שתף קטע נבחר
 

פאר קריי 3: המשחק הטוב של 2012?

פרטים חדשים על המשחק יריות בעולם פתוח שעתיד לצאת בנובמבר, מראים שיהיה מעניין. בתפריט: פיראטים, פטריות הזיה וגיבור עם נפש משוסעת. אה, וגם רובים. הרבה רובים

כל שחקן פעולה מגוף ראשון מכיר את הסיטואציה: המשחק יתחיל, ואנחנו ניכנס לנעליו של הגיבור המסוקס התורן. במהרה יגיע לידיו - אם הוא לא חמוש מלכתחילה - הנשק הראשון שלו, בדרך כלל אקדח או רובה סער אמין, והתירוץ לעשות את מה שחייבים לעשות: לירות לאנשים בפרצוף. שעות משחק רבות לאחר מכן, אלפי קליעים ומאות גופות מלאות בפלדה חמה שירמסו תחת מגפי הגיבור, והבוס האחרון גם הוא ייפול שדוד. הסוף, זמן לקרדיטים.

 

עוד ב-games:

  

אבל האם הכל באמת כל כך פשוט? מה מסתתר מאחורי הנפש של הדמות שמחזיקה ברובה? לאילו תעצומות נפש נזקק אדם על מנת להרים כלי משחית ולהתחיל לקחת חיים ללא היסוס? מה ההבדל בין הנבל שמאיים על העולם לבין הגיבור שגודע אלפי נפשות על מנת לעצור אותו? ומה עם משפחותיהם של שכירי החרב הרעים? האם מישהו דואג להודיע להן על האובדן ולפצות אותן על עוגמת הנפש?

 

יוצרי משחקי כמעט אף פעם לא טרחו לעסוק בסוגיות חשובות אלה. Far Cry 3, בדרכו פורצת הדרך והחדשנית המזוהה כל כך עם המותג, עומד להיות החלוץ שינסה לצלול עמוק אל תוך מאורת הארנב, שם מסתתרת ציפור הנפש המעונה של הרוצח כי הוא חייב.

 

  

פרויד לרוצחים מתחילים

לאחר שביקרנו בארכיפלג אקזוטי בכותר הראשון ובסוואנה של אפריקה בשני, נדמה היה שהמפתחים ירחיקו לכת לסביבת התרחשות שלישית ושונה, אולם הכותר השלישי חוזר למקורותיו הטרופיים ושוב מנחית את הגיבור על אי ג'ונגל סבוך, בו השלווה הינה הדבר האחרון שבנמצא. הפעם האיים מהווים גן עדן לפיראטים ולשבטים לוחמים, אזור שסוע קרבות בו המפלט היחיד נמצא בקצה קנו של אקדח או בטריפ מנחם של סמי הזיה פסיכדליים. אולם באי יש יותר מן הנראה לעין, וניכר מרמיזות המפתחים כי חלקים באי הינם רק מטאפורה לנפשו השסועה של הגיבור - בתקווה ש-Far Cry 3 יצליח היכן ש"אבודים" נכשל.

 

ג'ייסון ברודי הינו בחור ממוצע, בעל ביש מזל נוראי בכל הנוגע לבחירת מקום נופש. במקום להשלים פערי שיזוף וללגום קוקטיילים, ג'ייסון מוצא עצמו מופרד מבת זוגו וחבריו, בלב ליבו של מפעל פיראטיות משגשג בהנהגתו של הפסיכופת בעל תספורת המוהוק, ואס. בהדגמות המשחקיות של E3 זכינו לראות את הנבל בפעולה: מעין שילוב טמא בין הג'וקר לגרסא היספנית של טיילר דירדן מ"מועדון קרב", ואס נראה כמו אחד מהנבלים המעניינים ביותר שהופיעו על מסכי המשחקים בשנים האחרונות. יהיה מעניין לראות כמה ירחיק לכת מנהיג הפיראטים הסאדיסט על מנת להרביץ בג'ייסון שיעור או שניים על מהות החיים, הרצון והשיגעון.

