איך לעודד את ילדכם בעל הפרעת הקשב להשתתף בשיעור

עבור ילדים רבים עם הפרעות קשב וריכוז, השיעורים בבית הספר הם סיוט: קצב הלמידה בשיעור מהיר מדי והם לא מספיקים לעקוב אחר ההתרחשויות. לפיכך לא פלא שחלק ניכר מהשיעור הם מנותקים, חלק מהזמן הם בחרדה מול המשימות הלימודיות וחלק מהזמן הם פשוט לא יכולים לשבת יותר. "אין זו גזירת גורל", אומרת ד"ר נעמי וורמברנד, מאמנת אישית מוסמכת להפרעת קשב, מטפלת CBT ומנהלת מרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים. "אפשר לעודד ולשפר את הסיכוי של תלמידים עם הפרעות קשב להביע את עצמם ואת ידיעותיהם במהלך השיעור". איך? הנה עצותיה:

 

• דאגו למערכת יחסים חמה ואישית בין המורה לתלמיד - זהו הבסיס לקידום צמיחה ולמידה ולהגדלת הסיכוי למעורבות פעילה בכיתה. על המורה להכיר את מגבלותיו של ילדכם, כמו גם את המחסום שהוא חש בהתייחס להשתתפותו בכיתה, ולגלות אמפתיה לגבי הקושי של הילד לממש את הפוטנציאל שלו בכיתה. מורים: יש חשיבות עצומה לכך שתביעו הערכה לתשובות של התלמיד באופן מתון. אם תשובתו של התלמיד או המשימה שהוא מציג בכיתה נכונות רק בחלקן, הדגישו את החלק הנכון ותקנו בעדינות את הטעות.

 

• סייעו לילדכם לזהות מה עוזר לו להתרכז ולעקוב אחר הנעשה - ושתפו בכך את המורה של הילד. זה יכול להיות מקום ישיבה בכיתה שיאפשר לו ריכוז מקסימלי או הפעלת טכניקות תנועתיות שונות כמו ציור, עמידה, יציאה להתאווררות ועוד.

 

• למדו את ילדכם כלים לארגון הילקוט ולניהול זמן ושיטות למידה כמו איתור וסימון של נקודות המפתח וסיכום יעיל של חומר הלימוד.

 

• עזרו לילדכם להסכים לדבר בכיתה גם במחיר של טעויות וביקורת - ילדים רבים בעלי הפרעות קשב חווים כישלונות ואכזבות מעצמם. הם מפתחים רגישות גבוהה ביותר להשתתפות בכיתה וסובלים מפחד גדול להיתפס בקלקלתם. לכן חשוב שלא יהיה עליהם שום איום שיאלץ אותם להשתתף בכיתה מבלי שהשליטה בידיהם. פנייה של המורה לילד כדי לעודד אותו להשתתף עלולה לעורר בו חרדה עמוקה. במקום זה כדאי שתסכמו עם המורה מראש מהו האופן הרצוי להשתתפות ילדכם בשיעור. לדוגמה: המורה לא יפתיע את התלמיד בשאלה לא צפויה ולא יעיר לו על חוסר השתתפות. המורה יודיע לתלמיד מראש על נושא מסוים שיידון בכיתה כך שיוכל להכין את עצמו. התלמיד יבחר מראש נושא שמעניין אותו ויציג אותו בפני הכיתה. המורה יציע לתלמידים משימות השתתפות מגוונות, יצירתיות ורב־כיווניות כדי לאפשר לתלמידים להביא כישורים מגוונים וחשיבה מסוג אחר, שמאפיינת רבים מבעלי הפרעות הקשב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים