שואה? לא בבית־ספרנו

לראשונה, בחינת הבגרות בהיסטוריה לא תכלול השנה את השואה • במקום להיבחן, יעברו התלמידים הערכה חלופית בבתי־הספר • אנשי חינוך זועמים: "הוצאת נושא השואה מהבחינה מהווה מסר שלילי לגבי חשיבותו"

תוכנית "ישראל עולה כיתה", שאותה מוביל שר החינוך נפתלי בנט, מצהירה על פיתוח כושר החשיבה, היצירה והלימוד העצמי כמטרותיה העיקריות. אולם נושא אחד, שעד היום נכלל בבחינת הבגרות בהיסטוריה, ובמסגרת הרפורמה יוצא ממנה לטובת לימוד עצמי וכתיבת עבודת חקר, מעורר תרעומת בקרב מורים ואנשי חינוך רבים: השואה.

 

בהתאם לתוכנית החדשה תלמידי כיתה י"א, שעד היום נבחנו על השואה כחלק מבחינת הבגרות, ילמדו את הנושא, יכתבו עליו עבודת חקר ויעברו הערכה חלופית שתתבצע על ידי בית־הספר. לטענת רכזי מקצוע ומורים, הוצאת נושא השואה מבחינת הבגרות מהווה מסר שלילי לגבי חשיבות השואה, ותוביל לכך שתלמידים יסיימו את שנותיהם במערכת החינוך ללא ידע מעמיק בנושא כה משמעותי בתולדות עם ישראל.

 

הוצאת נושא השואה מבחינת הבגרות מחריפה את התסכול של המורים להיסטוריה על רקע העומס והלחץ שבהם נתונים תלמידי י"א, שהם "שפני הניסיון" של התוכנית החדשה של משרד החינוך, "ישראל עולה כיתה". בעוד שעד לשנה שעברה הייתה בחינת הבגרות בהיסטוריה מורכבת משתי יחידות לימוד, והתלמידים נבחנו על יחידה אחת בכיתה י' ועל השנייה בכיתה י"א, הרי שהחל מהשנה נדרשים תלמידי י"א לגשת לבחינה חיצונית אחת, הכוללת 70 אחוזים משתי יחידות הלימוד. 30 האחוזים הנותרים — הכוללים למעשה את נושא השואה בלבד — יעברו להערכה חלופית שתתבצע בבתי־הספר.

 

"העברת נושא השואה להערכה חלופית משמעותה הצבת הנושא החשוב בתולדות עמנו בשוליים", אומרת מורה להיסטוריה בתיכון בתל־אביב, "עבודת חקר אינה מקיפה את כל נושא השואה משום שהתלמיד מתמקד בתת־נושא אחד". "השואה הינה נושא מורכב וקשה הדורש ידע כללי", מסבירה מורה ותיקה אחרת, "אי־אפשר ללמוד את השואה במנותק מההיסטוריה הכללית. אי־אפשר ללמוד את הפתרון הסופי בלי לדעת על מלחמת העולם השנייה". עוד טוענים המורים כי המעמסה על תלמידי כיתה י"א גדולה מאוד, ולא נוספו שעות לביצוע ההערכה החלופית בצורה מעמיקה ויסודית.

 

ד"ר לילי זמיר, חוקרת שואה ומומחית להוראת השואה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, אמרה כי לא יעלה על הדעת שיחידה כל כך חשובה לא תיכלל בבחינה. "המציאות מראה שנושאים שלא נבחנים עליהם נעלמים בתוך זמן קצר מתוכניות הלימודים, וחמור מכך — מהמטען התרבותי של התלמידים, ובהמשך גם של המורים", אמרה.

 

גם קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, מתנגדת להורדת הנושא מבחינת הבגרות. "דווקא ככל שהשנים עוברות צריך להעמיק את הלמידה", אמרה. "זה אבסורד שמצד אחד משרד החינוך מוציא כספים מהתקציב ומההורים לטובת משלחות לפולין, ומהצד השני מוריד את הנושא מבחינת הבגרות".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "נושא הוראת השואה הועבר להערכה חלופית כדי לאפשר למורים להביא לידי ביטוי דגשים ערכיים רלוונטיים. ההוראה מתקיימת בזיקה לתלמידים, לפעילויות המתקיימות בבית־הספר ולמקצועות הלימוד הנוספים. באשר לשעות הלימוד, קיימת הלימה בין מספר הנושאים הנלמדים לבין מספר שעות הלימוד הניתנות בפועל. זאת מאחר שצומצמו נושאים כדי לאפשר למורים הוראה מעמיקה ומשמעותית”.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים