אמנות הקיצור כל הסיפור בקיצור נמרץ אנושות, עכשיו התערוכה
השילוב בין ממצאים ארכיאולוגיים נדירים לבין עבודות אמנות בנות־זמננו שמתכתבות איתם ‑ הופך את התערוכה "קיצור תולדות האנושות" לחוויה מרגשת / מרים קוץ
ספרו של יובל נח הררי "קיצור תולדות האנושות" הצטרף להיסטוריה מקומית ועולמית כאשר שהה כשלוש שנים רצופות ברשימת רבי המכר, אבל עשה גם היסטוריות־משנה אחדות, ובהן הענקת ההשראה לתערוכה יוצאת דופן במוזיאון ישראל בירושלים ‑ "קיצור תולדות האנושות ‑ התערוכה", שנפתחה ב־1.5 ותימשך עד סוף 2015.
מדובר בכיווץ של נקודות המפנה הדרמטיות ביותר בתולדות האנושות, אלה שאירעו על פני מיליון וחצי שנים, לכדי תערוכה אחת. גם בספר זה די מסובך לכתוב על הכל, אבל בתערוכה ‑ כמעט בלתי־אפשרי. על כן פנתה האוצרת, טניה כהן־עוזיאלי, אל האפיק המינימליסטי. יש בסך הכול 14 חללי תצוגה בתערוכה, והם מציגים, תוך הסתמכות על האוצרות הארכיאולוגיים של המוזיאון, עדויות מתוך הרגעים החשובים ‑ כמו גילוי האש, המצאת הכתב, כינון מושגי החוק, מטבעות הכסף והשימוש בהם, וכך הלאה. לדברי מנהל המוזיאון, ג'יימס סניידר, מוזיאון ישראל הוא אחד היחידים בעולם שיכולים להציג רצף כזה של התפתחות אבולוציונית, אנושית ותרבותית, המגובה בממצאים אמיתיים ונדירים כל כך, ורובם התגלו בארץ ישראל.
אבל בואו נחזור רגע אל ההתחלה. של האנושות וגם של התערוכה. הכול מתחיל במעבר המוליך לתצוגות, שלאורכו הוקם מיצב ארוך. המיצב, יצירתו של הפסל צדוק בן דוד, מציג מבחר אבולוציוני של חפצים ושלבים בחייו של ההומו־סאפיינס. המוצגים עשויים מחיתוכים של אלומיניום מושחר, מה שמעניק להם דקיקות וכמעט דו־ממדיות, אבל הם נמצאים בתנועה. את ההשראה שאב האמן מחפצים שמצא באנציקלופדיות של המאה ה־19. יופיו של המיצב הוא גם בתערובת העל־זמנית שהוא יוצר בין שלבי האבולוציה הקדומים לאלה החדשים. ככל שעוברים על פני המיצב מתחילה להתרקם החוויה שממתינה בגלריות: של קיצור תולדות האנושות ‑ ההיסטורית והאמנותית.
כי זו בעצם גם תפיסת התערוכה. גם ב־14 חללי התצוגה מוצגים ממצאים נדירים כמו אבני הצור הראשונות שחודדו לכלי ציד (מתוארכות לתקופת האבן, לפני 1.4 מיליון שנים), שבבי צור שרופים המשויכים לראשית תקופת השימוש באש (בנות כ־800 אלף שנים), גולגולות האדם הניאנדרתלי השייכות לתקופת האבן התיכונה שהתגלו במערת עמוד והן כבנות 60 אלף שנים, או עצם הלשון (האיואיד) ‑ ממצא מרתק במיוחד, שהתגלה במערת כבארה בכרמל ומשויך לתקופה הפליאוליתית התיכונה (בן 60 אלף שנים או יותר) והוא אחד מאבני הדרך במחקר ובשאלה: האם הניאנדרתלים כבר היו מסוגלים לדבר, והאם הייתה להם שפה מתקשרת (לשונית?). עוד מוצג מרתק הוא המגל השלם העתיק בעולם, שנמצא בנחל חימר ומתוארך ל־9,000 שנה לאחור, ומייצג כמובן את התקופה של המהפכה החקלאית. אל תיתנו למיעוט המוצגים להטעות אתכם: מבחינת תיעוד ההיסטוריה של האנושות ‑ מדובר במקבץ יקר, יוקרתי (ברמה הארכיאולוגית) ונדיר.
וכך עוברים בין חללי התצוגה ורואים את ההתפתחות שהביאה את כולנו עד הלום, אבל זה בהחלט לא הכל. כי הממצאים הנדירים חולקים חלל עם עבודות אמנות מודרניות של אמנים ישראלים ובינלאומיים: ציורים, פסלים ווידיאו־ארט, שכולם קשורים ומהדהדים על הנושא המרכזי ‑ האבולוציה האנושית.
כך, למשל, בחלל שבו מוצגת עצם האיואיד (הלשון) מוצגת עבודת וידיאו של דאגלס גורדון, אמן סקוטי הנחשב בין המובילים בתחום מיצגי הווידיאו בעולם. זו עבודה פשוטה למראה, משנת 1992, ששמה "בלתי־נמנעים" ‑ רק שקופית המוקרנת על הקיר ומנסה ללכוד בעזרת מילים ומשפטים את אחת המערכות הסבוכות בחיי הנפש שלנו: מערכות היחסים. משהו בצמידות בין הממצא בן עשרות אלפי השנים ובין עבודת הווידיאו, שכעבור זמן רב כל כך עוסקת בעצם באותו נושא ‑ תקשורת ‑ יוצר חוויה רגשית ומעניק עומק רב יותר לתערוכה כולה.
עבודות מודרניות נוספות שכדאי לראות הן פסל של דוב קוטב לבן (אורסוס מריטימוס, משנת 95') של הפסל האמריקאי מרק דיון. הדוב מונח על ארגז עץ המשמש למשלוחים של עבודות אמנות בין מוזיאונים. הפסל איננו פוחלץ, אלא פסל העשוי מחומרים כמו פיברגלס, עץ ועור עזים, ומנסה לייצר אמירה על החלפת חוויית הטבע בחוויית הצפייה בטבע במוזיאונים. מה הקשר? הקשר הוא כמובן נוכחות האדם בעולם, האדם שהפך לשליט היקום, אבל גם לאט־לאט מחריב אותו. דובי הקוטב הנכחדים הם רק דוגמה אחת כואבת.
כדאי גם להתבונן בפסל המשפחה של הפסל האמריקאי צ'ארלס ריי, הנקרא "רומן משפחתי" (נעשה על פני 20 שנה, משנות ה־70 עד שנות ה־90) ומתאר משפחה גרעינית: אב, אם ושני ילדים. אבל שימו לב לעיוותי הפרופורציה: הילדים הם בגובה של ההורים, ואולי אף יותר. פסל נוקב ומרתק הבא בצמידות למוצג ארכיאולוגי עתיק של שלוש גולגולות שהתגלו בקבר אחד ביפתחאל, ומעידות על ביסוס מושג המשפחה בתקופה הניאוליתית (בנות 9,000 שנה בערך).











---------------------------------------------------
היום יומולדת: 50 שנה למוזיאון ישראל
. השנה כולה עומדת בסימן חגיגות ה־50 למוזיאון והתערוכה “קיצור תולדות האנושות” היא רק אחד מהפרויקטים החגיגיים. בימים אלו מוצגות במוזיאון יצירות בעלות שם עולמי שהגיעו מחו”ל, בהן פסלו של האמן האמריקאי ג’ף קונס “הלב הקדוש”, וכן ציור של רמברנדט, “ירמיהו מבכה את חורבן ירושלים”, שמוצג לראשונה בישראל.
. בקיץ המוזיאון גם מרחיב את שעות הביקור: בחודשים יוני, יולי ואוגוסט בימי רביעי המוזיאון פתוח משעה 10:00 ועד 21:00. החל מהשעה 16:00 הכניסה לילדים חינם. שאר שעות הפתיחה: ראשון, שני, חמישי ושבת 10:00־17:00 (בשבת חינם לילדים), שלישי 16:00־21:00, כניסה חינם לילדים. בחודש אוגוסט ביום זה שעות הביקור 10:00־21:00. כניסה חינם לילדים.
. ומה הילדים יראו? באגף הילדים והנוער נפתחו שתי תערוכות חדשות. האחת, “יומולדת”, העוסקת בטקס המוכר כמעט לכל אדם ובכל תרבות. עבודות אמנות יציגו את המעטפת הצבעונית והמפתה לצד הרגעים האישיים והאינטימיים של טקסי יום ההולדת. השנייה, “תערוכה בקופסא”, מסכמת עשרות תערוכות שהוצגו באגף הנוער של המוזיאון ב־50 השנים האחרונות: עשרות קופסאות מעץ בגדלים שונים, שבכל אחת מהן תערוכה והפתעה. הקהל יוכל להציץ, להפעיל ולקחת חלק אקטיבי. הזדמנות להיזכר בתערוכות כמו “אתונה בגדולתה”, “מצרים העתיקה”, “הודו”, “אוכל”, ”מים” ועוד הרבה.
מדובר בכיווץ של נקודות המפנה הדרמטיות ביותר בתולדות האנושות, אלה שאירעו על פני מיליון וחצי שנים, לכדי תערוכה אחת. גם בספר זה די מסובך לכתוב על הכל, אבל בתערוכה ‑ כמעט בלתי־אפשרי. על כן פנתה האוצרת, טניה כהן־עוזיאלי, אל האפיק המינימליסטי. יש בסך הכול 14 חללי תצוגה בתערוכה, והם מציגים, תוך הסתמכות על האוצרות הארכיאולוגיים של המוזיאון, עדויות מתוך הרגעים החשובים ‑ כמו גילוי האש, המצאת הכתב, כינון מושגי החוק, מטבעות הכסף והשימוש בהם, וכך הלאה. לדברי מנהל המוזיאון, ג'יימס סניידר, מוזיאון ישראל הוא אחד היחידים בעולם שיכולים להציג רצף כזה של התפתחות אבולוציונית, אנושית ותרבותית, המגובה בממצאים אמיתיים ונדירים כל כך, ורובם התגלו בארץ ישראל.
אבל בואו נחזור רגע אל ההתחלה. של האנושות וגם של התערוכה. הכול מתחיל במעבר המוליך לתצוגות, שלאורכו הוקם מיצב ארוך. המיצב, יצירתו של הפסל צדוק בן דוד, מציג מבחר אבולוציוני של חפצים ושלבים בחייו של ההומו־סאפיינס. המוצגים עשויים מחיתוכים של אלומיניום מושחר, מה שמעניק להם דקיקות וכמעט דו־ממדיות, אבל הם נמצאים בתנועה. את ההשראה שאב האמן מחפצים שמצא באנציקלופדיות של המאה ה־19. יופיו של המיצב הוא גם בתערובת העל־זמנית שהוא יוצר בין שלבי האבולוציה הקדומים לאלה החדשים. ככל שעוברים על פני המיצב מתחילה להתרקם החוויה שממתינה בגלריות: של קיצור תולדות האנושות ‑ ההיסטורית והאמנותית.
