כמה מוכן צריך להיות כדי להתקבל לכיתה א'?
את מה שילדים בגן מנסים לתפוס במשך שנה שלמה - קולטים ילדי כיתה א' תוך חודשים ספורים. אם כך, מה הלחץ? למה צריך לסיים גן חובה עם תואר באותיות ומספרים? המומחים חלוקים בדעותיהם
ארגז חול, פינת רופא וחולה, קוביות, ספרים, תיאטרון בובות, ריכוז, שעת סיפור - גן ילדים. הילדים משחקים, רבים, משלימים, משתוללים ונרגעים. הם לומדים המון דברים חדשים: הם רוכשים מיומנויות חברתיות, לומדים להסתדר יותר טוב עם עצמם, עם מצבי הרוח שלהם, מתבגרים, מבינים דברים אחרת. יש להם הרבה עבודה.
המון שינויים ותהליכים חשובים עוברים על הילד בגיל הגן והיום בתוך כל התהליך הזה הוא צריך גם להתחיל ללמוד לקרוא, לכתוב ולחשב. הלחץ גדול כי הרבה ילדים כבר מאוד התקדמו ואם אתה לא יודע מספיק - אולי אתה לא מוכן לכיתה א'?
"הניסיון שקיים במערכת החינוך מוכיח כי מיומנויות קריאה, כתיבה וראשית חשבון שילדי הגן רוכשים במאמץ רב לאורך שנת הגן האחרונה, ילדי כיתה א' משלימים במספר חודשים מועט, בדרך כלל עד חופשת החנוכה", מסביר ד"ר איתמר רבן, ראש מכללת אוהלו להכשרת מורים.
"בשנים האחרונות אנחנו עדים לתהליך שמוריד, לאט לאט, את בית הספר אל חצר הגן", הוא טוען. "המשחקים, הקוביות והיצירה הופכים לדבר משני בגן החובה ואילו הלימוד עומד במרכז הפעילות".
הילד לא מתעניין
הילה, אמא של שגיא העולה לכיתה א', מודאגת מדרישות הכניסה לבית הספר. "אני לא בטוחה שהבן שלי יצליח לעמוד בדרישות הללו. בגן התחילו לעבוד איתם על האותיות כבר בטרום חובה, אבל שגיא לא כל כך התעניין בזה. כל שבוע לימדו אות אחרת ועשו הילולה סביב העניין, אבל הוא ממש לא התחבר. ראיתי שזה לא מדבר אליו, שאין לו סקרנות והוא לא הצליח ללמוד את זה.
"גם הגננת העירה את תשומת ליבי שצריך לעבוד איתו על האותיות ועל הספרות. שגיא עצמו דיבר על הנושא, הישווה בינו לבין חברים שכבר ידעו לקרוא. זה הפך להיות 'אישיו' אצלנו בבית".
"יוזמות מסחריות מנצלות את החשש מפני כיתה א' ומציעות מערכת נלווית, שמוציאה מיליון חוברות בדקה וחוגי מוכנות לכיתה א', הנפתחים חדשות לבקרים. ההורים שולחים את הילדים לקורסים מיוחדים, רוכשים חוברות ויושבים ומלמדים בעצמם את הילדים", מספר ד"ר רבן.
לימוד מהיר ואינטנסיבי
אחת האופציות להכנה לכיתה א' היא האתר של המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) וגם עפרה רזאל, מנהלת האתר, מודה שהכנסנו את עצמנו לסחרור מוגזם סביב שאלת ההכנה לכיתה א'. "משרד החינוך הציב לגני החובה תוכנית מאוד ברורה בנוגע להכנה והגנים עושים אותה, בצורה כזו או אחרת, 4 חודשים לפני כיתה א'. זה בעיני קצת כמו 'בליץ'. זה מהיר ומאוד אינטנסיבי".
ובכל זאת, רזאל מאמינה בהכנה מסויימת לבית הספר. "המעבר לבית הספר הוא מעבר משמעותי, הכולל היבטים שונים וטומן בחובו אתגרים בתחומים שונים ולכן הוא דורש הכנה. מדובר בהסתגלות למסגרת שיש לה דרישות אחרות, סיטואציות שדורשות ריכוז לטווחים ארוכים יותר וכו'.
"יחד עם זה, מן הראוי שילד שסיים גן, ידע למנות ולא רק להכיר את הספרות, יכיר את אותיות הא'-ב' ואת הצלילים שלהן, גם אם הוא עדיין כותב בכתב ראי. ילד שלא יודע את הבסיס הזה, עלול לצבור פערים גדולים מול חבריו בתחילת כיתה א'".
