מיסוי הדלק בארץ מהגבוהים באירופה – ובעוד שבוע יטפס
אבסורד: בתוך עשור מחירי הנפט ושער הדולר צנחו, אבל מחירי הדלק בישראל רק עלו • רשות המסים: "עדכון הבלו על דלקים נועד למנוע את שחיקתו"
חושבים שאחרי הצניחה במחירי הנפט תוכלו למלא דלק במחיר שפוי? תחשבו שוב. ישראל היא משיאניות המיסוי על דלקים באיחוד האירופי, וב־1 בספטמבר הוא יעלה עוד.
מחירי הדלק בשמיים בשל שיעורי המיסוי והעלאות מס תקופתיות. וגם ההעלאה בראשית החודש הקרוב תמנע הוזלה גדולה יותר של הדלק בישראל.
רשות המסים מתכוונת לעדכן את הבלו, המס על קניית בנזין, בעוד 1.7%. כבר כיום שיעור המס על דלקים גבוה ביותר – 62.6% לפי משרד האנרגיה, ולפי נתוני הרשות 60.8%, שיעודכנו בסוף החודש ל־61.7%.
כך מחירי הדלק עולים, אף שמחיר הנפט צנח וגם הדולר נמוך מבעבר. ב־2005, למשל, חבית נפט עלתה 58 דולר, שער הדולר היה 4.30 שקלים, וליטר בנזין 95 אוקטן עלה רק 4.76 שקלים. חלפו 10 שנים של העלאות מס – חלקן תכופות, בעת הגירעונות הגדולים בתקציב המדינה – וגם העלאות אוטומטיות, המתבצעות כל כמה חודשים, העלו את מחיר הדלק בישראל. כעת מחיר חבית נפט בעולם הוא 42 דולר לערך, הדולר נע סביב 3.88 שקלים בלבד, אבל ליטר בנזין 95 אוקטן מגיע ל־6.38 שקלים.
בתגובה מסרה אתמול רשות המסים: "הבלו על דלקים הוא מס קצוב הנקוב בשקלים ועל פי חוק מתעדכן לפי שינוי מדד המחירים לצרכן. העדכון התקופתי, בכל 4 חודשים, נועד לשמר את ערכו הריאלי של המס ולמנוע את שחיקתו.
"בעשר השנים האחרונות הבלו עצמו עלה רק פעם אחת, ב־30 אגורות במאי 2009. מעבר לכך כל השינויים שהיו הם עדכון הסכום בהתאם לעליית או ירידת המדד. כך, למשל במאי האחרון, בעקבות מדד שלילי, ירד הבלו על הבנזין בכ־5 אגורות לליטר, וב־1 בספטמבר הקרוב, בעקבות עליית מדד של 1.3 נקודות, הוא יעלה בחזרה ב־5 אגורות, כולל מע"מ. המע"מ הוא נקודה משמעותית בהשוואה. ב־2005 הוא עמד על 16.5%, והיום הוא 18%".