כי זו בעצם גם תפיסת התערוכה. גם ב־14 חללי התצוגה מוצגים ממצאים נדירים כמו אבני הצור הראשונות שחודדו לכלי ציד (מתוארכות לתקופת האבן, לפני 1.4 מיליון שנים), שבבי צור שרופים המשויכים לראשית תקופת השימוש באש (בנות כ־800 אלף שנים), גולגולות האדם הניאנדרתלי השייכות לתקופת האבן התיכונה שהתגלו במערת עמוד והן כבנות 60 אלף שנים, או עצם הלשון (האיואיד) ‑ ממצא מרתק במיוחד, שהתגלה במערת כבארה בכרמל ומשויך לתקופה הפליאוליתית התיכונה (בן 60 אלף שנים או יותר) והוא אחד מאבני הדרך במחקר ובשאלה: האם הניאנדרתלים כבר היו מסוגלים לדבר, והאם הייתה להם שפה מתקשרת (לשונית?). עוד מוצג מרתק הוא המגל השלם העתיק בעולם, שנמצא בנחל חימר ומתוארך ל־9,000 שנה לאחור, ומייצג כמובן את התקופה של המהפכה החקלאית. אל תיתנו למיעוט המוצגים להטעות אתכם: מבחינת תיעוד ההיסטוריה של האנושות ‑ מדובר במקבץ יקר, יוקרתי (ברמה הארכיאולוגית) ונדיר.
וכך עוברים בין חללי התצוגה ורואים את ההתפתחות שהביאה את כולנו עד הלום, אבל זה בהחלט לא הכל. כי הממצאים הנדירים חולקים חלל עם עבודות אמנות מודרניות של אמנים ישראלים ובינלאומיים: ציורים, פסלים ווידיאו־ארט, שכולם קשורים ומהדהדים על הנושא המרכזי ‑ האבולוציה האנושית.
כך, למשל, בחלל שבו מוצגת עצם האיואיד (הלשון) מוצגת עבודת וידיאו של דאגלס גורדון, אמן סקוטי הנחשב בין המובילים בתחום מיצגי הווידיאו בעולם. זו עבודה פשוטה למראה, משנת 1992, ששמה "בלתי־נמנעים" ‑ רק שקופית המוקרנת על הקיר ומנסה ללכוד בעזרת מילים ומשפטים את אחת המערכות הסבוכות בחיי הנפש שלנו: מערכות היחסים. משהו בצמידות בין הממצא בן עשרות אלפי השנים ובין עבודת הווידיאו, שכעבור זמן רב כל כך עוסקת בעצם באותו נושא ‑ תקשורת ‑ יוצר חוויה רגשית ומעניק עומק רב יותר לתערוכה כולה.
עבודות מודרניות נוספות שכדאי לראות הן פסל של דוב קוטב לבן (אורסוס מריטימוס, משנת 95') של הפסל האמריקאי מרק דיון. הדוב מונח על ארגז עץ המשמש למשלוחים של עבודות אמנות בין מוזיאונים. הפסל איננו פוחלץ, אלא פסל העשוי מחומרים כמו פיברגלס, עץ ועור עזים, ומנסה לייצר אמירה על החלפת חוויית הטבע בחוויית הצפייה בטבע במוזיאונים. מה הקשר? הקשר הוא כמובן נוכחות האדם בעולם, האדם שהפך לשליט היקום, אבל גם לאט־לאט מחריב אותו. דובי הקוטב הנכחדים הם רק דוגמה אחת כואבת.
כדאי גם להתבונן בפסל המשפחה של הפסל האמריקאי צ'ארלס ריי, הנקרא "רומן משפחתי" (נעשה על פני 20 שנה, משנות ה־70 עד שנות ה־90) ומתאר משפחה גרעינית: אב, אם ושני ילדים. אבל שימו לב לעיוותי הפרופורציה: הילדים הם בגובה של ההורים, ואולי אף יותר. פסל נוקב ומרתק הבא בצמידות למוצג ארכיאולוגי עתיק של שלוש גולגולות שהתגלו בקבר אחד ביפתחאל, ומעידות על ביסוס מושג המשפחה בתקופה הניאוליתית (בנות 9,000 שנה בערך).

