yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: יריב כץ
    חדשות • 20.11.2015
    הגלגול הגואל
    איך מסבירים לתלמידים בריאים עם אילו מכשולים מתמודדים בעלי מוגבלויות בחיי היומיום? • מורה בתיכון ברחובות הגתה רעיון מקורי: לשלוח אותם לסיבוב בעיר על כיסאות גלגלים
    תלם יהב | כתבנו לענייני רווחה

    מי שהסתובב אתמול בעיר רחובות ודאי הופתע לראות עשרות ילדים על כיסאות גלגלים עולים ויורדים מהמדרכות, נכנסים לחנויות ובודקים אם הפארקים, המבנים והרחובות שליד בית־הספר נגישים לאנשים עם מוגבלויות.

     

    פרויקט נגישות יוצא דופן בבית־ספר "השיטה" ברחובות הגיע אתמול לשיאו כאשר עשרות תלמידים ירדו לשטח ולמדו "דרך הרגליים" איך נראה העולם עבור אנשים עם מוגבלויות. יותר מ־70 מתלמידי כיתות ז' עד ט' בבית־הספר יצאו לשטח, מלווים בעשרות כיסאות גלגלים שנתרמו לפרויקט על ידי ארגון "יד שרה", כדי למפות את סביבתם מבחינת נגישות. הם צעדו ממכולת לפארק, ממרכז מסחרי לגן שעשועים, ממדרכה לחצר בית־הספר, ורשמו בקפדנות מה לא נגיש.

     

    את רשימותיהם יגישו לראש עיריית רחובות, רחמים מלול, ולנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים. ראש העירייה אמור גם לפגוש את התלמידים בחודש הבא ולשמוע איך אפשר להפוך את העיר לנגישה יותר.

     

    ניצן שוורץ, תלמידה בכיתה ט', חושבת שהשיעור הזה חשוב לא פחות משאר השיעורים בבית־הספר, ואולי אפילו יותר. "אם לא כולם יכולים ללכת על אותה מדרכה אז זו בעיה. העיר צריכה להיות נגישה לכולם". בכיתתה של ניצן יש תלמיד עם מוגבלות, והיא מאמינה שחלק קטן מהפרויקט נועד גם כדי להנגיש את העיר עבורו. "ת'כלס, במקומו הייתי ממש מעוצבנת", אמרה. "כולם עושים כיף ורק אני לא יכול להשתתף כמו כולם. זה נורא מעצבן".

     

    מתגלגלים ברחובות העיר | צילום: יריב כץ
    מתגלגלים ברחובות העיר | צילום: יריב כץ

     

     

    יונתן רימון, גם הוא תלמיד בכיתה ט', חובש כובע רחב שוליים בזמן שמסיעים אותו על כיסא גלגלים. כשהוא נפגש בערימה של גזם על המדרכה הוא יורד בזהירות מהכיסא ועוקף את הגזם. "יוצא לי ללמוד המון על עולם הנכים והמוגבלויות שלהם", הוא מספר. "חשוב לא רק שנשים לב אלא שיהיה שינוי".

     

    חברם לשכבה אייל יאבו מאמין שהפרויקט הזה יעזור להם לקדם את הנושא בעתיד. "אולי תהיה לנו יותר מודעות, וגם הממשלה תבין שזה מאוד חשוב", הוא אומר. "בזכות הפרויקט הזה מעכשיו והלאה אם אראה נכה שצריך עזרה, ארוץ לתת לו עזרה. פעם הייתי פחות שם לב לזה".

     

    את הפרויקט המרגש הגתה המורה קרן טואטה שגיא, שהסתובבה אתמול עם חיוך רחב על פניה. "כשהתחלתי את הפרויקט ראיתי אותם בתור אנשים מבוגרים בכל מיני עמדות מפתח", אמרה. "ואולי אז, כשתהיה להם השפעה, הם יחשבו על הדברים האלה ויעשו שינוי. לא ציפיתי שהתלמידים יהיו עד כדי כך בעניין, ואני פתאום שומעת אותם מדברים על איך המדרכות לא נגישות. אני מאוד שמחה שהם מודעים לדברים האלה עכשיו".

     

    בפרויקט השתתף אתמול גם אחיה קמארה, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים. "זה מאוד מרגש לראות ילדים בחטיבת ביניים שמבחירתם מחליטים לעשות שינוי חברתי בקהילה שלהם", אמר. "כשהם יהיו גדולים ויראו קורות חיים של אדם עם מוגבלות, הם לא יזרקו אותם לפח".

     

    yed660100