אני ער כל הלילה; האם צריך לברך ברכות השחר?
שאלה:
אני ער כל הלילה לא מעט ולרוב אני מתפלל בבית שחרית בנץ.
א. האם מותר ללכת עקרונית לפי הרשב"א ולברך ברכות השחר וברכות התורה גם ללא שינה (לפני התפילה) או לחכות שאישתי תקום ולצאת על ידה ידי חובה (אחרי התפילה)?
ב. האם שייך יותר לברך על הטלית לפני שאשים ציצית קטנה כדי להימנע מספק הברכה על הציצית הקטנה וכפל הברכות? (ישי, ירושלים)
תשובה:
א. את ברכות השחר נחלק לשתי קבוצות. 1.ברכות הנאמרות על 'שבח העולם', ללא קשר לשנתו של האדם. 2. ברכות הקשורות למציאות שאדם ישן נמצא בה, ולכן אם לא ישן לא ירך. בקבוצה הראשונה נכללות ברכות השחר מברכת הנותן לשכוי בינה ועד לברכת הנותן ליעץ כח.
בקבוצה השניה נכללות ברכות על נטילת ידיים, ברכות התורה, אלקי נשמה והמעביר חבלי שינה מעיני. את ברכת "על נטילת ידיים" - אדם שלא ישן כל הלילה יצמיד לברכת אשר יצר לאחר שיצא מהשרותים. ברכות התורה - לפי דעת הספרדים יברך כרגיל.
לפי האשכנזים - אם ישן בצהריים שלפני הלילה שהיה ער בו יברך ואם לא ישמע את הברכות מאדם שישן. אלקי נשמה והמעביר חבלי שינה - לדעת הספרדים מברך. למנהג האשכזים ישמע מאדם שישן.
ב. אם היית כל הלילה עם הציצית עדיף לא לברך על הציצית, ולפטור את הציצית בברכת הטלית. (משיב: הרב חנוך חיימוביץ')