Stay with friends 2, 1986 two plastic laminated wood shelves; Kellogg’s and Telma cereal boxes; Iron and Bronze Age jugs Gift of Livia and Dr. Marc Straus; Susan and Robert Sosnick; Linda and Martin Goldman; Dr. Jeffrey Ambinder; Doreen and David Hermelin, to American Friends of the Israel Museum מסלול תערוכת קיצור תולדות האנושות במוזיאון ישראל ירושלים Steinbach, Haim, stay with friends 2, 1986~B87 קרדיט: באדיבות מוזיאון ישראל מאושר לשימוש ללא תמורה גלית גוטפריד 03-6244600
באדיבות מוזיאון ישראל

מסלול תערוכת קיצור תולדות האנושות במוזיאון ישראל ירושלים White Gold Exhibition 2012 קרדיט: באדיבות מוזיאון ישראל מאושר לשימוש ללא תמורה גלית גוטפריד 03-6244600
באדיבות מוזיאון ישראל

Charles Ray , Born USA 1953 Family Romance, 1992–95 Mixed media, 135 x 244 x 61 cm Purchased through the gift of Thomas H. Lee, Boston; The Abby and Mitch Leigh Foundation, New York; Sidney Kahn, New York; Adriana and Robert Mnuchin, New York; Geri and Lester Pollack, New York; Nancy and Joel Portnoy, New York; and Carol and Lawrence Saper, New York, to American Friends of the Israel Museum, in honor of the Museum’s 30th Anniversary מסלול תערוכת קיצור תולדות האנושות במוזיאון ישראל ירושלים Ray, Charles, Family Romance, 1992–95 קרדיט: באדיבות מוזיאון ישראל מאושר לשימוש ללא תמורה גלית גוטפריד 03-6244600
באדיבות מוזיאון ישראל

Yinka Shonibare, born UK 1962 Vacation, 2000 Dutch wax-printed cotton textile, four fiberglass figures, fiberglass, glass helmets, installation approx. 400 x 320 cm, figures 152.5 x 61 x 61, 101.6 x 61 x 61 cm The Israel Museum, Jerusalem Purchase, Contemporary Art Acquisitions Committee of American Friends of the Israel Museum, New York B02.0974 מסלול תערוכת קיצור תולדות האנושות במוזיאון ישראל ירושלים ינקה שוניברי. חופשה 2000. אוסף מוזיאון ישראל. מתוך התערוכה קיצור תולדות האנושות קרדיט: באדיבות מוזיאון ישראל מאושר לשימוש ללא תמורה גלית גוטפריד 03-6244600
Photo © Ahlburg Keate Photography, courtesy the artist

