טיסה נעימה (בעיקר בביזנס ובמחלקה ראשונה)
250 מיליון דולר השקיעה אל על בשני מטוסי בואינג 777-200 חדשים, שיעניקו לפי החברה חוויית טיסה מסוג אחר בעיקר בקווים ליעדים הרחוקים (ובעיקר לנוסעים במחלקות היוקרה). אז איזו חוויית טיסה תנסה למכור לנו אל על ואיך היא קשורה לשדרות ולקרית שמונה. ביקור בפס הייצור של המטוסים החדשים בבואינג שבסיאטל
מתי בפעם האחרונה הייתם בשדרות, או בקרית שמונה? רוב הסיכויים שלא פקדתם בזמן האחרון את המקומות הללו. תודו גם שאתם לא ממש משתוקקים להגיע אליהם, בטח שלא לשדרות למודת הקסאמים. אבל מי שרוצה בכל אופן להגיע לשדרות, יוכל לעשות זאת לקראת סוף יולי באמצעות חברת אל על. ולא, החברה לא פתחה קו ישיר לעיר הדרומית. היא פשוט קנתה שני מטוסי בואינג 777-200 חדשים, שאחד מהם ייקרא שדרות (והשני, אם עוד לא הבנתם, ייקרא קרית שמונה).
250 מיליון דולר השקיעה אל על ברכישת שני המטוסים החדשים, שעל פי קברניטי החברה צפויים לספק לנוסעים, במיוחד אלו במחלקות היוקרה, חוויית טיסה אחרת. כן, קראתם נכון. חוויית טיסה. מסתבר שזה מה שהולך היום בשוק התעופה הבינלאומי.
האמת, מניסיון אישי, טיסה ארוכה יכולה להיות גם סוג של חוויה. הדיילות מסבירות פנים, האוכל טעים (יחסית, יחסית...), הסרטים טובים, ואפילו אפשר לתפוס תנומה לכמה שעות. הבעיה היא שהחוויה יכולה להישכח בשנייה אחת ברגע שנוחתים, יורדים מהמטוס, מגיעים לביקורת הגבולות ונתקלים בתור ארוך ובהמון אדם עצבני שרק רוצה לתפוס את האוטו/רכבת/מונית ולהגיע כבר הביתה, למלון או לפגישה. והתור? הוא לא נגמר. וכך החוויה הופכת לאחרת לחלוטין.
57 יום להרכיב מטוס
אבל בואו נחזור לחוויה בהיבט החיובי שלה. נסעתי לסיאטל כאורח אל על ובואינג על מנת להבין איך בבואינג חושבים על הנוסעים ומה הם עושים שם, במפעל העצום שלהם, על מנת שהטיסה תהיה נעימה, או ליותר נעימה ממה שאנחנו מכירים.נתחיל בכך שביקור במפעל בואינג הוא חוויה בפני עצמה. מדובר במפעל הגדול ביותר בעולם. ניתן להכניס לתוך הבניין בו יש כמה קווי ייצור של מטוסים, את בניין האמפייר סטייט בילדינג 13 פעמים. ניתן להכניס לתוכו גם את כל דיסנילנד, כולל מקום חניה. על קו הייצור של ה-777 נמצא בימים אלו מטוס אל על בשלבים אחרונים של הבנייה ולפני הכנסת המנוע. להרכיב מטוס, אגב, לוקח לאנשי בואינג 57 יום, כשהעבודה היא 24 שעות ביממה.
מטוס אל על על פס הייצור. חצי דגל
מעבר לפס הייצור, בבואינג, מסתבר, יש מחלקה שכל תפקידה זה לחשוב איך לשפר את תנאי הטיסה. איך לעשות קצת יותר מקום לרגליים במושבים במחלקת תיירים ואיך הנוסעים יוכלו למתוח אותן; איך ליצור תחושה שיש יותר מקום באמצעות אשליה של הגבהת התקרה במטוס; איך תאורה יותר משוכללת (תאורת לדים עם אלמנטים של צבעים) תיצור – בעיקר בטיסות ארוכות, תחושה של רצף (מיום, ללילה, לשינה וליקיצה). באותה מחלקה, אגב, שולחים אנשים לטיסות עם חליפות שמגבילות את התנועות שלהם, על מנת לדמות כיצד טיסה יכולה להקשות על אנשים עם מוגבלויות פיסיות כמו קשישים, ומנסים למצוא לאחר מכן פתרונות שיקלו עליהם (כמו פתיחה נוחה יותר של התא העליון לתיקי היד).
