
רכבי הפנאי החדשים של 2016: מה צפוי להגיע?
שוק רכבי הפנאי - מכוניות כביש מוגבהות עם עיצוב "קשוח" - צובר כבר שנים תאוצה בישראל ובעולם. קבלו את רשימת הדגמים המבטיחים שיגיעו השנה ארצה
שנת 2015 הייתה שנת רכבי הפנאי, עם הצלחה מסחררת לכמה מהם בישראל ובעולם. אחד מהם (קיה ספורטאז') כמעט וכבש את טבלת המכירות הכוללת, ואחרים זכו להצלחה עם אלפי יחידות - כולל ממציא קטגוריית הקטנים (ניסאן ג'וק), דרך כלי רכב בעלי מפרט פחות מובהק (למשל סוזוקי SX4) ואחרים.
עם צמיחה של עשרות אחוזים בשנה על חשבון קטגוריות סופר-פופולריות בעבר דוגמת סופר-מיני ומשפחתיות "שגרתיות", יצרניות הרכב השונות צפויות להרחיב את היצע הקרוסאוברים מכל הסוגים במהלך 2016. רובם ככולם צפויים למצוא את דרכם גם לישראל במהלך השנה, ולקראת 2017.
הנה כמה מכלי הרכב הבולטים שצפויים להופיע ב-2016 בקטגוריית רכבי הפנאי:
אודי תציג את Q2 הקטן, רכב פנאי המבוסס על פלטפורמת אודי A1-פולקסווגן פולו, ודגם שיהיה הזול ביותר במשפחה - עם תג-מחיר צפוי של פחות מ-200 אלף שקלים. מועד ההגעה מוערך כעת במחצית הראשונה של השנה. הוא יוצע עם מנועי טורבו-בנזין קטני נפח (1.8-1.2 ליטר), הנעה קדמית או כפולה ותיבה רובוטית עם מצמד כפול. יצרנית מכוניות היוקרה תחשוף השנה גם את ה-Q5 החדש, דור שני לרכב הפנאי המצליח.
טויוטה תציג בחודש מרס וזמן קצר לאחר מכן בישראל את הגרסה הסדרתית של ה-C-HR, שיתחרה ככל הנראה בהונדה HR-V ומאזדה CX-3, רכבי פנאי קטנים שהראשון בהם כבר נמכר בישראל בעוד השני, ה-CX-3, מתעכב ואמור לנחות כאן בחודשים הקרובים. בינתיים אין מידע טכני בנוגע ל-C-HR (שם זמני), אך מן הסתם הוא צפוי להיות זול משמעותית מהראב4 הוותיק (החל מ-170 אלף שקל).
בקצה השני של סקלאת המחירים, מזראטי צפויה לחשוף השנה רכב פנאי ראשון בתולדותיה. הרכב, שיכונה לבאנטה (Levante), נושא על כתפיו אחריות לבלום את ירידת המכירת במזראטי, ולהציע תחרות משמעותית לרכבי הפנאי המצליחים של פורשה.
נחזור למיינסטרים, עם מיצובישי. יצרנית הרכב היפנית צפויה להציג דור חדש של ה-ASX, רכב פנאי קומפקטי עם חמישה מושבים שתוכנן להגיע לישראל מספר פעמים בעבר, אך לבסוף לא צלח את הדרך. עם עיצוב חדש לחלוטין וגרסאות כלאיים, ייתכן שהפעם זה סוף-סוף יקרה. ה-ASX מבוסס על פלטפורמת האאוטלנדר (ואף משווק בחלק מהעולם כ"אאוטלנדר ספורט"), ומציע מידות קומפקטיות יותר וכמובן תג-מחיר אטרקטיבי יותר, מה שעשוי לסייע לצמיחת המותג בישראל.
גם ניסאן נערכת להשקת רכב פנאי חדש - לא אחר ממחליף לג'וק. רמז לכך קיבלנו במכונית התצוגה פיוז, שנראית אמנם רחוקה יחסית מייצור סדרתי, אך לפחות מראה את הכיוון. היא לוותה גם בהצהרות על כך שהרכב החדש יהיה ספורטיבי מהג'וק. בכל מקרה, על כתפי הפיוז תוטל אחריות לא מבוטלת. שכן הג'וק נחשב ובצדק לממציא קטגוריית רכבי הפנאי מבוססי הסופר-מיני, וזוכה להצלחה נאה מאוד בישראל ובעולם. בנוסף, היצרנית הודיעה רשמית על ייצור דגם נוסף בשם קיקס, שימוצב מעל הג'וק - אך לא ברור אם ינחת בישראל במהלך 2016.
פיז'ו, שקצת מפגרת בתחום רכבי הפנאי, תציע מחליף ל-3008. בניגוד לרכב המקורי שהוצג כמיניוואן קומפקטי והפך בהמשך לקרוסאובר, הפעם ה-3008 יתחרה ישירות בקיה ספורטאז' ודומיו. צפו לעיצוב שרירי יותר ולמנועי הטורבו המודרניים של היצרנית. ה-3008 יוליד גם אח תאום של סיטרואן, שצפוי לדמות לרכב התצוגה הנאה איירקרוס שנחשף באפריל שעבר.
סקודה וסיאט יציגו יחד ולחוד - אף הן באיחור לא אופנתי - רכבי פנאי קומפקטיים תאומים. השניים, שיתבססו על פלטפורמת פולקסווגן טיגואן החדש שמיועד לשיווק בישראל במחצית השנייה של השנה, יגיעו שניהם לארץ הקודש במועד לא ידוע. צפו ליחידות כוח מוגדשות דומות ומוכרות של הקונצרן, החל מ-1.4 בסיסי ואולי אף 1.2 ליטר עם הנעה קדמית, ועד לדגמים מהודרים יותר עם הנעה כפולה ומנוע 2.0 ליטר. בשלב זה לא ברור אם סקודה וסיאט יציעו גם הן גרסת כלאיים נטענת, שבינתיים נשמרת למותגי פולקסווגן ואודי בלבד. בטיגואן, זו מבטיחה תצרוכת דלק מרשימה של 53 ק"מ לליטר.


