היה או לא היה מנוע?
בעל רכב מסוג טויוטה הייאס נכנס למוסך כדי לטפל במנוע שאיבד מכוחו. חודש מאוחר יותר, אחרי שני ניסיונות כושלים להחליף מנועים והרבה כסף, הוא העביר את הרכב למוסך אחר. שם פתרו את הבעיה תוך ארבעה ימים, לשביעות רצונו ובמחיר נמוך פי כמה. מי אשם?
זה סיפור של עמוס חלפון, בעל רכב מסחרי מסוג טויוטה הייאס. הרכב, שנרכש ב-2003, איבד לפתע כוח. המנוע זייף, ובעליות נדרשה הרבה אמונה כדי להמשיך ולטפס. במוסך מורשה של טויוטה, "מוסכי רכב נתניה", העניקו לרכב טיפול עשרת אלפים, כולל ניקוי מזרקי הדלק, פרוק והרכבה של אגן השמן כולל אטימה, והחלפת שמנים, והאמינו כי הבעיה תעלם. במשך חודשיים נסע הרכב היטב, אך אז שב לסורו באמצע חודש אפריל.
עמוס טוען כי במוסך עבדו על הרכב במשך 10 ימים, החליפו חלקים ובדקו, אך ללא הועיל. "באחת מהבדיקות נעשה ניסיון לבדוק לחצים במנוע (קומפרסיה), וכאשר פורקו המחממים, נשבר אחד מהם וצריך היה לפרק את ראש המנוע כדי לחלץ את חלקיו", אומר עמוס. לדבריו, לאחר שפרקו את הראש, נאמר לו במוסך כי המנוע אינו תקין ויש להחליפו.היה מנוע?
בלית ברירה הסכים עמוס להצעה. סוכם שהמוסך ירכוש עבורו מנוע ישן מפרוק ויתקין אותו ברכב. תמורת התיקון התחייב עמוס לשלם 24 אלף שקל, מהם שילם עם תחילת העבודה 20 אלף, ואת היתרה - כך סוכם - אמור היה לשלם עם השלמת התיקון. לצערו, המנוע החדש-ישן התגלה כלא תקין. גם הוא רעש, זייף, ופלט עשן בכמויות. במוסך לא התעצלו, פרקו שוב את המנוע והביאו מסוחר החלפים ממנו נרכש המנוע הקודם, מנוע אחר. ונחשו מה קרה כאשר זה האחרון הופעל? אכן, גם הוא לא היה תקין. וכך שהה לו הרכב של עמוס במוסך, למעלה מחודש ימים, מבלי שנמצא מזור לבעיה.
בשלב זה, כצפוי, החלה סבלנותו של עמוס לפקוע. במוסך אמנם הציעו לו - כשראו שהעסק מסתבך - רכב חלופי, אבל זה לא היה רכב מסחרי ולא שימש מבחינתו תחליף לטויוטה המאושפזת. במוסך ביקשו עוד כמה ימים כדי לנסות ולהתגבר על הבעיה. "אם לא", כך אמרו לחלפון לדבריו, "נחזיר לך את המנוע הקודם ואת כל הכספים ששילמת, ותוכל להעביר את הרכב בגרירה לכל מקום שתרצה".
זה כבר היה יותר מדי עבור חלפון. לא די שהרכב תקוע כבר חודש ימים במוסך, והוא אינו יכול לעבוד עמו, עכשיו מציעים לו לגרור את הרכב מהמוסך? רכב אשר הגיע כזכור למוסך בנסיעה, עם בעיה שהמוסך ניסה אבל לא הצליח לפתור. הוא שיגר למוסך מכתב מעו"ד, בו דחה את ההצעה ודרש להחזיר לו את הרכב מתוקן וכשיר לנסיעה, וכן להחזיר לו את סכום התיקון הראשוני מחודש פברואר (4,500 שקל), ואת המקדמה ששילם בסך 20 אלף שקל, ולפצותו בסכום של 50 אלף שקל בגין נזקים שנגרמו לו.
