מדריך: כיצד הופכים תמונות לסרטון מוזיקלי?
פעם היינו מסדרים אלבומים ומוסיפים לכל תמונה הערה קטנה או משפט המסתיים בסימן שאלה או שלוש נקודות. היום אפשר ליצור מהתמונות שלנו סרט מוזיקלי עם כותרות. מדריך
צילום הוא חוויה מיוחדת ביותר. להנציח רגעים שנרצה לזכור, את היקרים לנו, או מקומות שנרצה לחזור אליהם גם אחרי לכתנו. לראותם בבית, מזכרת מטיול.
פעם היינו מסדרים אלבומים. כותבים ליד כל תמונה תאריך ומקום. הפייטנים שביננו היו מוסיפים איזה הערה קטנה, משפט אישי. בדרך כלל מסתיים עם סימן שאלה, קריאה או שלוש נקודות (...) סימנים של כתב שעוזרים לנו לבטא את הרוח שמאחורי הדיווח. היה זה תחליף לקול. אמצעי לביטוי.
צילום הוא ביטוי. הרגע הזה שבו אתה מכוון את העדשה, מסדר את הפריים, מתמקד בדבר אותו אתה רוצה לצלם, זהו רגע פרטי מאד. רגע בו אתה מנותק מהעולם. רק אתה והרגע שעוד רגע יונצח לתמיד. זמן של השראה. המצלמה הדיגיטלית הרחיבה את האפשרויות שלנו
לצלם והרחיבה גם את קהל המצלמים. אנו יכולים לצלם הרבה יותר מבלי לדאוג לפילם שיגמר או לעלויות ההדפסה.
אלבום בסרט
אך בהרחבת האפשרויות הזו יש גם מגבלות. למשל, מתמודדים אחר כך עם מאות התמונות ועשרות הספריות שמצטברות לנו במחשב? איך חוזרים לראות אותן? הרי מחשב זה לא משהו ששמים על הברכיים ומי שמצטרף אליך מסביב למסך, די מהר מאבד עניין כשיש יותר מדי תמונות דומות. כך נשכחות להן התמונות, תיקיות על תיקיות. אבל גם לזה יש פתרון. עריכת תמונות נבחרות לסרטון מוסיקלי, עם כותרות.
שילוב של טכניקות לעריכת סרטים עם תוכנות פשוטות וחינמיות כמו Movie Maker, נותנות הרבה יותר מפיתרון. עריכת התמונות לסרטון מרחיבה את תחומי התחביב היצירתי שלך, מחברת אותך מחדש עם זמן הצילום ומעניקה לך ערך מוסף - זמן העריכה. סרטים אלו יהוו מתנה נפלאה לכל מי שקשור במה שצולם. אצלנו זה עובד נפלא.
מיון וצמצום
כדאי מאד למיין את התמונות ולבחור את התמונות המיוחדות יותר. נשמע קל? בכלל לא. לפחות לא לאלה שכמוני אוהבים לשמור דברים ומוצאים ייחוד בכל פרט ופרט. הפתרון שאני מציעה הוא עבודה בשלבים:
- תנו שם לתיקיה - בדרך כלל תוכנת יבוא וארגון הצילומים מהמצלמה למחשב נותנת לספריית האיפסון שם על פי תאריך. כדאי לאפיין את הספריה בצורה אישית יותר. לדוגמא: מה שצולם ב 24.6.07 , נקרא "יום הולדת יעל 07".
- מחיקת התמונות הממש לא ראויות - תמונות שלא בפוקוס, תמונות בהן הקומפוזיציה עקומה, אלו שהדמות בדיוק חמקה מהפריים. מיון כזה יכול להוריד בין 10% ל 20% מהכמות ההתחלתית.
- מיון ראשוני - פתחו תיקיה חדשה (שם אפשרי: יום הולדת ליעל_1) והעתיקו אליה את התמונות שמוצאות חן בעינכם. מדדים למיון והשמטה: נושא שחוזר על עצמו, גודל הנושא בתמונה (רחוק, קרוב, בינוני) וכמה גדלים צריך מאותו ענין. בשלב הזה אל תתלבטו יותר מדי. אם יש שתי תמונות דומות וטרם החלטתם מה יותר מוצלחת, שימרו על שתיהן. מיון זה אמור להפחית כ 30-50% מהתמונות.
- מיון משני - פתחו עוד ספריה (שם אפשרי: יום הולדת ליעל_2). עברו שוב על ספריית המיון הראשוני. מכיון שהכמות הצטמצמה, יהיה לכם קל יותר לראות על אלו תמונות אפשר לוותר. את הנבחרות העתיקו לספריה החדשה שפתחתם. כשתחזרו ותסתכלו על הבחירות שעשיתם, יתכן ומצאו עוד כמה תמונות שאפשר לוותר עליהן. תמונות אלה תוכלו למחוק, כי הרי הן שמורות בספריות הקודמות. ודאו שכל משתתפי האירוע (או המצולמים) יכללו בסרטון שתעשו.
