תחבורה ציבורית בחצי מחיר
מיום שישי הקרוב נשלם הרבה פחות על הנסיעה באוטובוס וברכבת לאחר שהשרים דרעי וכחלון סיכמו על הורדת התעריפים בגובה המע"מ, שמצטרפת לרפורמה של משרד התחבורה • הוזלות נוספות יהיו במים ובתעריפי החשמל לנכים • עלות ההטבות לקופת המדינה: 1.1 מיליארד שקל
נוסעים בתחבורה הציבורית? ב־1 בינואר היא תוזל בשיעור משמעותי. זאת בזכות תחילת הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית (שתאפשר לרכוש מינויים יומיים, שבועיים וחודשיים לנסיעה באוטובוס וברכבת לפי אזורים), ובמקביל הורדת מחיר התחבורה המע"מ, 17%, עליה סוכם אתמול. בחלק מהקווים התחבורה הציבורית תוזל בכ־50%. במשפחה עם מספר כרטיסי חופשי־חודשי ההוזלה עשויה להגיע לאלפי שקלים בשנה (ראו טבלה). כן יוזל מחיר המים - על 3.5 הקוב הראשונים בכל חשבון דו־חודשי יבוטל המע"מ - אולם כאן מדובר בחיסכון של עשרות שקלים בלבד בשנה. גם בחשבונות החשמל תהיה הנחה לנכים מעוטי יכולת, שיקבלו הנחה נוספת על זו שמגיעה להם כיום.
לאחר שבישיבת הממשלה לא הצליחו שר האוצר משה כחלון ושר הפריפריה אריה דרעי להציג מתווה שיש עליו הסכמה מלאה להוזלת מחירי התחבורה הציבורית והמים, נועדו שני השרים לאחריה והגיעו לפשרה שברגע האחרון הוכנסה לתוכה גם ההוזלה במחירי החשמל. הפחתת התעריפים תעוגן בחקיקה. "אני לא מאמין למשרד האוצר ולכן דרשתי חקיקה", הסביר דרעי ל"ידיעות אחרונות".
כחלון ודרעי ציינו כי הורדת המע"מ על תחבורה ציבורית מהווה בשורה לשכבות החלשות: "אנו מקווים כי הוזלת המחירים תוביל להגברת השימוש בתחבורה הציבורית ותסייע בהפחתת יוקר המחיה, בעיקר לאוכלוסיות חלשות".
כאמור, בתחום המים יוזל מחירה של הכמות הבסיסית הנצרכת על ידי משקי המים בגובה המע"מ הנוכחי. הכמות הבסיסית תוקצה לפי מספר הנפשות בבית (כמו שמחושב החשבון כיום). הצעד צפוי להיטיב עם השכבות החלשות הצורכות את כמות המים הבסיסית, ויוזיל את העלות לכל משקי הבית בישראל.
באוצר התנגדו בתוקף לביטול מע"מ על התחבורה הציבורית והמים. דרעי אמר אתמול: "ויתרתי כי הבנתי שזה יכול להרוס את כל שיטת המיסוי בישראל, אבל מאחר שברצוני להבטיח את ההוזלה גם בעוד שנים רבות, עמדתי על כך שההוזלה תיעשה בחקיקה בכנסת בשלוש קריאות. תמיד מחירי התחבורה הציבורית והמחיר ההתחלתי של המים יהיו בהנחה מקבילה לשיעור המע"מ באותו זמן".
במשרד האוצר אמרו אתמול כי המתווה להפחתת מחירי התחבורה הציבורית והמים יבטיח את ירידת המחירים באמצעות חקיקה, וימנע פגיעה במערכת המס הישראלית. "ההחלטה על מתווה זה מיטיבה עם ציבור הצרכנים, ומשקפת אחריות כלפי מערכת המס", אמר כחלון. עם זאת, גורם ממשלתי אמר כי "זו חקיקה שלא תחזיק. ברגע שיהיה צורך תקציבי, תבוא חקיקה אחרת וההנחה תבוטל או תוקטן. אין בזה טעם".
