מבחן הזמן
לפני 30 שנה הבטיחו לנו יוצרי הסרט "בחזרה לעתיד" מכוניות מעופפות שלא תלויות בנפט מזוקק. זה לא ממש קרה • אז מה כן השתנה? לקחנו 6 דורות של ב–מ–וו סדרה 3 - ממודל 1975 הלא ממוזגת ועד למודל 2015 החדשה - ובדקנו אם השינויים לטובתנו או לרעתנו • אודי עציון וניר בן זקן
מקום שאליו אנחנו הולכים צריך כבישים, והרבה. שלשום ציינו מיליוני מעריצי הסרט "בחזרה לעתיד" את 21 באוקטובר 2015, התאריך העתידי שאליו טסים דוק בראון ומרטי מק'פליי במכונית הזמן שלהם. לפני 30 שנה הבטיחו לנו יוצרי הסרט בין השאר שהיום יהיו לנו מכוניות מעופפות שלא נוסעות על נפט מזוקק. זה לא ממש קרה, וזו הזדמנות לבדוק מה באמת עשתה בשבילנו תעשיית הרכב בעשורים האחרונים. בטח על רקע הגילויים האחרונים בפרשת הרמאות עתיקת ההיקף בקונצרן פולקסווגן, יצרן הרכב הגדול בעולם, והחשש הגובר שהגרמנים לא היו היחידים בתעשייה שתיחמנו רגולטורים ולקוחות.
את הבדיקה ביצענו בעזרת ב־מ־וו סדרה־3, שבימים אלה מושקת הגרסה המעודכנת לדור השישי שלה. מכונית המנהלים של היצרנית הגרמנית הפכה לאייקון מאז שהושקה ב־1975, מי שהייתה פעמים רבות ראשונה להביא לשוק חידושים טכנולוגיים רבים, שהגיעו בהמשך למכוניות זולות יותר, ולהפוך לסמן ימני בהתנהגות כביש ובביצועים. מכונית שגם אחרי שב־מ־וו הגדילה פי 3 את מספר הדגמים שהיא מייצרת בארבעת העשורים האחרונים, עדיין מהווה 25% מהמכירות שלה. שבעה בעלי סדרה־3 לדורותיהן תרמו את המכוניות המושקעות והמטופחות שלהם ויצאו איתנו למסע קצר בזמן בכבישי ישראל. אז עד כמה שונה דגם 2015 שלה מהמקור?
תודה לבעלי המכוניות שהשתתפו במבחן: שרון טהורי, רם פאר, אלי סהר, גורה מנטבר, עומר שרן, אפרים קובי וא'.