רק בנמל אשדוד: עיצומים בגלל הפחתת שכר על שביתה
ההנהלה: העובדים גורמים נזק של מיליונים • ביקשה מביה"ד לעבודה להורות להם לחזור לעבודה סדירה • ההסתדרות: "אין עיצומים"
שביתה איטלקית בנמל אשדוד גורמת לנזק המוערך במיליוני שקלים. הנהלת חברת נמל אשדוד פנתה לביה"ד האזורי לעבודה בבאר־שבע בבקשה להפסיק את העיצומים הפראיים שעובדי התפעול־סוור והציוד המכני החלו בהם ביום ראשון בערב.
חברת נמל אשדוד מבקשת מביה"ד להוציא צווים המורים לעובדים לחזור מיד לעבודה ואוסרים על המשך העיצומים. הסיבה לעיצומים, על פי ההנהלה, היא הפחתת שכר שנעשתה לאותם עובדים בעקבות השביתה הפראית שלהם מחודש מאי האחרון. השופט אילן סופר הורה להסתדרות להשיב לפניית ההנהלה עד הבוקר ב־09:00, ולאחר מכן יורה על המשך ההליכים. בהנהלת נמל אשדוד אומרים כי "לא נקבל פגיעה בלקוחות החברה, במשק ובכלכלה".
700 עובדים מועסקים בסקטור תפעול־סוור וציוד מכני. העובדים האלה אמונים בין היתר על הפריקה והטעינה של המכולות מהאוניות הפוקדות את הנמל. העובדים בצוותי המכולות פועלים בצוותים המונים 12 עובדים. לטענת ההנהלה, כשחל עיכוב בפריקה ובטעינה נגרמת "פעולת שרשרת", כך ששביתה של מנופאי מסוים מביאה לידי השבתת הצוות כולו ולפגיעה קשה בלוח הזמנים של האונייה המטופלת ברציף.
ביום ראשון, לקראת סיום משמרת הצהריים, החלה להסתמן ירידה גדולה בקצב שינוע המכולות. קצב התפוקות המשיך להיות נמוך מהנדרש גם ביום שני בבוקר. "אפשר להבחין בירידה הדרמטית בתפוקות ביחס למשמרות הקודמות ולימי העבודה הקודמים. ממוצע התפוקות הרגיל של צוותי השינוע ברציפי המכולות עומד על 165 מכולות למשמרת. עיון בדוחות מלמד על צניחה דרמטית בעשרות אחוזים של קצב העבודה", נכתב בעתירת ההנהלה.
ביום שני בשעות הבוקר, משהתברר היקף העיצומים והנזקים המצטברים עקב עיצומי העובדים, ניסה מנכ"ל חברת הנמל בפועל, איציק בלומנטל, ליצור קשר עם אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה, ושלח לו מסרון בנוגע לעיצומים של עובדי המכולות. בתגובה לבקשתו של בלומנטל להפסיק את העיצומים לאלתר נמסר לבסוף כי העובדים כלל אינם נוקטים עיצומים וכי העבודה מתנהלת כסדרה.
לטענת ההנהלה, השיבושים גורמים לעיכוב קשה בפעולות השינוע באוניות, שנאלצות להמתין זמן רב עד שתושלם מלאכת הפריקה והטעינה. כשאונייה מאחרת לצאת מ"חלון הזמן" שנקבע לה, הדבר פוגע בקו כולו כיוון שאז האונייה מאחרת ל"חלון" בנמל הבא שאותו היא צריכה לפקוד. העיכובים גוררים נזקים כספיים חמורים לכל מקבלי השירות בנמל.
לפי ההנהלה, העיצומים הפראיים מתבטאים בירידה דרסטית בקצב הפריקה והטעינה של המכולות באוניות העוגנות ברציפי המכולות. העיצומים ננקטים לסירוגין, כך שהעובדים מגבירים ומפחיתים את קצב העבודה על פי רצונם וגחמתם, על פי הוראות הוועד.
לדברי הנהלת הנמל, בגלל העיצומים ירד קצב שינוע המכולות בנמל בעשרות אחוזים באופן שהאט מאוד את פריקת האוניות וטעינתן, ובעצם את כל העבודה בנמל. בהנהלה אומרים כי הדבר פגע ופוגע פגיעה קשה בחברה, בלקוחותיה ובמשק.
הנהלת הנמל מעריכה כאמור כי הסיבה לעיצומים היא הפחתת השכר שנעשתה להם על פי חוק יסודות התקציב והוראות הממונה על השכר בגין השביתה הפראית שפרצה בחודש מאי, והייתה ללא אישורה של ההסתדרות.
מההסתדרות נמסר: "הנושא נמצא בבדיקה עם ועדי העובדים. אין עיצומים. הנושא ייבחן על ידי בית הדין".
מוועד העובדים לא התקבלה תגובה.