עוד יוסף חי
הוא נולד באתר הומוריסטי, פרץ באיטליה והפך למגיפה כלל עולמית שהשתלטה לכולנו על הפייסבוק. זה יוסף, בעצמו חיקוי של ביל האמריקאי, וגם לו כבר יש לא מעט חיקויים. כולל בילאל, שנשלח להילחם בטרור הסכינים על ידי דובר צה"ל. תכירו, ועכשיו תפסיקו
יוסף בכל מקום, וכולם רוצים להיות כמו יוסף. בבוקר הוא מטיף לנימוסי רשת, בצהריים הוא מלמד נהיגה, בערב נותן עצות דייטינג והרשתות החברתיות, כך נראה, לא מצליחות לעמוד בפניו. יוסף אמנם רק בן שבועיים, אבל הוא כבר הפך לתופעה בקנה מידה מקומי. עם יותר מ־73 אלף לייקים ועשרות אלפי שיתופים, נראה שאי אפשר להיכנס לפייסבוק בלי להיתקל בו.
מנהל העמוד, גבריאל ניסנוב, 23, סטודנט במכינה של הטכניון, מספר על ההרצאה המשעממת שהפכה אותו לכוכב רשת. "פתחתי את העמוד ביום חמישי לפני שבועיים בזמן הרצאה", הוא נזכר. "ראיתי פוסט בספרדית עם ממש המון שיתופים וביקשתי מחבר שיתרגם את מה שכתוב. צחקתי בקול, והבנתי מיד את הקונספט, משהו שעוד אין בארץ. החלטתי לתרגם כמה פוסטים כאלה לעברית ולהעלות לפייסבוק כדי לבדוק אם הסוג הזה של הומור יעבוד בארץ. אחרי שקיבלתי תגובות חיוביות החלטתי לפתוח עמוד, ומשם הכל היסטוריה".
אבל גם אם נדמה שמדובר בצבר, בחור משלנו, כי הרי מה יותר ישראלי מלהגיד לאנשים אחרים מה לעשות כל הזמן, יוסף בכלל עשה עלייה מארצות־הברית: קוראים לו ביל במקור, וגם באמריקה הוא נוהג להתערב לכולם בחיים.
עדויות ראשוניות לקיומו המציק של ביל אותרו כבר ב־2010 באתר האינטרנט ההומוריסטי "ג'ויריאקטור". מאז הוא צץ לגיחות קצרות ברחבי הרשת, אבל לא הצליח לצבור תאוצה בארצות־הברית. דווקא באיטליה צברה פופולריות הגרסה המקומית של הנודניק המאויר בחובבנות: "סי קומה ביל". אלא שאז, ממש כמו סינדרלה הפוגשת בפיה הטובה, הצטלבו דרכיהם של ביל האיטלקי ושל יוג'ין קרויטריו, גיק עם אובססיה לממים ולתרבות רשת, שהתאהב בביל והחליט להקים אותו לתחייה בשפת המקור. קרויטרו העלה מם "ביל" באנגלית שעסק בסרט החדש בסדרת "מלחמת הכוכבים", והרשת לא עמדה בפניו. ביל הפך לסנסציה, ויוג'ין פתח לו עמוד שהפך להיות אחד מעמודי הפייסבוק הפופולריים ביותר בעולם, עם למעלה ממיליון וחצי לייקים. עכשיו הוא כוכב על גם בישראל.
כשיוסף התגייס
מאז שגבריאל פתח את "תהיה יוסף", קמו לו חקיינים ומתחרים לרוב, החל מהבת "יוספה", ועד "סטס", עולה מחבר המועצות שתמיד מקשיב לאמא, לא מתלונן על עומס בלימודים ומתקלח במים קפואים גם בחורף. כך למשל: "סטס עושה בית ריק. לסטס נשפך וודקה על הרצפה. סטס מפחד שאמא תכעס. אמא מגיעה ושמחה שסטס ניקה את הרצפה. סטס בן טוב. תהיו כמו סטס".
גם עמודי פייסבוק של חברות מסחריות לא פסחו על הטרנד. כך למשל חברת קניונים פירסמה את עצמה באמצעות מם שוביניסטי מביך, ואפילו רשויות מקומיות ומרכזים רפואיים הצטרפו לחגיגה.
"חשוב לי להגיד שלא אני המצאתי את הקונספט", מפרגן גבריאל. "נכון, אני תירגמתי אותו והבאתי אותו לקהל הישראלי, אבל הוא קיים עוד לפני כן בגרסאות בשפות שונות. לערבים יש את בילאל, לאמריקאים את ביל ולספרדים את חורחה. נכון שאם היו משתמשים במשהו שהמצאתי בלי רשות הייתי אולי כועס, אבל 'יוסף' היה כאן לפניי ואין לי זכות לדרוש עליו בעלות. ראיתי מסעדות, מלונות, חברות תעופה, ברים, מועדונים ופוליטיקאים שהשתמשו ביוסף, ואם זה עובד להם אז למה לא?".