מסלול תערוכת קיצור תולדות האנושות במוזיאון ישראל ירושלים מטבעות אלקטרום. מהמטבעות הקדומים ביותר נטבעו קרוב לשנת 620 לפני הספירה. אוסף מוזיאון ישראל קרדיט: באדיבות מוזיאון ישראל מאושר לשימוש ללא תמורה גלית גוטפריד 03-6244600
Elie Posner

מסלול תערוכת קיצור תולדות האנושות במוזיאון ישראל ירושלים אדיראן פאצי. מתוך התערוכה קיצור תולדות האנושות קרדיט: באדיבות מוזיאון ישראל מאושר לשימוש ללא תמורה גלית גוטפריד 03-6244600
באדיבות מוזיאון ישראל

מסלול תערוכת קיצור תולדות האנושות במוזיאון ישראל ירושלים קרדיט: אלי פוזנר מאושר לשימוש ללא תמורה גלית גוטפריד 03-6244600
אלי פוזנר

מסלול תערוכת קיצור תולדות האנושות במוזיאון ישראל ירושלים שרידי המדורה הראשונה קרדיט: באדיבות מוזיאון ישראל מאושר לשימוש ללא תמורה גלית גוטפריד 03-6244600
באדיבות מוזיאון ישראל

מסלול תערוכת קיצור תולדות האנושות במוזיאון ישראל ירושלים הממצא הקדום ביותר לקבורה משפחתית. גולגלות מכוירות יפתחאל. לפני 9000 שנ קרדיט: באדיבות מוזיאון ישראל מאושר לשימוש ללא תמורה גלית גוטפריד 03-6244600
באדיבות מוזיאון ישראל

מסלול תערוכת קיצור תולדות האנושות במוזיאון ישראל ירושלים עצם האיואיד שאיפשרה לבני האדם לתקשר. 60,000 שנים לפני זמננו קרדיט: באדיבות מוזיאון ישראל מאושר לשימוש ללא תמורה גלית גוטפריד 03-6244600
באדיבות מוזיאון ישראל

מסלול תערוכת קיצור תולדות האנושות במוזיאון ישראל ירושלים קרדיט: אלי פוזנר מאושר לשימוש ללא תמורה גלית גוטפריד 03-6244600
אלי פוזנר
---------------------------------------------------
היום יומולדת: 50 שנה למוזיאון ישראל
. השנה כולה עומדת בסימן חגיגות ה־50 למוזיאון והתערוכה “קיצור תולדות האנושות” היא רק אחד מהפרויקטים החגיגיים. בימים אלו מוצגות במוזיאון יצירות בעלות שם עולמי שהגיעו מחו”ל, בהן פסלו של האמן האמריקאי ג’ף קונס “הלב הקדוש”, וכן ציור של רמברנדט, “ירמיהו מבכה את חורבן ירושלים”, שמוצג לראשונה בישראל.
. בקיץ המוזיאון גם מרחיב את שעות הביקור: בחודשים יוני, יולי ואוגוסט בימי רביעי המוזיאון פתוח משעה 10:00 ועד 21:00. החל מהשעה 16:00 הכניסה לילדים חינם. שאר שעות הפתיחה: ראשון, שני, חמישי ושבת 10:00־17:00 (בשבת חינם לילדים), שלישי 16:00־21:00, כניסה חינם לילדים. בחודש אוגוסט ביום זה שעות הביקור 10:00־21:00. כניסה חינם לילדים.
. ומה הילדים יראו? באגף הילדים והנוער נפתחו שתי תערוכות חדשות. האחת, “יומולדת”, העוסקת בטקס המוכר כמעט לכל אדם ובכל תרבות. עבודות אמנות יציגו את המעטפת הצבעונית והמפתה לצד הרגעים האישיים והאינטימיים של טקסי יום ההולדת. השנייה, “תערוכה בקופסא”, מסכמת עשרות תערוכות שהוצגו באגף הנוער של המוזיאון ב־50 השנים האחרונות: עשרות קופסאות מעץ בגדלים שונים, שבכל אחת מהן תערוכה והפתעה. הקהל יוכל להציץ, להפעיל ולקחת חלק אקטיבי. הזדמנות להיזכר בתערוכות כמו “אתונה בגדולתה”, “מצרים העתיקה”, “הודו”, “אוכל”, ”מים” ועוד הרבה.


מומלצים