רעה וטוב לה
אחרי "חיזור גורלי", אסנת פישמן שוב נכנסת לנעליה של גלן קלוז, עם עוד דמות כוחנית, והפעם בהצגה "יחסים מסוכנים" בהבימה. "דווקא מגיל 40 אני מקבלת את התפקידים הכי סקסיים, עם הגברים הכי שווים"
עוד לפני שהייתה סטודנטית למשחק, אסנת פישמן חלמה לשחק ב"יחסים מסוכנים". עכשיו היא מגשימה את החלום בתיאטרון הבימה. "ראיתי את הסרט ואת ההצגה בלונדון, ומאוד התלהבתי", היא אומרת. "לכל שחקן יש תפקדים שהוא רוצה לעשות וזה היה אחד בהם. אז הייתה לי תשוקה לגלם בתולה זכה בת 20. השוק עכשיו הוא שאני כבר לא בגיל הזה ומגלמת את מדאם דה מרטיי, שהיא פחות או יותר בגילי העכשווי.
"זה תפקיד של אישה שיכולה להיתפס כמניפולטיבית, רעה, שתלטנית וכוחנית ומאוד מורכב להזדהות. כשחקן, אתה לא אמור לשפוט את הדמות, אלא להזדהות איתה, וכל הזמן היו לי איתה יחסי אהבה־שנאה. זאת הייתה הדמות הכי קשה לפיצוח עבורי ועבור אילן רונן (במאי ההצגה). אני לא זוכרת בכל הקריירה שלי סיעור מוחות כזה בעבודה על תפקיד".
"יחסים מסוכנים", מחזהו של כריסטופר המפטון, שנכתב בהשראת רומן מכתבים מאת דה לאקלו מ־1782, מתאר את חיי החברה המושחתת והדקדנטית של תקופתו, כשבמרכזו שני בני אצולה משועממים — הרוזנת מרטיי והרוזן ואלמון (אביב אלוש), שמתוך יצר סדיסטי טהור בוחרים לשבור את ליבם של אוהבים צעירים. בגרסה הקולנועית עטירת האוסקרים שלו השתתפו גלן קלוז, ג'ון מלקוביץ ומישל פייפר.
איך היה לעבוד עם אביב אלוש?
"זאת פעם ראשונה שאני עובדת איתו. לא ראיתי אותו בעיני רוחי כוואלמון המושלם, והחיפוש והמסירות שלו כשחקן תיאטרון צעיר היו הפתעה גדולה עבורי. הוא איש מאוד מאוד חכם, ויש לו אינסטינקטים של חיה. אם הוא רק יבחר בתיאטרון כמרכז העיסוק שלו, תהיה לו קריירה נהדרת בתחום, כי הוא באמת מאוד מגוון, ויכול לעשות המון תפקידים. הוא חיית במה עם המון נוכחות".
גם על העבודה עם אילן רונן פישמן מלאת שבחים. "עם אילן לא עבדתי עשר שנים, מאז 'מלחמה', וזה היה עונג צרוף. זה לא רק הכישרון, אלא גם היצירתיות הבלתי נדלית שלו, האומץ לקחת מחזה שיש בו המון בורות, להוציא אותו מהסלון ומהתקופתיות, למצוא לו ממש בכוח אינטרפטציה שתיגע בקהל ותעניין אותו. הוא לא חושב במונחים של רייטינג אלא הולך עם האמת שלו עד הסוף. הבנאדם כל כך הרבה שנים במקצוע ולא איבד את הרעננות, הטריות והחיפוש".
"חיזור גורלי", שבו פישמן מככבת לצד אקי אבני, זוכה גם הוא להצלחה. "זה היה תפקיד שרק הייתי צריכה לקרוא ולעלות איתו לבמה, אפילו בלי חזרות", היא אומרת. "בתור מישהי שהתחתנה בגיל מאוחר יחסית, המקום הזה של להיות רווקה שגם נפגעת וגם מתוסכלת, לא היה זר לי. המלחמה שלי שם הייתה להביא את הצד האנושי לדמות ולא את הצד המפלצתי.
"בשנות הרווקות הממושכות שלי פגשתי גם כל מיני גברים שמצידם זה היה עוד ערב ועוד בילוי, כשאני בעצם חיפשתי אהבה ובית. יצא לי טוב שחיכיתי לאורן בעלי. את שני התפקידים האלה גלן קלוז עשתה אחד אחרי השני, אז אין לי שום בעיה להמשיך לעשות את הרזומה שלה".
את זוכה לגלם לא מעט נשים סקסיות.
"מגיל 40 אני מקבלת את התפקידים הכי נשיים, הכי סקסיים, עם הגברים הכי שווים, וכיף לי לבוא לעבודה".
ומה הלאה?
"אני נורא רוצה לעשות בין השאר את 'אישה תחת השפעה' ואת 'חיים של אחרים', ובכלל, כמה שיותר תפקידים. לעשות תפקיד מסוים זה לחיות לשעות מסוימות במציאות אחרת, דרך נשמה של אישה אחרת. כיך לברוח מ'המציאות הנפלאה' שיש לנו פה, למציאות אחרת".