לשיא הנוכחי בקריירה שלו הגיע יוסף באדיבותו של צבא ההגנה לישראל, כאשר דובר צה"ל בשפה הערבית, רב־סרן אביחי אדרעי פירסם מם בשם "הלוחמה בטרור הסכינים". איש הקו המפורסם חובש בתמונה כובע טבח, ולצידו טקסט בערבית: "זה בילאל. בילאל קנה סכין. בילאל לא הורג אנשים עם הסכין. בילאל קנה את הסכין לאביו הטבח. בילאל לא טרוריסט. בילאל חכם. תהיו כמו בילאל".
לאדרעי עשרות אלפי עוקבים מכל רחבי העולם הערבי, והתמונה זכתה לאלפי תגובות, חלקן עוינות. אחד העוקבים בחר להגיב באותו מטבע וכתב: "זה אביחי, אביחי גנב ארץ מבעליה. אביחי הורג אנשים בכלי נשק רבים. אביחי הוא כובש. אל תהיה כמו אביחי, וצא מהארץ שלנו".
מתחיל להימאס
מה בעצם הופך מם מבדיחה פרטית בין חברים לסנסציה עולמית שמתפשטת כמו חיידק טורף? אתגר שפיבק, יועץ ומרצה בתחום השיווק הדיגיטלי, ומחבר הספר "שיווק (בעידן) דיגיטלי" מספר קצת על מה שהופך מם לוויראלי.
"אנחנו יכולים לבחון את יוסף, או את האבא הרוחני שלו, ביל, בכמה היבטים. 'יוסף' הצליח לפרק את נוסחת הוויראליות בצורה מושלמת. קודם כל, הוא פשוט. כל אחד יכול ליצור אחד, מה שהופך אותו קל להפצה. בנוסף, הוא מספק למשתמש משהו שבעגה המקצועית קוראים לו 'מטבע חברתי': כשאני משתף פוסט של יוסף, אני מעיד משהו על עצמי. לדוגמה, אם פירסמתי בעמוד הפייסבוק שלי תמונה שבה אני מפציר באנשים להיות כמו יוסף ולא להטריד בחורות שאני לא מכיר בפייסבוק, בעצם העדתי על עצמי שאני לא מטריד בחורות בפייסבוק וקניתי לעצמי קרדיט חברתי. אנחנו משתמשים ביוסף כדי להחמיא לעצמנו. אנחנו תמיד מאותתים בפניות, אנחנו לא מטרידים, אנחנו חכמים, אנחנו יוסף.
"המאפיין השני שתרם להצלחה של יוסף הוא הדרך שבה הוא הצליח לאפיין דפוסי פעולה מעצבנים ולקרוא להם בשם. כשאנחנו נתקלים בחבר המעצבן שמעלה כל יום לאינסטגרם תמונה של האספרסו שלו, אנחנו יודעים שזה מעצבן אותנו, אבל אין לנו דרך לקרוא לזה בשם. הגיע יוסף, והנה יש לנו דרך לאפיין את כל הדברים הקטנים שמעצבנים אותנו, ואין דבר שאנשים אוהבים יותר מלהתעצבן בקול, להיות צודקים, ולהראות שהם טובים יותר מכולם. יוסף מאפשר לנו לעשות את זה. זו גם הסיבה שכל כך הרבה חברות מסחריות משתמשות בו בעמודי הפייסבוק שלהן. הוא רלוונטי, קל לתפעול, קל לעיכול, אפשר להעביר בעזרתו כמעט כל מסר ואנשים פשוט אוהבים אותו. אבל כמו כל טרנד, הוא לא יהיה אתנו לנצח, זה עניין של כמה שבועות עד שיוסף ייעלם ויתחלף בטרנד חדש, זו דרכו של עולם".
גם גבריאל מודע לזמניות של יוסף, אבל הוא לא מוטרד.
"נגיד שיוסף זה המבורגר", מציע גבריאל. "אם אכלת תשעים המבורגרים השבוע, אני בטוח שלא תוכלי לראות המבורגר נוסף בחודש הקרוב. כנ"ל יוסף: הפופולריות המטורפת שלו גורמת לו להימאס על אנשים. ידעתי שהוא לא יישאר איתנו להמון זמן ואני לא מופתע. ישראלים ממצים טרנדים מהר. בכל אופן אמשיך להעלות פוסטים, פשוט בתדירות נמוכה יותר. תמיד יש על מה ועל מי לצחוק, ותמיד יש את מי לחנך. יוסף באמת בחור חכם. תהיו יוסף". •