סרטי האחים הימן | בימוי והפקה של סרטים דוקומנטריים: האנשים שמאחורי "מיסטר גאגא"
בעלים: האחים ברק (39) ותומר (45) הימן, יוצרים דוקומנטריים, בעלים משותפים
איפה: רחוב ברזילי 2, תל־אביב
ההתחלה: תומר הימן, יוצר דוקומנטרי מוערך, ביים בשנת 2001 את סרטו הראשון והמדובר "תומר והשרוטים", שעוסק בקבוצת נערים שאותה הדריך במשך שנה, ואשר במהלכו גם יצא מהארון וסיפר לחבורה שהוא הומו. את הסרט הפיק בשותפות עם הבמאי והיוצר חגי לוי, שנתן לו, לדבריו, "עצת זהב" — להפיק את סרטיו באופן עצמאי. הימן פנה לאחיו ברק, שתחילה סירב, אבל בשנת 2005 הם הקימו יחד חברת הפקה, שמרגע זה ואילך הפיקה את סרטיו של תומר.
הרעיון: השניים החליטו לחלק ביניהם את רווחי החברה שווה בשווה והתחילו בשורת מהלכים לשיתופי פעולה בינלאומיים (קו־פרודוקציות), שהניבו שלל הפקות דוקומנטריות. בין היתר: הסדרה "גשר על הוואדי" על בית־הספר הדו־לאומי בוואדי ערה, הסדרה "בדרך הביתה" על חייו ומשפחתו של הימן ששודרה בערוץ יס דוקו, הסדרה "משפחות" ששודרה בערוץ 8 של הוט, ולאחרונה הסרט המצליח "מיסטר גאגא" על הכוריאוגרף אוהד נהרין.
רגע של נחת: לאחרונה הופיע "מיסטר גאגא" כסרט הפותח של פסטיבל הסרטים בפירנצה. האחים הימן החליטו לקחת את כל צוות החברה לטקס בפירנצה (תומר: "לפתוח פסטיבל זה דבר מאוד נדיר. אנחנו עומדים מול אלף איטלקים בבניין שנבנה בשנת 1462. אם הייתי לבד הייתי בוכה").
הקהל: החברה משתדלת להימנע מדימוי אליטיסטי של מי שמפיקים סרטים עבור קהל תל־אביבי אנין טעם בסינמטקים, ודואגת להפיץ את הסרטים בכל רחבי הארץ. בכל הפקה הם עורכים "מסע בדרכים" כדי להגיע לכל פינה בארץ. בשבועות הקרובים יש הקרנות של "מיסטר גאגא" במצפה־רמון, במעלות־תרשיחא, בראש־פינה, בקיבוץ מזרע ובירושלים.
מי בעסק: הגרעין של החברה הם האחים הימן, שלדבריהם עובדים בה 24/7 (תומר: "שני פסיכים שעובדים ברמות שקשה להאמין"). מלבדם יש מנהלת משרד, אחראית קשרי חוץ ועוד 6־8 עובדים מתחום העריכה וההפקה שמוגדרים פרילנסרים אבל עובדים בצורה די קבועה.
האתגר: תומר: "הדי־אן־איי של החברה והשאיפה והיומרה שלנו היא להביא קולנוע לכל האוכלוסייה. אנחנו רוצים שהאמנות שלנו תגיע לכל הארץ ולכל העולם. אנחנו נוסעים לכל מקום ולא משנה כמה קהל בא. עם 'תומר והשרוטים' הופעתי פעם במרתף בדרום מול חמישה חבר'ה שפחדו לצאת מהארון, ולמחרת מול 3,000 איש במרכז הקונגרסים בחיפה".
מה הסוד: תומר: "רעב נורא גדול לעשייה. חוץ מזה — השותפות העסקית־אמנותית־רגשית המסובכת הזאת בין שני אחים עובדת דווקא בגלל שהיא מבוססת על אמון מלא. אני לא צריך לבזבז זמן ואנרגיה על אינטריגות. דבר נוסף זה המחויבות שלנו לעובדים. יש לנו קטע כזה שהוא מאוד לא מקובל בענף — שאנחנו לא בחובות. אין לשלם לאדם שוטף +60 או שוטף +90. אצלנו זה שוטף +0. הבאת חשבונית? אתה מקבל צ'ק. אנחנו לוקחים סיכון כלכלי, אבל זה מצליח. העובדים שלנו לא צריכים לקחת על עצמם את הסיכון".
ברק: "אני חושב שכל נושא שיתופי הפעולה שלנו עם חו"ל זה דבר שהצעיד את העסק מאוד קדימה. השקענו בזה הרבה זמן ומחשבה, והיום זה מתחיל לתת פירות. עשינו סוויץ' ואנחנו לא מתביישים להתייחס ליצירה, ולתוצריה כאל עסק כלכלי, שחייב לגדול ולהשתכלל. אנחנו לא עושים הנחות מבחינה אמנותית. דווקא זה שאנחנו רווחיים מאפשר לנו הרבה חופש אמנותי. דחינו הצעות מפתות מאוד לאיחוד עם בתי הפקה גדולים יותר או להשתתפות בפרויקטים של ריאליטי".