מבוקשים

לא הספיקו הסכסוכים בתוך ההפקה, כעת עומדים יוצרי 'פאודה' בפני בעיה חדשה: טענות שהסדרה דומה קצת יותר מדי לספר שיצא כאן לפני שבע שנים ולתסריט שנכתב על פיו ולא הפך לסרט כי הבמאי המיועד הבריז - ואז עשה את 'פאודה'. תגובת היוצרים: מנסים להוציא מאיתנו כספים ולהיבנות מהמוניטין שלנו

המשימה הראשונה של 'פאודה' הסתיימה בהצלחה. עונת הבכורה של סדרת המתח המהוקצעת הצמידה צופים אל המסך והלהיבה את המבקרים. עוד לפני שנגמרה התפתח כבר תיאבון לעונה נוספת עם צוות המסתערבים קר הרוח מבחוץ והסוער מבפנים. אבל לא רק התסריט של הסדרה הוא דרמטי, גם מה שמתחולל מאחורי הקלעים שלה. על ההתכתשויות בתוך ההפקה שמעכבות את העונה השנייה כבר דווח ב־'7 לילות' בקיץ האחרון. הפרט החדש והמפתיע יותר בעלילה מגיע מכיוון אחר.

 

את 'פאודה' יצרו אבי יששכרוף, עיתונאי ותיק, וליאור רז, יוצא יחידה מובחרת, שסיפרו כי ביססו את הסדרה, בין השאר, על ניסיונם המקצועי והצבאי. כעת נשמעות טענות שהרעיונות המרכזיים ב'פאודה', ועיקרם מסתערב שמפתח אובססיה כלפי מבוקש שהוא רודף אחריו, הועתקו לכאורה מספר ומתסריט שעובד על פיו.

 

הסיפור מתחיל ב־2008. אשר קרביץ, שכבש את קהל הקוראים הישראלי בספרו 'הכלב היהודי', מוציא את 'סמל ראשון מוסטפא רבינוביץ'', רומן שבמרכזו מסתערב ביחידת דובדבן. ביולי 2009 מתקיים כנס שמטרתו לעניין מפיקים וקולנוענים ברכישת זכויות ההסרטה של עשרה ספרים ישראלים נבחרים, 'סמל ראשון מוסטפא רבינוביץ'' הוא אחד מהם. על פי הסינופסיס שהוצג באירוע, סמל ראשון יאיר רבינוביץ', המכונה מוסטפא, הוא צלף ביחידת המסתערבים דובדבן שהחליט "לרצות את חיי על פני הכוכב הארור הזה בלי להרוג. קצת קשה לקיים את ההחלטה הזאת כשהתפקיד שלך הוא להוציא לפועל הוראות חיסול. מוסטפא רבינוביץ' עושה כמיטב יכולתו לשמור על שפיות ועל מוסריות בנסיבות חריגות הגובלות באבסורד".

 

חולפת כשנה, והמפיק יואב הלוי, שנדלק על ספרו של קרביץ, רוכש מהסופר את זכויות ההסרטה לצורך אופציה להפקת סרט לתקופה של חמש שנים. התשלום ברכישה כזאת הוא סכום בן כמה אלפי שקלים לכל שנה בתקופה המוסכמת, כך שהלוי שילם כמה עשרות אלפי שקלים לצורך הבטחת האופציה שלו. בהמשך עובד הספר לתסריט ראשוני, שלפני שלוש שנים זכה בתקציב פיתוח מטעם הקרן הישראלית לקולנוע. וכאן מצטלבת דרכו עם 'פאודה'. את הסרט בהפקת הלוי היה אמור לביים אסף ברנשטיין, אותו ברנשטיין שחבר לימים ליוצרי 'פאודה' רז ויששכרוף ולכותב משה זונדר והיה לבמאי של הסדרה המצליחה.

 

אבי יששכרוף. לא נזקקו לעזרה ביצירת הסדרה, קורות חייהם הספיקו להם
אבי יששכרוף. לא נזקקו לעזרה ביצירת הסדרה, קורות חייהם הספיקו להם

 

החיבור של ברנשטיין ליוצרי 'פאודה' אחרי שהיה חשוף לחומרי הסרט התקבל בכעס גדול של הלוי. מקורבים לו טוענים שרב הדמיון בין שתי היצירות וכדי להדגים זאת מפנים לתקציר התסריט של 'סמל ראשון מוסטפא רבינוביץ''. "עבודתו של מסתערב ביחידת דובדבן", נכתב בתקציר, "של אותו בחור צעיר שאמור להיות הן מקור אנושי למידע ולעיתים גם לשופט וגם למוציא לפועל, בנויה ומושתתת על יכולתו לנוע בחופשיות ותוך איזון מלא מזהותו האישית כאדם אל ובתוך הזהויות שרכש כלוחם וכמסתערב. כך, כמעשה זיקית, הוא מתאים עצמו במהירות ובמיומנות למצבים המשתנים אבל תמיד יודע לחזור לזהותו המקורית. על אף שהוכשר להיות ממוקד מטרה בתוך הכאוס הזה שמורכב מבליל בלתי אפשרי של צבא־פלסטינים־חמאס־שוטרי הרשות־מחבלים־ימין־שמאל, ברוב הזמן כבר לא ניתן לדעת מי עמית ומי טורף".

