yed300250
הכי מטוקבקות
    ממון • 28.05.2015
    סנו וניקול יסירו את הכיתוב "מתכלות" מאריזות השקיות
    בית המשפט קיבל תביעה ייצוגית של צרכנית: "המצג ייחס לשקיות תועלת סביבתית שנויה במחלוקת" . סנו: "שינינו את הכיתוב"
    עמיר בן דוד
    מאת עמיר בן־דוד

    ניצחון חשוב למשרד להגנת הסביבה: בית המשפט אסר על חברות סנו וחוגלה־קימברלי (בעלת המותג ניקול) להשתמש במונח "שקיות מתכלות" ולהציגן כשקיות ששומרות על הסביבה. זאת בעקבות הטענה שהשקיות אינן מתכלות אלא מתפרקות לחלקים קטנים שמתפזרים בסביבה, ולא רק שאינם מתכלים אלא אף עלולים לגרום לנזק.

    השופטת צילה צפת קבעה כי הדבר ימנע מראית עין של הטעיה והוסיפה שהכיתוב החדש שיותר על השקיות "שונה לגמרי מהמצג שהופיע עד כה, שייחס לשקיות תועלת סביבתית, באמצעות שלל ביטויים כמו 'ירוקות', 'מתכלות', בעוד שתועלת זו שנויה במחלוקת ואינה חד־משמעית".

    בתביעה המקורית נדרש פיצוי של כ־20 מיליון שקל, ולאחר שורת דיונים גובש הסדר פשרה שלפיו החברות יעבירו כספים לטובת הציבור ויעניקו הטבות בסכום כולל של 600 אלף שקל, וכן ישלמו לתובעת הייצוגית כ־90 אלף שקל. בנוסף נקבע שהחברות ישנו את הכתוב על השקיות.

    בשנים האחרונות מנסים גורמים רבים בארץ ובעולם להצטייר כסביבתיים בניסיון למכור את מוצריהם. כך צצו להן בישראל "שכונות ירוקות", שבינן לבין בנייה סביבתית יש מעט מאוד, אם בכלל, ומוצרים "ירוקים" למיניהם. בחלק מהמקרים מדובר בניסיון לקידום מכירות ללא קשר לטיבו האמיתי של המוצר, ובמקרים בעיתיים אף יותר מדובר בניסיון של גופים שמוצריהם גורמים לנזק לסביבה להסוות את הנזקים ולצייר את המוצרים כמי שתורמים לה.

    במשרד להגנת הסביבה ניסו בשנים האחרונות להילחם בתופעה, שמוכרת בעולם כ־greenwash, וזכתה לשם העברי "התיירקקות", שמנסה לחבר בין המונחים "התחזות" ו"ירוקים". לצורך כך אף יצא מדריך מסודר שקובע מה עומד ומה לא עומד בסטנדרטים שמאפשרים להציג מוצר כבעל ערכים סביבתיים.

    שקיות גורמות לנזק סביבתי רב, ובמשרד סבורים שאחד המקרים הבוטים ביותר של התיירקקות היה הניסיון להציג את שקיות האשפה והאוכל כמתכלות. בעקבות כך, החליטו שם לצרף את עמדתם לתביעה הייצוגית שהוגשה לפני כ־5 שנים נגד חוגלה־קימברלי וסנו על ידי תושבת ת"א שרכשה שקיות כאלה, ואליה הצטרפה גם שופרסל, אחרי שבתחילה הייתה אחת הנתבעות.

    בהסדר הפשרה הוסכם לכתוב שהטכנולוגיה שבה מיוצרות השקיות "מאפשרת לשקיות להתפרק בשטח פתוח מהר יותר בהשוואה לשקיות אחרות". המשרד להגנת הסביבה טען שגם הכיתוב החדש יטעה את הציבור, בהצגת השקית כבעלת יתרונות סביבתיים, ואף עלול לתמרץ אנשים לזרוק את השקיות בשטחים פתוחים, מה שעלול לגרום לנזק סביבתי כבד.

    השופטת אימצה בהחלטתה את התנגדות המשרד וקבעה שעל השקיות יכתב רק שהן "מיוצרות בטכנולוגיית OXO-Bio degradable" ולא יכללו שום סממן אחר שירמוז שמדובר במוצר בעל יתרונות סביבתיים.

    השופטת גם מתחה בקורת על עמותת אדם טבע ודין. זו טענה שיש לה הסכם מוקדם עם התובעת ששליש מהפיצוי ילך לעמותה שסייעה לה. השופטת קבעה שהיה עליהם להציג את ההסדר מההתחלה ודחתה את הבקשה.

    מסנו נמסר: "לפני כמה חודשים החלה החברה לשווק את השקיות בנראות חדשה. במוצרים החדשים אין כיתוב כי השקיות מתכלות או אקולוגיות".

    בחברת חוגלה־קימברלי סירבו אתמול להגיב.

    מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "זהו הישג משמעותי למשרד במאבק למניעת תופעת ההתיירקקות. המסר מבית המשפט הוא שגם פרסום ירוק צריך לעמוד בחוק".

     

    שקיות אשפה מתכלות של ניקול  איכות הסביבה  מאושר לפרסום   מיטל כהן שלמור תקשורת  035775000 (יוני רייף)
    שקיות אשפה מתכלות של ניקול איכות הסביבה מאושר לפרסום מיטל כהן שלמור תקשורת 035775000
    יוני רייף





     

    שקיות מתכלות של סנו סושי  איכות סביבה אקולוגי שקיות אשפה אקולוגיות מתכלות (יחסי ציבור)
    שקיות מתכלות של סנו סושי איכות סביבה אקולוגי שקיות אשפה אקולוגיות מתכלות
    יחסי ציבור





     

    כלכלה שקיות חדשות של סנו צילום מוטי פישביין ניתן לשימוש ללא תשלום   Inbar Neuman    Senior Communications Advisor of the Life Style Dept.   Arad Communications Ltd.   2A Habarzel St. Tel Aviv 6971003, Israel    Email: inbarn@aradcomm.co.il Tel: +972-3-7693376 Mob: +972-52-3458098 Fax: +972-3-7693334 (מוטי פישביין)
    כלכלה שקיות חדשות של סנו צילום מוטי פישביין ניתן לשימוש ללא תשלום Inbar Neuman Senior Communications Advisor of the Life Style Dept. Arad Communications Ltd. 2A Habarzel St. Tel Aviv 6971003, Israel Email: inbarn@aradcomm.co.il Tel: +972-3-7693376 Mob: +972-52-3458098 Fax: +972-3-7693334
    מוטי פישביין






    ---------------------------------------------------
    חברות רבות מנסות להצטייר כסביבתיות רק כדי למכור יותר. חלקן מנסות להציג מוצרים שמזיקים לסביבה כתורמים לה
    ---------------------------------------------------
    תועלת או נזק לסביבה? הכיתובים על אריזות השקיות של סנו וניקול
    ---------------------------------------------------
    האריזות עם הכיתוב החדש

     

    yed660100