רזאל מסבירה שיש הרבה ילדים שהסקרנות הטבעית לגבי אותיות וספרות מובילה אותם ללמידה כמעט עצמאית של יסודות הקריאה והחשבון. "כשמדובר בילדים כאלה ההכנה הכי טובה לכיתה א' היא לא עוד קורס הכנה, אלא בילוי משותף עם ההורים בים או בגן השעשועים. ילדים כאלה לא זקוקים להכנה.
"ילדים שיש להם קשיים במוטוריקה עדינה או קשיים בזיהוי האותיות או במנייה, זקוקים לתגבור ולהכנה עוד לפני הכניסה לבית הספר, על מנת להקל עליהם את המעבר ולהכין אותם לאתגרים החדשים שניצבים בפניהם".
שימרו את הלחץ לעצמכם
על הסחרור שסוחף איתו ילדים משתי הקבוצות ואת ההורים שלהם, כמובן, אומרת רזאל שזה בעיקר פוגע בילדים עצמם: "הטעות הכי גדולה של ההורים, היא להעביר את הלחץ שבו הם נתונים, הלאה לילדים. הלחץ הזה מעכב ואינו מועיל להתקדמות. יחד עם זה, הורים יכולים לקרוא עם הילדים הרבה ספרים, לשחק איתם משחקי מנייה, משחקי מילים כמו חרוזים וצלילים ולראות בכך חלק בלתי נפרד מההכנה לכיתה א'", היא מציעה להורים המודאגים.
רזאל מזכירה מחקרים שונים המלמדים על כך שילדים היודעים את שמות האותיות, מצליחים יותר בכיתה א' ומצביעים גם על היבטים כלכלים לפיהם על כל דולר שמושקע בחינוך בשלב מוקדם, בגיל הגן, נחסכים כ-14 $ בשלבי הלימוד המתקדמים יותר. "זה מלמד שההשקעה בגיל צעיר, נושאת רווח בגיל מבוגר יותר", היא אומרת.
האתר שרזאל מנהלת הוא חלק מההיצע המגוון הקיים בשוק ההכנה לכיתה א' וכולל משחקים, ספרים, אתרי אינטרנט וכמובן קורסים פרונטליים. "ילדים סקרנים ירוצו עם זה קדימה ללא עזרה או כיוון. ילדים שמתקשים יוכלו לאותת לנו שאולי יש כאן בעיה שדורשת עזרה מיוחדת בתחילת שנת הלימודים".
ואולי מוקדם מדי לעשות לילדים קורס וירטואלי עוד לפני שנכנסו בשער בית הספר?
"הכול היום מוקדם יותר. גיל ההתבגרות מוקדם יותר וגם כיתה א' הוקדמה. יש בהחלט משימות ומיומנויות שילד צריך לרכוש עד לכניסתו לבית הספר ואם זה נעשה בפרופורציה ובהנאה, אני לא חושבת שזה מזיק. הנזקים עלולים להתגלות כתוצאה מלחץ מיותר, הכנסת הילד למעגל תחרותי וחשש גדול מאי הצלחה - שפוגע בתפקוד".
לימוד אותיות זה בזבוז זמן
לדעתו של ד"ר רבן, אם ילד רוצה להכיר את האותיות של שמו, או לכתוב את שמות חבריו - כל הכבוד לו! "אבל אסור לגרום לו לעשות את זה לפני שהוא מוכן, כי זה לא מה שחשוב. משרד החינוך מוביל ללימוד קריאה וכתיבה כבר בגיל 5, מתוך הנחה שבגיל זה הילד קולט מהר, אך יש מי ששוכח שלצורך המוכנות הקוגנטיבית דרושה מוכנות רגשית.
"רוב הגננות יודעות שחשיבות הגן היא לא בלימוד ספרות ואותיות, אלא במתן ביטחון, גילוי ועידוד חשיבה, חינוך למעורבות חברתית וכיוצא בזה. הגן צריך להכין לקראת המעבר לכיתה א' במושגים של קשרים חברתיים, הרגלי עבודה, סדר יום והתנהגות בחברה, לימוד אותיות - זה בזבוז זמן".
רבן מודע ללחץ של ההורים בנוגע למידת המוכנות של ילדם לבית הספר, אבל מרגיע שאם הילד מוכן לשחק משחק קופסה ויכול להתרכז במטלות ביתיות-לימודיות כמו ספירת מזלגות תוך כדי סידור השולחן וכד' - הרי שהוא מוכן.
"קחו את הילדים לראות אמנות, שחקו איתם בכדור או תנגנו איתם יחד, כי גם אם הם לא רוצים עכשיו, בעוד חצי שנה הם ממילא ירצו וגם יהיו מוכנים לכך, אז למה לריב איתם?"
