חמישי 20 ביוני 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    חליל בלבין ומרב קמל, מתוך 'פנחס' 2015
    7 לילות • 16.09.2015
    מחוץ לסורגים
    מה לרוצח שישב בכלא 35 שנה ולשניים מהשמות הכי מסקרנים בעולם האמנות המקומי?
    דנה גילרמן

    "הייתי מציעה לך לעולם לא להזמין אותו לבית שלך, לא להכיר את החברה שלך... פיני הוא טינופת אדם. היה ונשאר טינופת אדם". כך מתארת אמו של האמן חליל בלבין את דודו פיני בעבודת סאונד בתערוכה 'פנחס' שמוצגת בגלריה הקיבוץ בתל־אביב.

     

    התערוכה, המשותפת לבלבין ומרב קמל, מתמקדת בדמותו של הדוד שרצח סוחר יהלומים בניו־יורק בשנות ה־80. דרך 18 תחריטים קטנים מגוללים השניים את סיפורו, מילדותו הקשה, דרך חיי היומיום שלו בכלא האמריקאי ועד לשחרורו בפברואר 2015, אחרי 35 שנה. התחריטים אינטנסיביים ואפלים, סוריאליסטיים ומדקדקים בהתרחשויות, כמעט פורנוגרפיים בהמחשתם. הם מלווים בכותרות כמו 'ביתור גופה טרייה', 'האונס של גיל', 'ישיבה בצינוק' ו'סרסור סוהרות בכלא סינג סינג', שמבוססות על מה שפיני סיפר לאמנים. הוא עצמו מדבר בעבודת הסאונד. הוא מספר על השנים הארוכות בכלא, על כך שהאופציה היחידה להמשיך ולחיות היא להתאהב בעצמך - וגם על פיקאסו. דמותו נצפית בתצלום שמוקרן על הקיר - פיני מכווץ מתחת למים בבריכה בקריית־אונו, המקום שבו גדל ואליו חזר עם שחרורו. הוא נראה שם כעובר זקן. "המראה שלו במציאות שונה לגמרי", מספרת עובדת בגלריה. ״לפני שעתיים הוא ישב פה ונראה בריא וחזק".

     

    הבריכה היא מוטיב מרכזי בתערוכה. בלבין וקמל כיסו את הרצפה של כל חלל התצוגה בפלסטיק כחול וזול המדמה תחתית של בריכה, וכך גם הצופים שוהים עם פנחס באותו המרחב, בין חיים למוות. זה מעלה תחושות סותרות: מצד אחד אנחנו מאוימים על ידי "אותה טינופת אדם" ומצד שני חומלים על העובר המגודל, שהפך לקורבן של מציאות, "כי אתה נמצא כאן בעולם של דוג איט דוג", כדבריו.

     

    בלבין וקמל הם מהשמות המסקרנים בעולם האמנות הישראלי. עבודתם מתאפיינת בדרך כלל בהומור ביזארי וגרוטסקי. הפעם הם יוצרים אווירה אחרת לגמרי. הגרוטסקיות התחלפה בזוועה, ההומור נצבע בשחור, וניכר ניסיון לייצר קרבה וחמלה. אולי אפילו אהדה. "הפשעים הם מפלצתיים. אך הפושעים הם לא מפלצות אלא בני אדם", מצטטים השניים את הקולנוען ורנר הרצוג. "הסיפור של פיני עוסק באמפתיה וחושף את המורכבות של היחס שלנו לפושעים ולאסירים שחזרו לחברה עם אות קין על מצחם", אומר בלבין ומוסיף, "נסיבות חייו של פיני יצרו יצור כלאיים שמכיל גם את המקרבן וגם את הקורבן". נדמה שהתערוכה היא מסע אישי של בלבין שמטרתו להבין את הדואליות הזו, ולחיות איתה בשלום.

     


    פרסום ראשון: 16.09.15 , 23:37