תיקוני תמונה
תיקון עיניים אדומות, שינוי של בהירות וצבעוניות, שינוי כיוון תמונה – חשוב לעשות לפני העריכה. אפשר לבצע זאת בתוכנות עריכה שונות, ותוכלו להיעזר במדריכים שהתפרסמו אצלנו בערוץ.
ארגון התמונות לפי סדר העריכה
כמו באלבום, גם כאן יש משמעות לסדר בו יופיעו התמונות. במשטח הספריה, במצב של תמונה ממוזערת ( Thumbnails) רואים את התמונות וניתן להזיזן. אפשרויות לסידור:
- כרונולוגית - לפי זמן הצילום, אם סדר הדברים הוא משמעותי.
- המשתתפים - אפשר לפי "עץ המשפחה" או גיל אם באירוע משפחתי.
- גדלים - אנו נוהגים לציין את גודל הדמות בפריים ע"פ : תקריב, חצי גוף וגוף מלא (צילום פתוח). כך גם בניין, עץ או נוף.
- הקשרים - כששמים תמונה ליד תמונה, יכול להיווצר קשר בין התמונות. אם למשל דמות אחת מביטה מימין לשמאל ודמות שנייה מביטה משמאל לימין, כשתראו אותן ברצף זה יראה כאילו הן מביטות זו בזו. זהו אחד מסודות עריכת הסרטים שמותר לנו לגלות.
- סדרות - מספר תמונות שיוצרות קשר אחד. חיוכים, עושים פרצוף, מצטלמים בקבוצה, סדרה של נופים ועוד.
יש ודאי עוד רעיונות לסדר בו יופיעו התמונות. הם בוודאי יעלו בראשכם כשתחפשו נושאים.
עריכה
בשלב זה גוררים את התמונות שנבחרו לטיים ליין (Time Line ) או "ציר הזמן". זהו משטח העריכה שמציעה התוכנה. הוא מורכב לפחות מערוץ תמונה וערוץ לפסקול. משך סביר לצפייה נע בממוצע בין 5 ל-10 שניות, לפי תכולת התמונה. תמונה עם יותר פרטים מצריכה יותר זמן להתבוננות. לאחר שתסדרו את התמונות תוכלו לראות אותן ברצף. בשלב זה אפשר לקצר את משך הופעת התמונה לרצף הרצוי, אולם ניתן להשאיר את הקיצור לאחר כך.
הוספת מוסיקה
בחרו מוסיקה שתאפיין את נושא הצילומים. שיר או קטע מוסיקלי. אם השיר ארוך מהסרט, אתם יכולים לערוך את המוסיקה, ע"י הפחתת קטע בתוכנות לעריכת קול כמו Audacity.
עריכת מוסיקה
חיתוך טוב של המוסיקה הוא כזה שלא שומעים אותו. עריכת מוסיקה זה עניין מומלץ רק למי שניחן באוזן מוסיקלית. בדרך כלל מחפשים לקצר מאמצע השיר כדי להרוויח את אקורדים של הסיום. נתחו את השיר , ראו אלו תיבות או בתים חוזרים על עצמם, חפשו נקודה שקטה במוסיקה או קטע של תיפוף שיוכל להחליק את החיתוך.
קיצור התמונות להתאמה לקצב של השיר
התאמת הקצב של חילופי תמונה למקצבי הקטע המוסיקלי היא אחד המרכיבים החשובים ביותר של העריכה. כשהתמונה מתחלפת בהתאם לקצב, המעבר בעצמו הוא סוג של תיפוף, העריכה "מדברת" עם המוסיקה והסרט מקבל את הערך המוסף שלו. חפשו את הקשר בין משך התמונה והמקצב המוסיקלי של השיר.
הוספת מעברים
מעברים הם אפקטים שהתוכנה מציעה ומטרתם ליצור מעבר בין תמונה לתמונה שנראה שונה מחיבור רגיל. אני ממליצה לא להגזים עם האפקטים ולהשתמש בהם רק אם הם תורמים לאיכות הצפייה. אנו נוהגים לומר שבעריכה טובה, הקאט, נקודת המפגש בין תמונה לתמונה, הוא האפקט הכי טוב שיש. המלצה שנייה – לא להגזים בכמות הסגנונות. בחרו מעבר מתאים וחזרו עליו.
מעברים מקובלים
הנמסות (dissolve) - מיזוג בין תמונה לתמונה. שימו לב לתמונה שנוצרת ממיזוג שתי התמונות. אם נוצרה תמונה חדשה או קשר מעניין בין שתי התמונות, המעבר יתרום להנאת הצפיה.
ניגוב (Wipe) - גרירה מתמונה לתמונה.
צורות - צורה גרפית ש"מתלבשת" על החיבור בין התמונות ויוצרת מסגרת מתחלפת.
כותרות
שלבו בסרטון כותרות כיד הדמיון: מידע, הערות או הלצות קצרות. כותרת יכולה לסמן מעבר מנושא לנושא, כמו פרק חדש בספר - או להשתלב ברצף של תמונות. לבחירתכם.
תמר ירון היא מנהלת בית הספר לעורכים Jump Cut . הכתבה פורסמה במקור בגיליון ינואר של PC Magazine.