200 מילים עד כיתה א'
אם לדעתכם הדרישות מילדי הגן גבוהות מדי אצלנו במדינה, כדאי שתדעו שישנם מקומות אחרים בעולם בהם הדרישות גבוהות הרבה יותר. "אצלנו הילדים מסיימים גן חובה כאשר הם יודעים קרוא וכתוב של מינימום 200 מילים, חשבון בסיסי של חיבור וחיסור בין 1-10 ומספרים עד 100. זה המינימום ההכרחי", מספרת אידי נחמד, קלינאית תקשורת ואמא לשתי בנות (טל בת 8 ועמית בת 6), החיה עם משפחתה באטלנטה, ג'ורג'יה, ארה"ב.
"אצלנו טרום חובה זו השנה האחרונה בגן עירוני או גן פרטי. גן חובה בכל הבתי ספר (פרטיים וציבוריים) ממש נחשב לשנת הלימודים הראשונה. כאן ההתרגשות הגדולה של הילדים וההורים הוא לקראת גן חובה".
"הצליחו מאוד יפה לדעתי לשלב תכנית עיונית עם תכנית כיפית" מעידה אידי. "בנוסף, בגלל שהלחץ העיוני עדיין נמוך יחסית, הילדים מסתגלים לעולם של בית הספר בלי פחדים, בלי מבחנים ובלי שיעורי בית (למרות שלקראת סוף השנה כבר יש בדרך כלל).
כדאי להוסיף לדברים שתי עובדות חשובות: במדינת ג'ורג'יה אסור על פי חוק שיהיו יותר מ-22 ילדים בכיתה בבית ספר יסודי ובגן חובה אסור מעל 20 ילדים ויש סייעת במשרה מלאה. "הילדים אמנם קטנים, אבל למורה יש זמן לתת יותר תשומת לב לכל אחד", מוסיפה אידי.
"כמובן שיש ילדים שלא מוכנים חברתית, רגשית, מוטורית, או שפשוט קטנים יחסית או צעירים יחסית ויש בהחלט מספר משפחות שמחליטות להשאיר את ילדיהם שנה נוספת בגן לפני הכניסה לגן חובה, כדי לתת לילד יותר זמן להתבגר. הדרישה המינימלית לכניסה לגן חובה היא הכרת המספרים 1-10 ולדעת את ה-ABC באופן בסיסי (להגיד ולזהות חלק מהאותיות לפחות)".
בגרות טבעית ובשלות
כנראה שגם אצלנו המטרה הכללית היא לנצל יותר את גילאי הגן ללימודים. משרד החינוך מסר בתגובה ש"מערכת החינוך מיטיבה להכשיר את הילדים באמצעות צוותיים חינוכיים מוסמכים ומקצועיים. הגנים מכשירים את הילדים לאורך תקופה ארוכה, כדי שיהיה רצף חינוכי עם בית הספר. המשרד שקד במשך תקופה ארוכה על תוכנית הליבה לגנים. בוועדה ישבו מומחים מכל התחומים, גם אנשי אקדמיה.
"ההכנה בגן מתמקדת בפיתוח מיומנויות קוגניטיביות לשוניות, פיתוח השפה, הקניית אוצר מילים ומיומנויות ראשונות של קריאה וכתיבה, יכולת חשיבה מתמטית, יכולת חקר מדע מדעי, חשיפה למדיה אלקטרונית ושימוש במחשב, חשיפה לתחומי אומנות לידע עם ומורשת, ללוח השנה, חגיו ומועדיו, להקניית כישורי חיים בסיסיים של התנהלות בחברה, למידת חוקים, עמידה בלוח זמנים ובסדר יום, אחריות ומחויבות לעצמו ולזולתו, התחשבות בזולת, למידה בצוות, חלוקת קשב וריכוז, ותובנות לגבי העולם הסובב אותו".
עוד מסרו מלשכת הדובר כי "הגננות מבצעות תצפיות לאורך כל השנה בילדים, ונותנות לכל תלמיד את הטיפול הנדרש". האחריות לטענתם להכנה מוטלת על צוותי הגן ולא על ההורים.
ובכל זאת, אם הילד שלכם לא הצליח להשתלב בהכנה בחודשי הגן ומרגיש מאחור - בסופו של דבר הלחץ כנראה יגיע. "במהלך החופש, למרות שתמיד התפלאתי על אמהות אחרות שעשו זאת - מרחוק זה נראה לי מופרז - ישבתי עם הבן שלי", מספרת עוד הילה, אמא של שגיא. "לקחתי לו גם עזרה בתשלום וכך לא הייתי צריכה לריב איתו. היום זה כבר הרבה יותר קל וההכנה קצת הרגיעה אותו".
היא מודה שלא הכל קשור בהכנה הטובה שבנה קיבל. "זו גם הבגרות הטבעית והבשלות שהגיעה עכשיו ולא היתה לפני שנה, כשהתחילו ללמוד את האותיות בגן. היום זה מסקרן אותו יותר. בסופו של דבר הזמן עושה את שלו".