דרעי הסביר איך נכנסו גם חשבונות החשמל להוזלות: "מאחר שהאוצר התנגד להוריד את המע"מ, כי בחשבונות החשמל זה בלתי־אפשרי, השיטה היחידה שבה ניתן לעזור לחלשים היא במתן הוזלה נוספת לאוכלוסייה החלשה ביותר, שממילא כבר רשומה בחברת החשמל ונהנית מהנחות, בעיקר נכים מהשכבות החלשות. הצלחתי לשכנע את האוצר להקציב לכך עוד 120 מיליון שקל".
במשרד האוצר הסבירו כי הסיוע לשכבות החלשות בחשבונות החשמל ניתן כמחווה לשר דרעי על כך שוויתר על דרישתו לבטל את המע"מ על התחבורה הציבורית והמים. "זה היה הורס את כל שיטת מס הערך המוסף האחיד בישראל, ולכן הסכמנו שבתמורה לוויתור גם אנחנו נוותר על משהו", הסביר גורם באוצר. כמה יעלה ההסכם? הרפורמה בתחבורה הציבוריות תעלה לתקציב המדינה 660 מיליון שקל. הורדת מחירי המים תעלה 320 מיליון שקל, וההטבה לנכים בחשמל תעלה כאמור 120 מיליון שקל. סה"כ: 1.1 מיליארד שקל.
בישראל יש 1.5 מיליון אנשים שאינם מחוברים לתאגידי המים, אלא משלמים את חשבונות המים ישירות לרשויות המקומיות, לכן הם אינם משלמים מע"מ על החשבונות. למרות זאת, הוחלט אתמול שגם הם יזכו במלוא 17% ההנחה על הצריכה הראשונית בחשבונות המים שיקבלו מינואר ואילך.
דרעי חשף אתמול כי נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג ומנהל רשות המסים משה אשר קיימו עימו כמה פגישות לאחרונה "וניסו להפעיל עליי לחצים אדירים כדי שאוותר על ביטול המע"מ. למרות הלחצים הכבדים מצד הנגידה לא ויתרתי על ההנחה, אבל כן הלכתי לקראתה ולקראת משרד האוצר שתינתן הנחה אך המע"מ לא יבוטל".
כאמור, שתי הצעות החוק, בעניין ההוזלה בתחבורה הציבורית וההוזלה במים, יועברו בכנסת בחקיקה. לעומתן, ההפחתה בחשבונות החשמל לא תבוצע באופן מיידי. הוחלט שכאשר יהיה שינוי כלפי מטה במחירי החשמל בקרוב, אז יקבל הציבור שיימצא זכאי את ההנחה ומחירי החשמל לכל האוכלוסייה יופחתו ב־0.5% פחות מהמתוכנן.
בתוך כך, הממשלה אישרה אתמול תוכנית שצפויה להקל על אלפי עסקים קטנים חדשים בתחילת דרכם. בין היתר יופחתו האגרות שנדרש בעל העסק לשלם בשנה הראשונה. כן יותאמו אמצעי האכיפה המינהלית לעסק החדש, מתוך הנחה שעסק חדש עשוי לטעות בשגגה בימיו הראשונים ויש להחיל עליו ענישה מכבידה רק לאחר שניתנה התראה לתיקון התקלה. עוד יתבצע קיצור בתהליכי תכנון ובנייה, במטרה להקל על העסק, אם הבניין שבו הוא מבקש להקים את העסק כבר נמצא באזור שמותרת בו פעילות עסקית. הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה תפעיל מערך תמיכה שיסייע לעסקים חדשים בהבנה והטמעה של הדרישות הרגולטוריות בתהליך בניית העסק. ח"כ אלי כהן, יו"ר ועדת הרפורמות, אמר כי "זה צעד נוסף לטובת העסקים הקטנים המהווים מנוע חשוב לצמיחת המשק".

