שתף קטע נבחר
 

געגועי לגיימבוי: קונסולות מן העבר

בקרוב ינחת עלינו דור חדש של קונסולות , וזה הזמן להזכר בגיים בוי, ב-Lynx, ב-PSP וב-N-Gage - ובכל המשחקים שעיצבו את ילדותנו

<< יוביסופט מבטלת את משחק הסקס

 

קונסולות המשחק הניידות יצאו לאויר העולם בסוף שנות השמונים. הגיים בוי של נינטנדו - הצלחה אדירה - וה-Lynx של אטארי - כישלון מהדהד - היו החלוצות פורצות הדרך. לפני כן היו משחקים ניידים בעולם, אבל על פי רוב הם היו מכשירים סגורים, שהכילו משחק אחד בלבד - למשל, מכשירי טטריס, או סדרת Game and Watch של נינטנדו.

 

 

להיט, גם בארצנו הקטנה. הגיים גיר של סגה.

 

נינטנדו: פרימטיבית, אבל לפניך

נינטנדו הוציאה את הגיים בוי בשנת 1989. זו היתה קונסולה פרימיטיבית, עם מסך קטן שחור-לבן, כוח עיבוד כמעט אפסי, סאונד מחריד וגודל של בלטה ממוצעת. למרות זאת, הצליחה הגיים בוי לעשות הסטוריה ולהפוך לאחת מקונסולות משחקים המצליחות ביותר בהסטוריה.

צילום:  games.co.il
גיימינג קונסולות ניידות היסטוריה (צילום: games.co.il)

 

וזה לא שלא היו לה מתחרות מוצלחות יותר; ה-Lynx של אטארי, שיצאה באותה שנה, הייתה קונסולה ניידת צבעונית ומשוכללת הרבה יותר, וכמותה גם ה-Game Gear של סגה, שיצאה בשנת 1990 והציגה גרפיקה מתקדמת מאוד לתקופתה.

 

ולמרות זאת, הגיים בוי הקטנה והממזרה הצליחה לעקוף את הקונסולות המתקדמות ממנה. איך היא עשתה זאת? בעזרת מחיר נמוך יחסית ויעילות: הגיים בוי הייתה זולה והיה לה זמן סוללה ארוך יחסית. הגיים גיר של סגה, לעומת זאת, דרשה שש סוללות AA, וגמעה אותן בתוך כשלוש שעות. הסיבה השניה להצלחת הגיימבוי היתה טטריס; המשחק הרוסי המפורסם גרם לרבבות אנשים ברחבי העולם להתמכר ללבנים הנופלות' ולמהר לרכוש את הקונסולה.

 

נינטנדו מיהרה לחזק את ליין המשחקים בגיים בוי עם מריו, זלדה, פוקימון עוד - לשחקני הגיים בוי תמיד היה מה לשים בקונסולה שלהם. הקונסולות המתחרות, לעומת זאת, לא החכימו להוציא משחקים כל כך מוצלחים ולכן נכשלו. מה שמראה שהטכנולוגיה הכי מתקדמת בעולם לא שווה כלום אם אין מה לעשות איתה.

 

הגיים בוי המקורית זכתה למספר שדרוגים מינוריים במהלך חייה. ב-1996 יצאה הקונסולה בגירסת ה-Pocket הקטנה בהרבה. ל-Game Boy Color שיצא ב-1998 נוסף גם מסך צבעוני (ארבעה צבעים בלבד). לשם ההשוואה, הגיים בוי מכרה - על שלל גרסאותיה - כ-118 מיליון יחידות. ה-Game Gear של סגה מכר רק 11 מיליון, ה-Lynx של אטארי פחות מחמישה מליון יחידות.

 

 

אטארי לינקס. למרות עליונותה הטכנולוגית, עדיין כשלה במכירות לעומת הגיים בוי. ככה זה כשהיצע המשחקים דל יותר

 

מקדמים לדור ה-2000

בשנות ה-2000 עבר שוק הקונסולות הניידות לתקופת הדור השני, שגם אותו הובילה בעיקר נינטנדו. ב-2001 הוציאה החברה את ה-Game Boy Advance, קונסולת גיים בוי מתקדמת עם כוח עיבוד משמעותי ומסך צבעוני איכותי, שהיו שיפור טכנולוגי עצום לעומת הדור הקודם.

  

ה-GBA של נינטנדו המשיכה את המסורת המפוארת של הגיים בוי: משחקים רבים ומצויינים, מחיר סביר, וזמן סוללה ארוך הפכו גם את הגירסה המשוכללת ביותר של הגיים בוי להצלחה, והקונסולה מכרה כ-81 מיליון יחידות. נינטנדו החליטה לא לעצור, וכבר ב-2004, שלוש שנים לאחר השקת ה-GBA, הביאה לעולם את הקונסולה הניידת הבאה שלה: ה-DS.