לחוויה יש מחיר
אנחנו, כזכור, במאה ה-21, ועולם התעופה נעשה מודרני וטכנולוגי יותר. אל על, חברת התעופה הגדולה בארץ, רוצה להיות חלק מהתהליך הזה. עמית לבני, מנהל מחלקת השיווק של אל על, אומר כי במסגרת התוכנית האסטרטגית של החברה ל-2010, החברה מתכוונת לחזק את עצמה בצד המוצר – ולספק לנוסעים חוויה בכל השלבים של הטיסה – לפני ואחרי.
אלא שלחוויה יש מחיר, ומבחינת הנוסעים הוא יהיה גבוה, ובדולרים. "אנחנו לא נתמודד על מחיר", מצהיר לבני. "נתמודד על היעדים הרחוקים (צפון אמריקה והמזרח) כי בהם ניתן להביא ביתר קלות את ההיבט החווייתי. 777 הוא מטוס קלאסי ליעדים רחוקים, והחדשים שקנינו ימנפו את חווית הטיסה לאותם לקוחות".
באל על גם לא מתכחשים לעובדה כי הנהנים העיקריים מהמהלך הם נוסעי מחלקת העסקים והמחלקה הראשונה. חיים רומנו, מנכ"ל החברה, אף אומר כי "הדגש שלנו הוא על הלקוח העסקי. הצלחת הקו ללוס אנג'לס והקווים למזרח, יחד עם הגידול בנתח השוק העסקי באל על, מעידים על יישום מוצלח של האסטרטגיה".
מחלקת עסקים בבואינג 777 החדש. משודרגת
"אנחנו מתבססים על התנועה העסקית", מוסיף ואומר לבני. "מדובר בהרבה אנשים שמוכנים לשלם יותר בטיסות ארוכות תמורת נוחות".
איפה הדיילת?
אז ממה ייהנו הטסים בשדרות או בקרית שמונה? נוסעי המחלקה הראשונה ייהנו מ-12 מושבים המתכווננים לתצורת מיטה בזווית אופקית מלאה (180 מעלות). במחלקת העסקים יהיו 36 מושבים המתכווננים עד לזווית של 170 מעלות. לעומתם, הנוסעים במחלקת תיירים לא יוכלו ממש להשתרע על המושבים, אבל באל על מבטיחים "נוחות מקסימלית". הכל, כמובן, יחסי. במטוסים יהיו גם מערכות בידור אישיות תוצרת Panasonic, הכוללות מסך אישי רחב המופעל ב"מגע יד", ומערכת תאורת "לדים" המאפשרת מגוון מצבי וצבעי תאורה ליצירת אווירה התואמת את שלבי הטיסה.אגב, אם יזדמן לכם לטוס במטוסים הללו, והדיילים ייעלמו לכם לפתע, פשוט תקישו על תקרת המטוס. כי בבואינג, מסתבר, הכינו במטוסים אלו חדר מנוחה לדיילים הממוקם בתקרת המטוס, אליו מגיעים באמצעות גרם מדרגות.
ומה בעתיד? באל על מעריכים כי מטוסי בואינג 787, הבייבי החדש של בואינג שעוד לא יצא מפס הייצור שיספק גם לנוסעי מחלקת התיירים חוויה שונה, יצטרפו לצי של החברה החל מ-2011, ויחליפו בהדרגה את מטוסי ה-767. אבל זה כבר סיפור אחר לגמרי.
הכותב היה אורח אל על ובואינג בסיאטל