 

והתקציר ממשיך: "סמל ראשון מוסטפא רבינוביץ' (26), לוחם מיומן, מסתערב ותיק ומוערך ביחידת דובדבן, יוצא למשימת חייו ללכוד את עלי חיפאווי, ארכי מחבל שהצליח לאורך השנים להתחמק מכל מי שניסה לתפוס אותו. לבד בתוך השטח הפלסטיני, מסווה כמוסטפא, מאבד יאיר מוסטפא רבינוביץ' שליטה על חייו, תוך שהוא נשאב לזהות שאותה הוא אמור היה לשחק אבל זו הפכה אט־אט לכל הווייתו, עד שכבר קשה להבחין היכן יאיר מתחיל ומוסטפא נגמר, ולהפך".

 

מעבר לכך, מקורביו של הלוי מציינים עוד כמה נקודות שבהן משיקה לטענתם הסדרה לספר שהוא הבסיס לסרט. כך למשל, לדבריהם, אחד מרגעי השיא בספר נרשם כשהגיבור יוצא למסע של הסתערבות עצמאית - במהלך רגילה הוא מתחפש על דעת עצמו לפלסטיני. גם ב'פאודה' יש מקרה של הסתערבות עצמית ללא פקודה ובניגוד להנחיות. בספר הגיבור נתפס תוך כדי המסע הזה ועומד בפני חקירה של השב"כ. "יש משהו דומה גם בסדרה", טוענים גורמים המעורים בפרטי הפקת הסרט. "המסתערב נחקר על ידי המוחבראת ואחר כך מועבר לשב"כ הישראלי".

 

כמו כן מציינים אותם גורמים כי בסדרה יש רומן בין מסתערב לפלסטינית, דבר שקורה גם בספר. בפרק הראשון של 'פאודה', הם מוסיפים, יש מחבל שמחופש לקשיש עם מקל ומי שתומך בו הוא הנכד המסור שלו, בדומה לספר, רק ששם הגיבור הוא שמחופש לקשיש פלסטיני עם מקל והלוחם שאיתו תומך בו בתור הנכד המסור.

 

ליאור רז מיוצרי 'פאודה'
ליאור רז מיוצרי 'פאודה'

 

על הרקע הזה, ולאור העובדה שיוצרי 'פאודה' מנהלים מגעים להפקת סדרה מקבילה בארה"ב, מה שעשוי להכניס לכיסם כסף רב בעתיד, החל הלוי בהליכים לדרישת פיצוי כספי מיששכרוף ורז, מהבמאי ברנשטיין מהתסריטאי הראשי זונדר ומחברת הלוויין yes, גוף השידור של הסדרה. מקורביו טוענים כי החיבור של ברנשטיין ל'פאודה' אחרי שכבר היה חשוף לתסריט של 'סמל ראשון מוסטפא רבינוביץ'' מעורר במקרה הטוב תחושה של אי־נעימות ובמקרה הרע מעלה חשש של ממש לפגיעה בזכויות יוצרים.

 

 

¥ ¥ ¥

 

"לעניות דעתי עושה רושם שהספר העניק השראה כלשהי ל'פאודה'", אומר הסופר קרביץ. "ברור שזה לא אחד לאחד. רק טיפש מוחלט היה עושה קאט אנד פייסט. הפרקים שראיתי עשויים לא רע בכלל, אפילו טוב מאוד בחלקם. יש קרדיט שאי־אפשר לקחת ממי שעשה את הסדרה. אבל כן קיימים בה לא מעט מהרעיונות שיש בספר. יש שם לדוגמה סצנה של טעות בזיהוי ואחר כך מתברר שגם הטעות בזיהוי היא של מישהו מבוקש. מה ההסתברות שמישהו חשב על זה באופן לא תלוי לגמרי בספר? בזה צריך להתעסק מי שמברר את זה. ברור לי שלא הכל היה נקי וצח. קצת חבל. אבל דברים כאלה קורים".

 

אשר קרביץ. "קיימים בסדרה לא מעט רעיונות שיש בספר שלי"
אשר קרביץ. "קיימים בסדרה לא מעט רעיונות שיש בספר שלי"

 

ואולי זה באמת במקרה? הרי אחד הכותבים הוא בוגר יחידה מובחרת.

 

(צוחק) "כשבנאדם ניגש לעשות תחקיר רציני לקראת סדרה, הוא אוסף חומר. אני מתאר לעצמי שאפשר היה להגיע לספר, אבל אני כמובן ספקולטיבי. התבשיל הזה מריח קצת מוזר. זה בוודאי ראוי לבדיקה. אם זה יגיע לבית המשפט, לא אפול מהכיסא".