 

  

טירופו של האנטגוניסט הוא רק כלי שתפקידו לקדם את הנושא העיקרי של עלילת המשחק: תהליך המטמורפוזה שעובר ג'ייסון עצמו, החל מגולם טיפוסי של דור ה-Y שהתחנך על ברכי הסמארטפון, עד לפרפר של ממש, וכשאני אומר פרפר אני מתכוון לאחד רצחני וארסי במיוחד מהאזורים הכי אכזריים של ג'ונגל החיים. "אפוקליפסה עכשיו" של דור הפייסבוק, אם תרצו. לתהליך שיעבור ג'ייסון תהיה השפעה מהותית על המשחקיות: הפעם הראשונה בה ג'ייסון יניח ידיו על נשק, או יבצע את החיסול הראשון שלו, יהיו בעלי משמעות לסיפור לא פחות מאשר למשחקיות.

 

מפתחי המשחק ביוביסופט מציינים שהם מעוניינים לנצל באופן חכם יותר את נקודת המבט של משחקי הפעולה מגוף ראשון. תנסו להרהר בכך לרגע: אם המשחק מתרחש דרך עיניו של הגיבור, מי אמר שהוא אינו רואה את הדברים מנקודת מבט סובייקטיבית, אולי אפילו תלושה מהמציאות המקובלת? במקרה שלנו, ג'ייסון לא נמצא במצב מזהיר: מעורפל מהשפעתן של פטריות הזיה, אחוז רעב, פצוע ודקור ממחטי קעקועים שהשד יודע בתוך בשרו של מי הן היו קודם. האם מה שג'ייסון רואה זו המציאות, או גרסה שלה שנועדה לתעל את הזעם והבלבול שלו אל קצה קנה הרובה?

 

גן העדן האבוד

בדומה לקודמיו, Far Cry 3 יציג עולם פתוח ורחב, אותו יכול השחקן לחקור כאוות נפשו, ויש כאן הרבה מה לראות. ויזואלית האי הינו גן עדן של ממש, וגם אם הפעם המשחק אינו מהווה פריצת דרך טכנולוגית בהיבטי גרפיקה, הוא נראה יפייפה: הים זוהר בגווני טורקיז-ירקרק מהפנטים, הצמחייה השופעת של האי נעה ברוח באופן משכנע ונקודות רבות באי חושפות נופים עוצרי נשימה. עם המיקוד העלילתי של המשחק לא מפליא שניתן דגש רב לאנימציית פנים וגוף משכנעת של הדמויות השונות באי, ומסרטוני ההדגמה ניתן לראות כי המעצבים הצליחו ללכוד את ניצוץ הטירוף של ואס הפסיכוטי באופן מרשים, שלא לדבר על חמוקיה המרשימים אפילו יותר של אחותו, סיטרה.

 

  

המשחק עומד להציג גישת עולם פתוח שדומה למשחק הדגל של החברה, אססינס קריד. ברחבי האי יהיו פזורות "בועות אקשן לינאריות", אשר יאפשרו ביצוע משימות שונות שיהיו מנותקות ממשחקיות ארגז החול של האי. כנהוג בז'אנר, חלק גדול מהמשימות הללו יהיו צדדיות ולא קשורות באופן ישיר להשתלשלות העלילה המרכזית.

 

הביקורת על הכותר השני - שנחשב לגאוני אך פגום על ידי חלק מהשחקנים, לסתם פגום על ידי אחרים - השפיעה לא פחות על עיצובו של ההמשך, וגישת ארגז החול לא אמורה לבוא הפעם על חשבון המשחקיות: להבדיל מהמשחק הקודם, ניתן יהיה לנוע באופן אוטומטי בין נקודות עניין באי, או לחילופין להתנייד בזריזות באמצעות כלי רכב שונים בלי מחסומי דרכים ששומריהם קמים לתחיה כל חמש דקות.

 

הטורף, גרסת שנות ה-70

אבל עם כל הכבוד לפסיכולוגיה ולתיירות ביערות הגשם, באנו לכאן כדי לירות לאנשים בפרצוף. Far Cry 3 מבטיח לא לאכזב: המשחק יציג קרב ריאליסטי יחסית, וידרוש מהשחקן שימוש נבון בטקטיקות גרילה שונות אם ברצונו לשרוד. להב קומנדו מוצק הוא ידידו הטוב ביותר של לוחם הג'ונגל, וג'ייסון יוכל לשסף את אויביו משלל כיוונים על ידי קפיצה ממקומות גבוהים או חטיפת סכינו של האויב וביצוע חיסול חשאי. גרירת האויב למעמקי האוקיינוס או שימוש שקט בחץ וקשת הן גם דרכים יעילות לחיסול חשאי של פיראטים מודרניים.