 

זמן לניסויים

הסיבה לכך שנינטנדו מיהרה להוציאה קונסולה חדשה כל כך מעט זמן אחרי GBA, היתה סוני. חברת הטכנולוגיה היפנית התחילה לדבר באותם ימים על ה-PSP, כאחד הנסיונות האמיצים ביותר לערער על השליטה של נינטנדו בשוק. ה-PSP היתה אמורה להיות המילה האחרונה בכל הקשור לטכנולוגיה, לכלול מסך איכותי מאוד, וכוח עיבוד שמתקרב לזה של קונסולת הפלייסטיישן 2 - הקונסולה הביתית של סוני דאז.

 

בנינטנדו נכנסו לפאניקה, התוצאה של הלחץ הזה הוליד את קונסולת המשחקים המצליחה ביותר בעולם; כשנינטנדו הציגה לראשונה את ה-DS עולם המשחקים היה בהלם, כולם היו בטוחים שהחברה היפנית הוותיקה איבדה את השפיות. ה-DS היתה קונסולת משחקים מוזרה מאוד, שכללה שני מסכים שונים, עיצוב צדפה נפתח ומסך מגע.

 

תום עידן הנינטנדו

כשה-DS הפכה להצלחה אדירה הודיעה נינטנדו שתם עידן הגיים בוי. למרות העיצוב המוזר, הקונספט המשונה, והנבואות השחורות, נינטנדו שוב הוכיחה שהיא יודעת מה הגיימרים הניידים רוצים. ה-DS על שלל משחקיה מכרה עד היום מעל 130 מליון יחידות - והזרוע עוד נטויה.

 

ומה לגבי ה-PSP? הקונסולה הנוצצת של סוני סבלה ממחסור חמור במשחקים ראויים בשנות חייה הראשונות, והצליחה למכור עד היום כ-70 מליון יחידות - חצי מכמות ה-DS.

 

כניסתו של הסלולר

מכשירים סלולרים תמיד הריצו גם משחקים - החל מהסנייק המיתולוגי ועד לאנגרי בירדס המצליח - אבל רק בשנים האחרונות החלו חברות הסלולר לערער על יציבות חברות הקונסולות הניידים. נקודת המפנה החלה באייפון, הציע למפתחים מכל העולם ליצור משחקים עבורו ולמכור אותם במחירים זולים מאוד. כך נוצר דור שלם של גיימרים ניידים, שמוציאים כסף רב על משחקים רבים, אך במסלול עוקף סוני ונינטנדו.

 

אז נכון, משחקים סלולרים מושקעים מספיק וארוכים כדי להתחרות במשחקי הקונסולות הניידות, אבל בחודשים האחרונים אנחנו רואים יותר ויותר משחקים שיכולים לגרום גם לבעלי PSP לפזול לכיוון מכשיר אייפון או אנדרואיד. המשחק Infinity Blade, למשל, פועל על מנוע Unreal ומציג גרפיקה שמתעלה על המשחק היפה ביותר ל-PSP. גם על גירסת ה-iPhone של Dead Space נאמר שהיא לא נופלת ממשחקים ניידים יעודיים.

 

הנסיון הכושל של נוקיה להוות שחקן בשוק הגיימינג הנייד. Nokia N-Gage

 

שוק הקונסולה הניידת - בפני מהפך?

התשובה של סוני ונינטנדו לשוק הסלולרי המתפתח קרובה מתמיד; ה-3DS, הקונסולה הניידת החדשה של נינטנדו, יצאה ביפן ותגיע למערב בשבועות הקרובים. ה-NGP, קונסולת הדור הבא הניידת של סוני, צפויה להגיע לחנויות עד סוף השנה ולהיות פלייסטיישן 3 נייד.

 

בשוק הסלולרי מכשירים חדשים יוצאים לשוק כל שנה, לעומת כל שש עד שבע שנים סוני ונינטנדו. לא רחוק היום בו המכשירים הסלולריים יהיו עוצמתיים לא פחות מה-3DS וה-NGP. העתיד עוד פתוח ויהיה שייך לחברה שתבין את רצונות השוק. עד עכשיו זו הייתה נינטנדו. אבל בעולם המשחקים כמו בעולם המשחקים, הכל יכול להשתנות בלחיצת כפתור.

 

עוד בגיימס: עדכון ל-PlayStation חוסם את הפיראטים >>

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בתמונה: ילד משחקים.
בתמונה: ילד משחקים.
צילום: games.co.il
מומלצים