בעקבות המכתב פנה המוסך לחלפון בדרישה לבוא ולהוציא את הרכב מהמוסך, כשהוא במצב בו הוכנס אליו. מסתבר כי לפתע היה הרכב כן במצב נסיעה, ולא צריך היה להשתמש בגרר. לטענת חלפון, לאחר מספר קילומטרים של נסיעה נתקע הרכב, והוא נדרש להזמין גרר. גם הפעם בחר חלפון במוסך מורשה של טויוטה, הפעם "בן מאיר ובניו" בהרצליה.
וראו זה פלא. ארבעה ימים לאחר שנכנס הרכב למוסך, ולאחר החלפת אטם למזרקים, חיישן כניסת אויר, מסנני שמן, אויר, וסולר ושמן מנוע, הרכב חזר לחיים. להזכירכם, עם "מנוע גמור". לדברי חלפון, זה מספר שבועות שהוא נוסע ברכב ללא כל בעיה. הוא לא צורך שמן, לא מעשן וסוחב בעליות בלי בעיות.
אז ביקשנו לבדוק במוסכי רכב נתניה, איך קרה דבר כזה. כיצד לא הצליחו לתקן את הרכב, והאם העובדה שגם שני המנועים האחרים כשלו, לא מעידה שהבעיה אינה במנוע. בנוסף, כיצד קרה שבמוסך אחר הצליחו לתקן את הבעיה תוך ארבעה ימים ובעלות של 3,500 שקל בלבד.
משה אוליברו, הבעלים והמנהל של המוסך, אמר לנו כך: "אין לנו ספק שהמנוע ברכב גמור. אולי הוא נוסע עכשיו, אבל זה לתקופה מוגבלת. הרכב הזה היה בעבר רכב משטרתי ועבד בעומס גדול ובלי טיפולים מתאימים. ניסינו בתחילה ללכת מהקל אל הכבד, ולחסוך לחלפון הוצאה גדולה. אבל התברר שהמנוע סבל מעייפות החומר והיה צורך להחליפו. גם מומחה שהביא מר חלפון למוסך קבע שהמנוע גמור. לצערנו, ובגלל חוסר מזל, שני המנועים המשומשים שהותקנו ברכב התגלו כפגומים, ואגב עבודה התגלה חשש שגם תיבת ההלוכים פגומה.
"למרבה הצער איבד הלקוח את סבלנותו ודרש לקבל את הרכב. סוכם שהמנוע המקורי יוחזר לרכב וכי לא יגבה ממנו כסף תמורת העבודה שנעשתה ברכב והמוערכת ב-10 אלפים שקל. סוכם כי המקדמה ששילם בסך 20 אלף שקל תוחזר לו. ואכן הרכב יצא מהמוסך בנסיעה, כפי שהגיע.
"אין ספק שהמנוע ברכב נמצא בסוף חייו. אני מציע לחלפון לא לשמוח יותר מדי, ולהתכונן לכך שהוא יצטרך החליף בקרוב מנוע. אם מישהו מטיל ספק במקצועיות שלנו, אציין רק שקיבלנו בימים אלה פרס כמוסך המצטיין בשביעות הרצון של הלקוחות בשנת 2007. נהגנו בהגינות וביושר גם במקרה הזה, והחזרנו לו את כל כספו. אז לא ברור לנו על מה הוא מלין".
ולנו דווקא כן ברור על מה הוא מלין. האם היה באמת צורך להחליף מנוע? שהרי גם כאשר הרכב יצא ממוסכי רכב נתניה, לאחר שהוחזר לו המנוע המקורי, הוא נתקע לאחר מספר קילומטרים. לעומת זאת, לאחר הטיפול שעבר במוסך החדש, הוא חזר לתפקד היטב, בינתיים לפחות. מה שאומר שאולי בכל זאת הבעיה לא הצריכה - לפחות במועד זה - החלפת מנוע והוצאה של 24 אלף שקל.
_a.jpg)