קורעת את השמיים
21 אלף קילומטר, 23 מדינות, 50 תדלוקים, והכל במטוס סטירמן נושן • טרייסי קרטיס־טיילור (53) עורכת מסע אווירי מרתק מאנגליה לאוסטרליה ומנסה לשחזר את טיסתה ההיסטורית של בת ארצה איימי ג'ונסון, שנערכה בשנת 1930 – באותו מטוס • היום היא תחלוף בישראל
מטוס סטירמן ישן נושן, שהיה בשימוש עוד בשנות ה־30 של המאה הקודמת, יעבור הבוקר מעל שמי ישראל, תחנה בדרכו הארוכה־ארוכה – מבריטניה לאוסטרליה.
בתא הטייס יושבת טרייסי קרטיס־טיילור, טייסת בריטית בת 53 שמנסה לשחזר את טיסתה ההיסטורית של איימי ג'ונסון, טייסת אנגליה שטסה בגפה בשנת 1930 מבריטניה לאוסטרליה, באותו מטוס.
במהלך המסע הארוך, שהחל ב־1 באוקטובר באנגליה, תעבור טרייסי קרוב ל־21 אלף קילומטר, תחלוף מעל 23 מדינות ותנחת 50 פעם לתדלוק – ולניגוב. למטוס שלה אין חופה, ובכל פעם שיורד גשם, מה שקרה לה לא מעט באירופה, היא נרטבת עד לשד עצמותיה.
לפני שלושה ימים היא נחתה בקפריסין, והיעד הבא שלה הוא ירדן. היא תחלוף מעלינו, אבל לא תנחת כאן. כשתיכנס לתחום האווירי של ישראל באזור חיפה היא תזכה לליווי של הטייס אבנר יסעור – עם מטוס הסטירמן שלו. הם יטוסו לאורך החוף עד תל־אביב, יפנו מזרחה, יעברו מעל ירושלים, ומשם תמשיך קרטיס־טיילור לירדן.
יסעור, טייס קרב במילואים, ייקח איתו לטיסה את בתו מאיה בת ה־13, שגם היא חולמת להיות טייסת. "במטוסים האלה אין מפות נעות, אין GPS, אין כמעט דרכים להתקשרות. אמרו לי לטוס איתה כ־40 מייל מעל הים, אבל הודעתי שאני לא טס עם מטוס כזה מעל המים", הוא מודה.
לא מדובר באירוע פשוט. המון גופים מעורבים בנושא, צריך לעשות הרבה תיאומים ולקבל הרבה מאוד אישורים. "במשך מעל לחודשיים אנחנו עוסקים בנושא", מספר ליבי בהט מרשות התעופה האזרחית.
איימי ג'ונסון, שאת טיסתה תנסה טרייסי לשחזר, נחשבה לחלוצה בכל הקשור לתחום התעופה. ב־5 במאי 1930, כשהייתה בת 27, היא יצאה למסע הארוך בין אנגליה לאוסטרליה. היא הפכה לאישה הראשונה שביצעה טיסת סולו בין שתי המדינות, מה שזיכה אותה בתואר האבירות הבריטי. בשנת 1941, בעת שטסה בבריטניה, היא נקלעה למזג אוויר קשה. הדלק במטוסה כנראה נגמר, והיא התרסקה במימי התמזה.