 

בהיתקלויות ישירות יותר, המשחק עומד להציג קרבות סינמטיים גדולים מהחיים, כמו למשל פריצה למשחתת נטושה שמאוישת על ידי עשרות פיראטים, או משימת הסתערות לתוך המפקדה של ואס. חילופי הירי, במיטב מסורת הסדרה, יתאפיינו בשימוש בנשקים בעלי תחושת רתע ועוצמה. גם כאן עומדות בפני ג'ייסון שלל אפשרויות התקפיות: איוש עמדות נשק נייחות, שליפת הנצרה מרימונו של אויב והפיכתו לפצצה אנושית, או שימוש מושכל בחיות הג'ונגל, כמו למשל נמר מורעב שכלוא במפקדה של ואס ושחרורו יוצר הסחת דעת שמקלה על חיסול האויבים או התחמקות מהם. המשחק גם יאמץ את מערכת הלהבות הדינאמית שהוצגה ב-Far Cry 2, וג'ייסון יוכל להצית בקבוקי תבערה שנושאים אויביו ולתעל את האש בתבונה לצרכיו.

 

  

לא כל המשימות במשחק הן מסגנון החסל-את-כל-מי-שבדרכך: לאחר מפגש עם הרופא הגאון והמכור לסמי הזיה, ד"ר ארנהרט, ייאלץ ג'ייסון לחפש פטריית הזיה נדירה, משימה שתוביל אותו למעמקי מערה מסתורית ולחוויה ביזארית במיוחד שסכנותיה בצידה. משימות מעין אלו, מלבד הטירוף הכללי שבהן, ידגישו את הרכיב החקירתי של המשחק, כל זאת מבלי לירות ירייה בודדת אחת. כמובן שהמשחק יעודד חקירה גם במטרה למצוא מגוון של נשקים, רכבים ו-collectibles - המהנה שבין הפעילויות הללו, ניתן להניח מראש, תהיה למצוא את מקומות המחבוא הגבוהים של גלשן האוויר, רכב איקוני של הסדרה, שיאפשר לא רק לראות את נופי האי מלמעלה אלא גם לנחות היישר אל מרכז בסיסי אויב במתקפת הפתעה.

 

מסע פיזי ורוחני

ככל שג'ייסון ישלים משימות ויתקדם, כך הוא יצבור נקודות ניסיון שיפתחו בפניו מהלכים ויכולות מיוחדות נוספות. התקדמות זו תיוצג באמצעות קעקועים שהוא יצרוב על גופו, שכל קעקוע שכזה מסמל יכולת חדשה ושלב נוסף בשינוי שהוא עובר. הקעקועים האלה וכל הטקסים הטראומטיים שהגיבור יעבור בדרכו ל"אינטגרציה" במיסטיקה האלימה של האי ושבטיו יהוו פיתוח דמות מנקודת מבט של שדרוג יכולות הלחימה של הגיבור, ופירוק אישיות והרכבתה מחדש מבחינת הנראטיב שלו.

 

 

ב-E3 האחרונה זכינו גם לראות חלקים ממשחק הקו-אופ וריבוי המשתתפים של Far Cry 3. מצבים אלו בנויים על קרב מתואם, כלהקת ציד קטלנית, בניגוד למנטליות הזאב הבודד הנפוצה בז'אנר. כך למשל ניתן יהיה להשתמש ב"קריאות קרב" שישדרגו את יכולות הקבוצה בהיבטים שונים. המפתחים גם רמזו שרכיבי הטירוף של המשחק לא יפסחו אף על מצב המולטי: אחד המפתחים תיאר סיטואציה מעניינת בה במהלך משחק ריבוי משתתפים שחקנים יכנסו לטריפ מוזר, במהלכו ישמעו לחישות מסתוריות ולא יוכלו להבדיל בין אויב לידיד.

 

Far Cry 3 מסתמן כמשחק פעולה מגוף ראשון שמנסה לעשות דברים באופן שונה, ולהשתחרר מכבלי הנוסחתיות הכמעט מייאשת של הסוגה. אם כמותחן פעולה פסיכולוגי רב שכבות ועומק שמנסה להגדיר מחדש את תפקיד הגיבור, או פשוט כמשחק אקשן עולם פתוח שאפתני, הרושם הוא ש-Far Cry יהפוך עם צאתו, בנובמבר למחשב ולקונסולות, לאחד המשחקים הבולטים של 2012.

 

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיוסר והזייתי: פאר קריי 3
מיוסר והזייתי: פאר קריי 3
צילום: מתוך המשחק
מומלצים