טרנד: יורדים לעובדה בדרך לאירופה
מספר הנוסעים שעוברים בשדה התעופה הדרומי זינק ביותר מ־300% • הסיבה: הטיסות הזולות של חברת ריינאייר • הבעיה: הוצאות ההגעה לעובדה
כניסתה של חברת התעופה ריינאייר לפעילות בישראל הביאה לזינוק של מאות אחוזים במספר הנוסעים שעברו בחודשיים האחרונים בשדה התעופה בעובדה. משדה זה מפעילה ריינאייר טיסות ליעדים כמו קראקוב ובודפשט.
לפי נתונים של רשות שדות התעופה בדצמבר, החודש השני להפעלת הטיסות של ריינאייר לשדה התעופה של עובדה עברו בו 17,576 נוסעים, לעומת 4,512 בדצמבר 2014. מדובר בגידול של מעל 300%. בנובמבר האחרון, שבו החלה החברה האירית להפעיל את הטיסות לישראל, הוכפלה התנועה בשדה עובדה ועמדה על 6,652 נוסעים לעומת 3,317 בנובמבר 2014.
גורם בענף התעופה הסביר כי נוסף לתיירים שמביאה החברה האירית לארץ, יש לא מעט ישראלים שמנצלים את המחירים הנמוכים שהחברה מציעה ויורדים ממרכז ומצפון הארץ דרומה כדי לטוס ליעדים במזרח אירופה. "כשחברת התעופה מציעה טיסות הלוך ושוב מתל־אביב לקרקוב או לבודפשט בפחות מ־40 יורו, משפחות יורדות לאילת עם הרכב, משם לוקחות הסעה לשדה התעופה בעובדה וטסות לחופשה או ביקור משפחות באירופה במחירים ממש מצחיקים", סיפר גורם בענף.
בבדיקה שערכנו אתמול מצאנו כרטיסי טיסה לבודפשט לחודשים פברואר ומארס במחירים שמתחילים ב־45 יורו. זאת כאשר מרבית הכרטיסים שמצאנו עמדו על 60 יורו לטיסה הלוך ושוב. תוספת למזוודה במשקל של 15 ק"ג עולה 30 יורו, כלומר שבמחיר של 75 יורו או 90 יורו ניתן היה למצוא כרטיסים לבודפשט הלוך ושוב. לקראקוב מצאנו אתמול כרטיסים, הלוך ושוב במחיר מ־38 יורו ללא מזוודה ומ־68 יורו לטיסה עם מזוודה.
המחירים אמנם נמוכים מאוד, אבל תושבי המרכז והצפון צריכים לקחת בחשבון גם הוצאות וזמן הגעה עד לעובדה. נוסעים רבים מגיעים תחילה לאילת, ומשם ממשיכים לעובדה בשאטל שמחירו 25 שקל. למשל, מי שמגיע ברכב מתל־אביב ויחנה אותו באילת, ישלם כ־300 שקל נוספים על הדלק, הלוך ושוב. כלומר תוספת של כ־17 יורו לאדם אם מדובר במשפחה בת 4 נפשות. אפשר להשאיר את הרכב גם בעובדה, אבל מאחר שאין חניה מסודרת יש סיכוי שהרכב ייגנב או ייפרץ.
בשדה התעופה בעובדה, המשמש גם כשדה תעופה צבאי, הופעלו במשך השנים טיסות שכר שהביאו תיירים, בעיקר בחורף, מיעדים שונים באירופה. לדברי שבי שי, מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, בחורף הנוכחי יש בשדה התעופה 16 טיסות שבועיות, בהן 6 של ריינאייר, טיסה אחת של פינאייר הפינית, טיסה של מונארך הבריטית, וטיסות שכר מצרפת, מדנמרק, מרוסיה ומאוקראינה. שי מציין כי אילתים לא מעטים מנצלים את הטיסות המוזלות וטסים בהן לאירופה, אבל גם משפחות רבות ממרכז הארץ מגיעות לאילת כדי לטוס מעובדה ליעדי ריינאייר.