרה שלו פחות בכירה משלי" עלולים לפעול לרעתך במקום לטובתך. אתה עלול להישמע רע מאוד אם תדבר על אחרים ותקלקל להם.
5. אל תארגן "קבוצת תמיכה". לפעמים עובדים חוששים להתמודד לבד עם בקשת העלאה ומרגישים יותר בנוח לפנות כחלק מקבוצה של עובדים נוספים. התארגנות כזו לא רק שלא תורמת להשגת היעד – קבלת העלאה – לרוב היא גם מזיקה. ראשית, מפני שהתארגנות כזו יוצרת תחושת איום על המעביד ומכניסה אותו למגננה, ושנית, מפני שלמעביד יותר קל להתמודד (כספית) עם בקשה אחת מאשר עם בקשות מרובות.
בהצלחה.
מירה כהן היא יועצת בכירה בקבוצת הייעוץ של deloitte בריטמן אלמגור