 

למה הסרט בעצם לא יצא לפועל?

 

"אין לי מושג. אני ממדר עצמי מרצון מהדברים האלה. זה בדיוק כמו שהוצאת ספרים חותמת עם סופר והיא לא ממשיכה להתערב ביצירה. אתה נותן ליוצר לעבור בשקט. יואב הלוי רכש ממני את הזכויות ואת הטלפון הבא ממנו ציפיתי לקבל כשיגיד, 'אני מזמין אותך לפופקורן בבכורה'. באיזשהו שלב הבנתי שהסרט לא יוצא. הייתי בקשר עם אסף ברנשטיין, רציתי לשאול אותו מה קורה עם הסרט והוא ניסה להתחמק ואמר שזה לא זמן נוח. ואז דיברתי עם יואב הלוי והוא סיפר לי שאסף הבריז לו והלך לעשות את 'פאודה'. זה מאוד ציער אותי. אני לא רוצה לשפוט אחרים אבל אני יכול להגיד לגבי עצמי שלא הייתי עושה דבר כזה בלי להודיע. זה לא האינטגריטי שאתה מצפה מאנשים. אבל אסף הוא ילד גדול ואם הוא החליט שזו נורמה שמספקת אותו, שיבושם לו. אני רק מצטער שבמקום שתהיה יצירה אחת טובה שבה כולם משתפים פעולה יש סכסוך ומכל הסיפור הזה נגרמת עוגמת נפש לאנשים מסוימים. אם אנשים שעבדו על הסדרה היו פועלים בצורה יותר גלויה ולא אפרורית, אפשר היה למנוע את זה. אבל לא התייעצו איתי. חבל".

 

היוצרים אבי יששכרוף וליאור רז מסרו בתגובה: "לצערנו, כמו במקרים אחרים של הצלחה גדולה, תמיד יש מי שמנסה לטעון בדיעבד לזכויות ומנסה להוציא כספים ולהיבנות מהמוניטין. שנינו, כיוצרי 'פאודה', לא נזקקנו ולא נזדקק לעצתו של סופר/מפיק כזה או אחר כדי לקבל השראה לרעיונות בדבר מסתערבים או פלסטינים. קורות חיינו יכולים להעיד על כך. הטוען לגניבה ספרותית מוזמן לברר את העניין בבית המשפט. נכון לעכשיו, יואב הלוי או אשר קרביץ לא פנו ישירות לאיש מבין היוצרים, לא לבירור טענותיהם ולא בדרישה כלשהי, ולא בכדי. היינו מייעצים בחום לכל מעלי הטענות לשקול היטב את השלכות טענותיהם כלפי היוצרים לפני שיפרסמו טענות לא מדויקות בעליל". 

 

אסף ברנשטיין מסר בתגובה: "הטענות בכתבה חסרות כל בסיס. מצער מאוד שבמקום לפרגן להצלחה של 'פאודה' יש כאלה שבוחרים לנסות להרוויח מתביעות חסרות שחר ואף מנסים להכפיש את שמו של במאי הסדרה בטענות שווא. אנשים אלה מוזמנים להוכיח את טענותיהם בבית המשפט".

 

משה זונדר מסר בתגובה: "הטענות מופרכות. מעולם לא קראתי את הספר 'סמל ראשון מוסטפא רבינוביץ" מאת אשר קרביץ, ולא ידעתי על עצם קיומו של התסריט שנטען כי נכתב על בסיס הספר עד ל־2015, לאחר שידורם של פרקי 'פאודה'. ליאור רז ואבי יששכרוף הביאו לסדרה את עולם המסתערבים על מורכבויותיו מתוך היכרותם האישית. במקביל, עולם זה מוכר לי היטב מתוך עבודתי העיתונאית בעבר".

 

מחברת הלוויין yes נמסר בתגובה: "'פאודה', שהפכה להצלחה אדירה ולסדרת המקור הטובה ביותר בישראל, הופקה עבור yes על ידי חברת קסטינה, ואנו בטוחים וסמוכים שחברת ההפקה התנהלה כדת וכדין".

 

מחברת קסטינה נמסר בתגובה: "הטענות שקריות ואין להן אחיזה במציאות. 'פאודה' הומצאה ונכתבה בהשראת חוויותיהם של יוצריה, אבי יששכרוף וליאור רז, והיא פרי דמיונם וכישרונם של היוצרים ושל התסריטאי הראשי משה זונדר. הרעיון ל'פאודה' הוצג לראשונה לגופי שידור לפני יותר מחמש שנים, מבלי שאיש מאיתנו היה מודע לניסיון מקביל ליזום סרט על מסתערב ו/או נחשף לספר 'סמל ראשון מוסטפא רבינוביץ'".

 

razs@yedioth.co.il

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים